11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    joshi

plots probleem koppeling MacBook aan TV

Al enige maanden koppel ik met succes mijn MacBook aan mijn TV. Dit doe ik via een mini-displayport kabel naar DVI gekoppeld aan een DVI naar DVI kabel die vervolgens achter in mijn TV gaat. Dit gaat vanaf dag één probleemloos.

Mijn probleem is vorige week ontstaan toen ik een nieuw TV-meubel gekocht heb en daarom de bekabeling van mijn TV opnieuw moest aan sluiten. Alle stekkers zijn losgekoppeld geweest. Na het opnieuw aansluiten werkt bovenstaande niet meer. Ik krijg geen beeld meer van mijn MacBook op de TV.

Ik heb proberen uit te zoeken waar het probleem zit.

Softwareprobleem?
    Nee, ik denk het niet want hier is in principe niets aan veranderd. Het zou wel heel toevallig zijn dat er tijdens het moment van ombouwen, er iets in de software mis is gegaan.

Probleem met Macbook? Nee, de macbook werkt verder naar behoren. Ik heb geprobeerd om via de kabels beeld te krijgen op een externe monitor. Dit werkt prima.

Probleem met aansluiting TV?
    Nee, als ik mijn G5 via dezelfde kabels aan de TV koppel krijg ik wel beeld.

Probleem met kabels? Nee, als ik dezelfde kabels gebruik voor de koppeling naar een externe monitor of een andere mac aan de TV koppel levert dit geen probleem op.

Ik snap niet waarom het niet meer zou kunnen werken, vooral omdat het wel gewerkt heeft.
    Wat zou het kunnen zijn? Ik kom er niet meer uit, het gaat voorbij aan al mijn logica. Alle tips en suggesties zijn welkom…

Ik heb een macbook met een mini displaypoort
    Het kabeltje van minidisplayport naar DVI is het standaard Mini DisplayPort-naar-DVI-adapter van Apple

De DVI kabel is een DVI kabel met 24 pinnetjes en een horizontaal streepje. Ook heb ik een monitorkabel geprobeerd met 18 pinnetjes en een horizontaal streepje. Beide werken wel in andere configuraties maar niet met mijn Macbook aan de TV

De DVI-poort op mijn TV heeft ruimte voor 24 pinnetjes en een horizontaal streepje met aan weerzijde 2 pinnetjes. De poort lijkt licht beschadigd maar werkt dus wel als er een G5 aan gekoppeld is of een DVDspeler.

De TV is een Philips 32PF9966/10 LCD met een DVI-poort ,maar geen HDMI

Bijdrager
    Pieterr

Welke resolutie (en welke frequentie) heb je ingesteld op de MacBook? De native resolutie van het scherm is 1366×768.
    Handleiding Philips 32PF9966/10

Randapparatuur aansluiten
    Op uw TV kunt u heel wat audio- en video-apparatuur aansluiten. De volgende aansluitschema’s tonen u waar u die apparaten, achteraan of vooraan, op uw TV-toestel moet aansluiten.
    Opmerking: EXT1 verwerkt CVBS en RGB, EXT2 CVBS, RGB en Y/C, EXT3 CVBS, DVI verwerkt VGA, SVGA, XGA (niet voor 42PF9966) en 480p, 576p, 720p, 1080i en 1152i.

Heb je al geprobeerd om 1280×[email protected] in te stellen als resolutie op je MacBook?
    Zwarte balken kun je vervolgens weghalen met de “beeldformaat” toets.

Bijdrager
    joshi

De MacBook detecteerd de TV niet meer (zie ik nu). Dit doet hij bij de externe monitor wel.
    Er is dus niets te wijzigen aan de resolutie instelling van de TV via de MacBook.

De MacBook zelf staat standaard op 1280×800, dit wijzigen heeft geen enkel effect.

Bijdrager
    Pieterr
    ”joshi”

De MacBook detecteerd de TV niet meer (zie ik nu).

En als je de MacBook expliciet laat zoeken naar externe schermen?

System Preferences –> Displays –> Detect Displays

Bijdrager
    joshi

Dat geeft ook geen resultaat

Bijdrager
    Pieterr

Als beide apparaten (MacBook en TV) aanstaan: een keer de DVI kabel lostrekken, en weer erin doen. Helpt dat?

Bijdrager
    joshi

Nee, dat helpt niet. Even van zender wisselen ook niet.

Bijdrager
    Pieterr

En je hebt (een aantal keren) op de A/V toets gedrukt om naar de DVI input over te schakelen, neem ik aan?

Bijdrager
    joshi

Ja, meer dan goed voor me is:)

Bijdrager
    Pieterr
    ”joshi”

De DVI-poort op mijn TV heeft ruimte voor 24 pinnetjes en een horizontaal streepje met aan weerzijde 2 pinnetjes. De poort lijkt licht beschadigd maar werkt dus wel als er een G5 aan gekoppeld is of een DVDspeler.

En wat frummelen aan de DVI connector (aan de TV kant) heb je vast ook al geprobeerd…

Hoe kun je trouwens zien dat ie licht beschadigd is? Wat is er precies beschadigd?

Bijdrager
    joshi
    ”Pieterr”
    ”joshi”

En wat frummelen aan de DVI connector (aan de TV kant) heb je vast ook al geprobeerd…

Hoe kun je trouwens zien dat ie licht beschadigd is? Wat is er precies beschadigd?

Frummelen helpt in dit geval ook niet.

De beschadiging is te zien doordat er een tussenschotje tussen twee gaatjes ontbreekt. Dit is gekomen omdat ik in eerste instantie een defecte kabel gebruikt heb om de boel weer aan te sluiten. Bij de kop van deze kabel was er een pinnetje krom wat dit tot gevolg had.

Overigens werkt mijn G5 wel op de TV dus ik heb het vermoeden dat de aansluiting wel beschadigd is maar gewoon goed functioneert.

Ps: Overigens bedankt voor al je tips.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.