14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    dvdooren

Plan van aanpak Clean Install Panther

Oke, ik heb geen geduld meer. Ik wil ervoor zorgen dat als ik vrijdag de 24e een versie van panther weet te bemachtigen ik de deur van mijn huis open doe, terwijl ik de trap oploop de eerste installatie cd uit de doos haal en tegen de tijd dat ik boven ben die cd vanaf de trap soepeltjes in de cd tray kan mikken. Ik wil overigens een clean install gaan doen. Het is tijd voor een grote schoonmaak.
    Daarom deze post: wat moet ik allemaal voorbereiden.

Uiteraard zorg ik voor een complete backup van mijn home dir op mij externe firewire disk.
    Vraag 1: heb ik dan alles (ervan uitgaande dat muziek, doc, afbeeldingen allemaal keurig in die home dir staan)?

Ik doe een clean install van panther. Het systeem start op. Mijn eerste ervaringen. Vervolgens alles terugzetten. Het liefst wil ik dat zo doen dat nadat ik alles heb teruggeplaatst ik iTunes, iPhoto weer opstart en alles weer staat zoals het stond op mijn oude systeem.
    Vraag 2: kan ik de mappen gerelateerd aan iTunes en iPhoto gewoon terugzetten op de lokatie zoals ik die ken uit jaguar. Kortom; zijn dit in panther dezelfde bestanden en mappen?

Vraag 3: Mail. Volstaat hier ook het terugplaatsen van de map uit mij home library in het equivalent van panther (is dat ook weer >home>librairy>mail?)?

Vraag 4: (Eigenlijk vraag 1.) Kan ik eigenlijk gewoon mijn home dir. terugplaatsen? Of komt er dan weer een hoop rotzooi terug. Instellingen van apps.

Vraag 5: Ik neem aan dat als ik een clean install doe ik mij apps opnieuw moet installeren? Stel dat ik mijn programs dir ook backup, kan ik die dan wellicht terugplaatsen en werk dan alles? Moet ik ook de home>library en de root>library dan kopieren?

Ontzettend bedankt alvast voor jullie hulp. Jullie zien dat ik nog een redelijke newbie ben. Veel plezier volgend weekend alvast :D

Daan

Bijdrager
    Gerrit

Hmz, je kunt ook een nieuwe installatie doen met behoud van homedir. Dat scheelt al weer een hoop gedoe:)

Wat je anders kan doen is bv je muziek en afbeeldingen op een andere disk zetten (externe disk maar ook bv een iPod als je die hebt)
    Zo heb ik het ook gedaan.

Bijdrager
    dvdooren

@ Gerrit

Dank je voor je reactie.
    Ik kn inderdaad de hom dir behouden. Maar behoud ie dan ook niet allerlei instellingen en zaken die ik niet nodig heb? En hoe zit het dan met instelling van de apps?

Stel ik behoud de de home dir: dat is niet hetzelfde neem ik aan als na de installatie de home dir van de externe disk terug kopieren.

T.a.v. de muziek/afbeeldingen bewaren op externe disk. Kan maar ik heb een powerbook en dus niet altijd die externe disk aan gesloten of bij de hand. Liefst dus alles in de home dir. Maakt het ook makkelijk met back-uppen.

Groeten,
    Daan

Bijdrager
    gap

Clean install is mij niet genoeg. Ik ga zelfs m’n schijf opnieuw formatteren voordat ik Panther installeer.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik ga hem lekker over alle troep heen installeren, maar wel eerst op mijn iBook en daarna pas (als alles goed is gegaan) op mijn poductiemachine; de iMac.

Bijdrager
    Gijs
    ”gap”

Clean install is mij niet genoeg. Ik ga zelfs m’n schijf opnieuw formatteren voordat ik Panther installeer.

Bij een clean install wordt je HD ook opnieuw geformatteerd. In OS 9 was dat niet zo, in OS X wel. Of bedoel helemaal op nullen zetten?

