6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    joop

platenspeler naar laptop

Ik wil een aantal LP’s overzetten naar mijn laptop. Mijn platenspeler/versterker/boxen, hoewel oud, zijn van een uitstekende kwaliteit.
    Mijn laptop beschikt over usb-aansluitingen plus een 3,5mm jack microfooningang en een zelfde hoofdtelefoonuitgang.
    Van de versterker komt een stereo tulpaansluiting die weer naar een 3,5 jack gaat. Dat aansluiten op de microfoonaansluiting geeft een zeer slecht resultaat. Logisch vanwege de specifieke parameters.
    Wat ik zoek is een femalejack naar usb kabel.
    Die vind ik wel op internet, maar dan is het of een microfoonaansluiting, of een hoofdtelefoonaansluiting (en die werkt vanaf de laptop en niet er naar toe volgens mij) of het is een laadsnoer voor een of ander apparaat.
    Een usb-platenspeler kopen wil ik niet, dan heb ik twee platenspelers.

Wie kan mij een suggestie doen voor wat ik zoek?

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 jaren geleden door  Poezenbeest.

Bijdrager
    banditbiker

Op welke uitgang heb je je kabel op je versterker aangesloten? (die naar je laptop loopt)
    Verstandig is om deze op een REC OUT of TAPE OUT aansluiting aan te sluiten (beide zijn het zelfde, ze kunnen beide namen hebben).
    Op deze aansluiting staat het voorversterkte signaal van de op dat moment op de versterker gekozen bron. (tenzij je een separate bronkeuze voor REC OUT op je versterker hebt, in dat geval moet je daar de platenspeler ingang selecteren)

Je mac moet je dan vertellen dat je van de MIC ingang een LINE ingang wilt maken.
    Op deze pagina staat hoe dat zou moeten.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren geleden door  banditbiker.

Bijdrager
    KR1275

Volgens mij ben je goedkoper uit als je voor een paar tientjes een DAT-recorder op de kop tikt. Bijna elke Mac heeft een optische digitale ingang en de A/D-conversie van een DAT-recorder is beter dan die van elke Mac. Daarna verkoop je de recorder weer door.

Bijdrager
    Berrt

Als je je platenspeler op de platenspeleringang van de versterker hebt aangesloten en via de aux (bandrecorderuitgang) op je Mac hebt aangesloten moet het wel werken. Bij mij gaat dat prima. Eventueel extra versterken met het gratis programma “Audacity”. Je kunt dan ook nog eventuele ongerechtigheden weghalen.
    Let er ook op dat je het invoervolume van het geluid in de systeemvoordeuren goed heb afgesteld.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren geleden door  Berrt.

Bijdrager
    Qmagic

Wat je nodig hebt bij het aansluiten van een platenspeler is een phono-input, dat is iets anders dan een line-input, oude versterkers hebben die aansluiting, moderne niet. Dit heeft met de juiste impedantie te maken. (En dus ook met de geluidskwaliteit).
    Wat je nodig hebt is een phono to line adapter. Die zijn er ook naar USB aansluiting: Google maar eens op bijvoorbeeld, “JB systems USB audio converter”

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren geleden door  Qmagic.

Bijdrager
    rogerpaolo

je geeft aan “Dat aansluiten op de microfoonaansluiting geeft een zeer slecht resultaat. Logisch vanwege de specifieke parameters.”

volgens mij is de ingang op je laptop een lijningang en geen microfoon ingang.

dat begrijp ik niet helemaal. klinkt de plaat op je speakers goed?
    en gebruik je de ‘tape – out’ uitgang van je versterker om naar je mac te gaan?

dat zou in principe een prima resultaat moeten geven…

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren geleden door  rogerpaolo.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.