18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    thijspirre

plagiaat detector mac

Hallo,

Voor school moet ik regelmatig werkjes maken en deze worden steeds door de leerkrachten op plagiaat gecontroleerd.
    Nu hoopte ik dat voor ik ze afgaf ze zelf zou kunnen controleren op plagiaat zodat ik daar al zeker geen punten aanverlies.
    Na zoekwerk vind ik geen (gratis) plagiaatdetector voor mac enkel voor windows.

Bestaat er zo’n een programma voor mac?

Alvast bedankt

Bijdrager
    Pieterr

Je wilt weten of je zelf niet iets overgenomen hebt? Ben je kort van memorie?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat was ook mijn gedachte, ja … als je het zelf schrijft neem ik aan dat je wel weet of je plagiaat gepleegd hebt of niet … ?

En dan wordt ook mijn vraag: hoe controleren ze precies op plagiaat? Door te kijken of stukken tekst teveel overeenkomen met die in andere werken? Dan zou het wel kunnen dat ze je eigen werk aanzien voor plagiaat omdat er vaak maar een beperkt aantal manieren is om het over een bepaald onderwerp te hebben, maar zolang je niet letterlijk hele alinea’s overneemt lijkt het me sterk dat ze je daardoor van plagiaat zouden kunnen betichten. (Nou ja, het kán natuurlijk altijd, maar of het ook steek houdt is dan maar de vraag.)

Bijdrager
    Thoomas

Bij ons op school gebruiken ze dit systeem:

http://www.ephorus.nl/

Kost alleen wel geld, maar aangezien een van de leraren ook op een universiteit werkt, kan hij er gratis aankomen, en ook werken voor andere docenten controleren.

Het is wel een slim systeem, want als je daar iets wil laten controleren, wordt het document wat je controleert ook in de database opgeslagen, dus de keer daarop dat jij (of dus je leraar) het controleert, komt er naar voren dat het plagiaat is, omdat je exact hetzelfde document al eens eerder hebt laten controleren, en toen dus aan de plagiaat-database is gevoegd.

Bijdrager
    Oppie

Wat TS eigenlijk wil is wèl plagiaat plegen, maar zodanig dat het niet door zo’n prog kan worden ontdekt…

Bijdrager
    Yaris

Topicstarter heeft misschien een site als http://huiswerksite.com/ gevonden die claimt dat de werkstukken die erin staan onvindbaar zijn voor Google en nu wil hij weten of er nog andere manieren zijn om te achterhalen dat je je werkstuk daar hebt gedownload.

Bijdrager
    Pieterr

Ik denk dat we dat allemaal snappen, Oppie, maar fijn om het nog even zwart-op-wit te zien.:smile:

Bijdrager
    thijspirre

Het is inderdaad waar dat ja het zelf kan weten, en ik wil ook niet wel plagiaat plegen maar niet ontdekt worden.
    Ik wil er gewoon zeker van zijn dat er effectief niets inzit wat plagiaat is.

Bijdrager
    Pieterr

Als je je beperkt tot het lezen wat anderen eerder geschreven hebben, en het daarna in je eigen woorden opschrijft (zonder de Copy/Paste muis/toetscombinatie te gebruiken) zul je niet op plagiaat betrapt worden.

Kost wat meer typwerk, maar misschien kom je zelf zo ook nog op een origineel idee tijdens het typen.

Bijdrager
    Jeroen-B

Nou, ik kan me goed voorstellen dat je dat zelf eerst even wil controleren hoor!
    Ik deed dat op de middelbare school ook eerst voordat ik een document inleverde, want soms komt je zelfgeschreven zin gewoon overeen met een zin die blijkbaar ook ergens op het internet staat.

Ik pleegde dan ook geen plagiaat, maar de zinnen die er als plagiaat uit kwamen die veranderde ik dan. Weet niet meer met welk programma, dat was namelijk op m’n Windhoos pc die ik al maanden niet meer aangehad heb nadat ik mijn macbook pro heb gekocht:smile:

Je wil gewoon zeker weten dat je zelfgeschreven werkstuk niet met een 1 beoordeeld wordt omdat je zogenaamd plagiaat gepleegd hebt.

Bijdrager
    Pieterr

Het “soms overeen komen van een zelfgeschreven zin met iets dat ook op het internet staat” is iets anders dan plagiaat. Dat zal je leraar ook zeker weten.

Er zijn leerlingen die simpelweg hele hoofdstukken “copy & pasten”, en daar denken mee weg te komen.

Bijdrager
    computer space

Ik gebruik deze check op werkstukken:

De paarse krijgen een voldoende, de licht groene soms ook. De rest niet.

Maar het beste is werkstukken helemaal niet beoordelen. Scheelt tijd en alternatieven zijn een stuk nauwkeuriger. Gewoon onaangekondigde toetsen bijvoorbeeld zonder hulpmaterialen.

Bijdrager
    francisss

Buiten de discussie over of het ethisch correct is om zelf je werkstukken op plagiaat te MOGEN controleren, heeft de TS niet echt veel aan dit topic :yum:

Bijdrager
    Yaris
    thijspirre op 19 september 2010

en ik wil ook niet wel plagiaat plegen

Wil je het nu niet of wel?

Bijdrager
    francisss

Hij wil niet ( wel plagiaat plegen ), dus wil hij volgens mij geen plagiaat plegen;)

Bijdrager
    thijspirre

ik wil niet plagiaat plegen, maar ik wel een programma om plagiaat te detecteren…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik denk dat wat je bedoelt is: ik wil een programma dat me helpt m’n stukken zo te schrijven dat ze niet de indruk geven dat ik plagiaat gepleegd heb;)

Nu heb ik zelf nooit dit probleem gehad (ik zat op de hogeschool lang voordat het WWW algemeen bekend werd) maar mijn houding zou zijn van: ik schrijf dit helemaal zelf en als ze me zo nodig willen controleren op plagiaat dan doen ze maar wat ze niet laten kunnen, maar mochten ze me er daadwerkelijk van betichten dan gaan we een goed gesprek hierover hebben en dan zien we wel weer verder …

Geblokkeerd
    Anoniem

Tja, de stelling is simpel:)

1. Schrijf alles zelf
    2. Waar je anderen citeert, geef dit duidelijk aan en vermeld je bron.

Ik ben zelf ook bekend met Ephorus, deels vanwege m’n studie en deels vanwege de techniek er achter. De versies die ik indertijd heb getest waren redelijk, maar niet fantastisch. Citaten uit boeken pikten ze er namelijk toen nog niet uit. Met wat geluk gaat dat tegenwoordig wel gewoon goed.

Blog post over Ephorus

Oh, en: PLOAAATJES!

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.