Bijdrager
    dvdooren

Maar terug naar het topic. Ik ga namelijk een clean install doen. Wat kan ik allemaal blind terugzetten uit mij ge-back-upte home dir. Zie ook de originele post.

Alvast heel erg bedankt.

Daan

Bijdrager
    re-actor

Wat ik doe, is gewoon alle voorkeuren van app’s die daarvoor in aanmerking komen apart bewaren en later gewoon terug zetten in de juiste map. Heeft tot zover altijd gewerkt ( en zal ook onder 10.3 zo werken….)
    Ook bijdehand is, om even al je adressen uit ‘Adresboek’ te exporteren, om later weer in één keer te kunnen importeren in 10.3. Ben dit weleens vergeten: niet leuk :wink:

Bijdrager
    lsmisch

Backup maken van alle bestanden in je home dir. en van de libr.dus die van je hd. op een externe schijf.
    Eventueel opstarten van de cd of van op een externe schijf (ik heb daar ook een volledig macosx staan op een partitie) en dan je interne schijf volledig wissen.
    Daarna cleaninstal,en de gebackupte mappen terug slepen naar je nieuw geinstaleerde home dir. en steeds vervang klikken als het blijkt dat deze map al bestaat,hetzelfde voor de algemene libr.
    Zo heb ik het al een paar keer gedaan en het werkt perfect.Op deze mac zitten 5 gebruikers je moet erdus aan denken van de backup en het terug plaatsen gebeurd onder ieder account ivm de bevoegdheden.
    Zelfs de gekozen scherm achtergrond en screensaver van iedere gebruiker blijft netjes intact.

Groeten
    Luc

Bijdrager
    dvdooren

Luc e.a.
    dank je voor je tip over het installeren van Panther. Ik doe feitelijk al precies hetzelfde zoals jij, d.w.z. een externe schijf, twee partities, 1 met os en 1 met backups.
    Mijn vraag aan jou is het volgende. Je geeft aan naast de home dir ook de library dir te backuppen. Dat is dus de “hoofd” libray. Weet niet hoe ik dat anders noem, maar die op hetzelfde level als gebruikers en programma’s staat? Of bedoel je die onder je eigen home dir staat (users) en die je automatisch meeneemt als je je eigen home dir backupt?
    Dan, je geeft aan dat je alle instellingen van de programma’s daarmee ook bewaard. Maak je dan ook een backup van de dir programma’s en plaats je die ook in 1 keer terug? Lukt dat met panther of moet je de programma’s toch opnieuw installeren. Kan me voorstellen dat ik MS Office echt moet installeren.

Bedankt alvast.
    Daan

Bijdrager
    SanderQ

En dan nog zoiets: wat blijft er na het installeren van Panther over van OS9, dat in mijn geval nog bij Jaguar werd meegeleverd? Ik heb nog veel ouwe software die alleen onder 9 draait. Maar ondersteunt Panther de OS9 emulatie wel?

Bijdrager
    jamba

Ja volgens de technische helpdesk van Apple.Moet je de classic resources van de cd/dvd die je bij aanschaf van je imac bijgeleverd hebt gekregen installeren.Na installatie van Panther.
    Dit is voor Macs die niet meer onder 9 op kunnen starten de enige mogelijkheid.

:lol:

Aljo

Bijdrager
    lsmisch

Wat ook niet te vergeten is,dat het draaien van schijfhulpprogramma/herstel bevoegdheden ook veel narigheid achteraf voorkomt.
    Ik gebruik het steeds wanneer ik nieuwe software heb geinstalleerd.

Bijdrager
    SanderQ
    ”jamba”

Ja volgens de technische helpdesk van Apple.Moet je de classic resources van de cd/dvd die je bij aanschaf van je imac bijgeleverd hebt gekregen installeren.Na installatie van Panther.

Thanx, Jamba, die info had ik nog nergens gezien…

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.