27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:

Bijdrager
    Sylvester

Plex op Synology NAS en ATV4 werkt niet goed

Er zijn al wat topics hierover, maar toch even een nieuw topic gestart omdat deze te oud waren, of niet helemaal in de lijn van mijn vraag (denk ik).

Kan iemand me hierbij helpen aub :
    ik heb een Synology NAS DS716+II als test en wil ze kopen, hierop o.a. Plex geïnstalleerd.
    De films bekijk ik via Plex met een ATV4.
    Als test heb ik een aantal films op de NAS geplaatst waaronder deze twee :
    eentje van 500 MB (3/4 h), en eentje van 9 GB (2h), beiden 1080p en MKV bestanden.
    Als ik die grote van 9GB afspeel gaat het prima, en zie ik de processor van de NAS amper bewegen, gemiddeld 5 tot 10%, soms maximum 30%
    Als ik die kleine van 500 MB afspeel, duurt het al heel lang vooraleer hij begint, daarna start hij maar valt regelmatig stil met de melding : the server is not powerful enough to convert the video. De processor van de NAS zit dan constant tegen de 100%
    Daarna gaat hij weer verder en stopt willekeurig.

Weet iemand waar dit verschil zit?

Zou het kunnen dat er een probleem is met het transcoderen door Plex op de NAS, en dat de NAS daarvoor niet krachtig genoeg is?
    Op het synology forum suggereert men dat Plex daarvoor niet moet gebruiken, en dat je die taak best overlaat aan de ATV4 zelf.
    Men suggereert dat je geen plex mediaserver moet gebruiken maar gewoon die ATV4 vanaf een share laten afspelen, dan heb je hooguit 1% CPU belasting op je NAS.

Nu ben ik niet zo mee met die dingen, en kan altijd nog wat leren. Misschien een domme vraag, maar kan Plex op de ATV4 eventueel de data van die NAS afhalen en zorgen dat niet hij maar de ATV4 zelf die transcoding doet? Of moet dat met Infuse of andere?
    Nu vind ik de interface van Infuse lang niet zo goed als Plex, en ik heb gemerkt dat het beeld via Infuse minder goed en minder stabiel is, het stottert en bibbert constant.

Alvast dank voor de hulp en tips

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  Sylvester.

Bijdrager
    TheBigZ
    Sylvester op 05 september 2016

Weet iemand waar dit verschil zit?

Dat kleine bestand zal inderdaad anders geencodeerd zijn.

Op het synology forum suggereert men dat Plex daarvoor niet moet gebruiken, en dat je die taak best overlaat aan de ATV4 zelf. Men suggereert dat je geen plex mediaserver moet gebruiken maar gewoon die ATV4 vanaf een share laten afspelen, dan heb je hooguit 1% CPU belasting op je NAS.

De NAS kan de films transcoderen. Als je de DS Video app van Synology gebruikt, kun je rechtstreeks streamen van je NAS naar je Apple TV.

https://itunes.apple.com/us/app/ds-video/id540949418?mt=8

https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=65869

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    hokkie

Laten we eerst eens beginnen met de vraag; hoe heb je de ATV4 aangesloten? Daarnaast meen ik mij te herinneren – ik heb dezelfde NAS – dat deze NAS minder geschikt zou zijn voor transcoding.

Mocht de atv4 middels WiFi verbinding maken, sowieso je veel problemen kunt verwachten.

Bijdrager
    TheBigZ
    hokkie op 05 september 2016

Daarnaast meen ik mij te herinneren – ik heb dezelfde NAS – dat deze NAS minder geschikt zou zijn voor transcoding.

http://gadgets.ndtv.com/laptops/reviews/synology-diskstation-ds716ii-review-869511?site=classic&from=mobile

Specifications and video streaming

The DiskStation DS716+II is powered by an Intel Celeron N3160 64-bit quad-core processor clocked at 1.6GHz, capable of burst speeds up to 2.24GHz, accompanied by 2GB of RAM. The chip comes with a dedicated hardware encryption engine (AES-NI), which means you can keep your data secure with minimal overhead and loss of performance.

Synology says the DS716+II is capable of average read speeds of 226.1MBps and 141.19MBps write speed under RAID 1 configuration, though your experience may vary depending upon the software and hardware environment, including the drives you use inside the unit. Interestingly, with encrypted data transmission, the DS716+II is capable of hitting speeds of over 226.09MBps reading and 138.04MBps writing, which is an insignificant difference compared to unencrypted data, underlining the importance of hardware encryption on the unit. This makes the DS716+II a great pick for anyone who values protection of their data.

The other headline feature of the unit is hardware transcoding engine, which may appeal to businesses looking to run a streaming server off their Synology unit, but in the real world will be music to the ears of anyone looking to run Plex or similar setups at their home.

Not only can DiskStation DS716+II transcode MKVs and other non-native file formats on the go and serve them to the Apple TV and apps on your smartphones and tablets, it is also capable of transcoding and streaming 4K video at 30fps to one client, or three simultaneous full-HD streams. Note that these limits are for transcoding – an operation that requires converting the file from one format to the other in real time – but if the media players can natively read the file format, you can have dozens of clients connecting to the server simultaneously without any problems.

Bijdrager
    TheBigZ

Bijdrager
    diotav

Bovenstaande is exact de reden waarom ik een NVIDIA SHIELD in huis gehaald heb. De Synology is simpelweg niet krachtig genoeg om alle media on-the-fly te converteren.

Bijdrager
    fred44nl

dat converteren is natuurlijk allemaal erg leuk.
    maar als je er voor zorgt dat de media die je wilt afspelen niet geconverteerd behoeft te worden,
    dan kun je zelfs met de simpelste cpu alles streamen.
    en dan maakt het niet meer uit of je via ATV, NAS, of rechtstreeks streamt.

Bijdrager
    FloorvN

ik raad je echt de app infuse aan op je Apple TV 4 !
    Dit gebruik ik al erg lang zo, en connect gwn via SMB of AFP naar je nas.

Zo laat je het rekenwerk afhandelen door de Apple TV, en draait echt alles vlot en soepel !

Bijdrager
    Sylvester

Dus ik hoor hier tegenstrijdige dingen, Synology zegt dat het gaat, anderen zeggen dat hij niet krachtig genoeg is.

Stel dat hij toch net wél krachtig genoeg is, ben ik dan toch niet beter af om bijvoorbeeld de films te converteren of een andere media server te kiezen. Want als we met twee tegelijk hetzelfde willen doen, gaat dit zeker niet meer lukken, dan mist hij zeker die kracht.
    Voor gewone streaming zou dit geen probleem zijn ?

Ik heb Infuse al eens gebruikt, maar ik vind die interface echt niet zo mooi. Of ligt dat aan mji?
    Hij schokt ook continu een beetje.

Kan ik bijvoorbeeld Plex niet zo instellen dat de NAS de transcoding overlaat aan de ATV4?
    Of doet hij dat automatisch?

Misschien domme vragen?

Bijdrager
    FloorvN

infuse werkt hier uitstekend, en totaal geen schokkerige dingen ervaren..
    speelt alle soorten media af, en heeft ook diverse mogelijkheden tot weergave instellingen.
    Ik vind het kortom een uitstekend product !

Bijdrager
    Rickconga

Ik ben nu bezig met al mijn films te converteren naar mp4 met Handbrake, voor het gebruik met Plex. Gaat helaas wel een heleboel tijd kosten(ruim 2500 films) Ik heb een Synology ds 916+.
    Als ik 1080 p films afspeel, dan zie ik dat de cpu van de Synology naar bijna 100% gaat .

Bijdrager
    Sylvester

Je bedoelt dat de CPU naar 100% gaat met de niet geconverteerde film?

Bijdrager
    Rickconga

klopt

Bijdrager
    Rickconga

als de film geconverteerd is gebruikt de cpu bijna niets

Bijdrager
    TheBigZ

Kan ik bijvoorbeeld Plex niet zo instellen dat de NAS de transcoding overlaat aan de ATV4?

De Apple TV kan zelf niet (echt) transcoderen; er worden slechts een paar specifieke formaten ondersteund.

De DS716+ii is krachtig genoeg om te transcoderen; probeer het gewoon eens; de DS Video app is gratis. Zie de eerder gegeven links.

Bijdrager
    bonestaak

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MfYoJkiwSqCXg8cm5-Ac4oOLPRtCkgUxU0jdj3tmMPc/edit#gid=314388488

En inderdaad zoals TheBigZ al aangeeft sinds versie 6 van Synology os is er ook een DS Video voor de AT4 en die gebruik ik ook meestal. Deze is op de processor van de Synology aangepast. Ik heb de 214Play en ik ben er ook in getuind. De 716+ is iets sneller maar volgens de Google docs hierboven zijn alleen de peperdure Syno’s geschikt. Ik heb alles net als @rickconga naar MP4 overgezet (nou ja heel soms zit er nog wat anders tussen) maar toch gaat het soms met sommige bestanden alsnog fout. DS Video werkt beter alleen is wat beperkter in de mogelijkheden (in ieder geval in vergelijking tot Plex Pass) Met name als je bepaalde mappen wil uitsluiten voor anderen (dat lukt mij op de DS Video nog niet) en de Lyrics optie (die overigens alleen bij Plex Pass beschikbaar is).

Bijdrager
    Sylvester
    TheBigZ op 05 september 2016

[

De DS716+ii is krachtig genoeg om te transcoderen; probeer het gewoon eens; de DS Video app is gratis. Zie de eerder gegeven links.

Waarom werkt het dan bij mij niet goed? Of is dat probleem alleen in combinatie met Plex server en niet met DS video station?

Bijdrager
    fred44nl

de Plex client in een Smart TV werkt alleen goed als er een perfecte internetverbinding is.
    de Samsung Plex client bijv. is niet gemaakt voor wifi-netwerken.
    bij mij was een utp-kabel een enorme verbetering.

Bijdrager
    Sylvester

Het probleem zit niet in de netwerkverbinding. Hier is alles via UTP bekabeld.
    Zoals al eerder aangegeven is er een transcoding probleem.

Bijdrager
    bonestaak

Ik heb met de DSVideo nog geen vastlopers gehad, bij Plex jammer genoeg dus nog wel regelmatig. Wat ik na een ellenlange zoektocht op fora’s ben tegengekomen is dat DS Video special aangepast is op de Transcoding functies van de Intel processor en dat Plex geen zin heeft om zijn bestanden voor een paar Syno’s aan te passen.

Bijdrager
    TheBigZ

Walberg heeft gelijk. Gooi plex eraf en gebruik de NAS op zijn volle capaciteit.

De DS Video app zelf doet trouwens alleen de controle (zodat je NAS de Apple TV vindt). Als de film eenmaal loopt kun je weer andere dingen met je iPhone/iPad doen.

Bijdrager
    iMachia

Ik heb Plex ooit ingeruild voor Infuse van Firecore, juist omdat Plex dit soort problemen gaf. (ik heb een Sinology NAS DS 414)

Streamen naar mijn oude Apple TV, naar iPads of iPhone van de meest verschillende soorten bestanden gaat met Infuse zonder enig probleem.

Bijdrager
    bonestaak

@imachia Ik heb ooit wel eens iets van Infuse gezien maar dat was alleen voor de ATV4 dus niet zoals Plex een server met slaafjes. Ik kreeg het idee dat Infuse net zoiets is als Kodi maar als ik dat mis heb hoor ik dat heel graag.

Bijdrager
    iMachia

@walberg

Infuse is vergelijkbaar, maar draait bij mij samen met ATV flash (https://firecore.com/atvflash-black) van hetzelfde bedrijf. Ik heb een ATV versie 2 met jaibreak waarop het al jaren probleemloos draait. Infuse is een van de onderdelen, net zoals Kodi trouwens.
    (Firecore was met zijn software al verder dan Apple nu met de nieuwste Apple TV)

Infuse leest bijna elk media format, ook hi-res, geeft eenvoudige mogelijkheden voor ondertiteling en streamt zonder problemen vanaf de Mac of Nas naar de Apple TV of naar de diverse iPads.

Bijdrager
    bonestaak

Yep, ik heb overigens Kodi ook staan maar daar nog niets mee uitgevoerd, dit omdat niet duidelijk is hoe repo’s op de AT4 te zetten.

Dat firecore ziet er wel smooth uit. Maar dat is er niet voor de ATV4. Infuse inmiddels (free versie voorlopig) even opgehaald, ja daar kan ik nu ook gewoon films op zien. Voorlopig gekozen voor lan protocol, SMB vroeg om een wachtwoord en gebruiker.

Bijdrager
    iMachia

@walberg

Je hebt Firecore ook niet nodig voor de AT4, omdat je daar de vrijheid hebt met het installeren van apps. Dus ook Infuse is nu regulier te downloaden.

Maar mijn ‘oude’ AT2 werkt nog perfect voor het doel waarvoor ik hem heb. Streamen naar mijn beamer (ik heb geen TV).

Bijdrager
    bonestaak

@imachia Niet helemaal merk ik. Zojuist zag ik dat ik weer geen Kodi kon gebruiken, mijn developersaccount is alweer geschorst (4 september) Dus dat Sideloaden kan je wel vergeten. Tegenwoordig kan je kennelijk alleen nog maar een betaalde developersaccount nemen.
    Dus helemaal vrijheid heb je niet.
    Kodi had ik voornamelijk willen gebruiken om
    A: dvd’s te kijken, da kan met een streamer zoals Plex (maar ook Infuse) niet.
    B: Sportzenders en films te kijken die ik nu (nog) met mijn sattelietontvanger kijk Ik geloof Dutchcloud of zo iets maar dat is nu ook over. Als je die dus wilt zien moet je toch naar een Android box.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.