30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)
  • Q:
    Bijdrager
    solutions

Plagiaat(?) aanpakken

Ik heb ooit voor een klant een term bedacht voor zijn werkzaamheden. Zijn bedrijf doet in outsourcen (= het doen van o.a. administraties van allerlei bedrijven) en ik heb daar OUTMINISTRATION van gemaakt. Laatst werd ik attent gemaakt op een site van een ander bedrijf in outsourcing die deze term nu ook gebruikt. Kan ik dit op de een of andere manier aanpakken. Hoe zit dat precies met auteursrecht e.d. Ik heb deze term nooit echt ‘vastgelegd’.

Ik heb de term OUTMINISTRATION ongeveer 5 jaar geleden bedacht. De concurrent gebruikt deze term ongeveer een paar maanden.

Wat te doen?

Bijdrager
    ifeelfine

Als je het nooit hebt vastgelegd, kun je ernaar fluiten volgens mij. Tenzij jij duidelijk zwart op wit kunt aantonen dat jij de allereerste ter wereld was die met die term kwam. Succes!

Bijdrager
    solutions
    ”ifeelfine”

Als je het nooit hebt vastgelegd, kun je ernaar fluiten volgens mij. Tenzij jij duidelijk zwart op wit kunt aantonen dat jij de allereerste ter wereld was die met die term kwam. Succes!

Ze gebruiken die term o.a. op hun site (al jaren). Is dat zwart op wit genoeg?

Bijdrager
    TijhofGraphics

Ik denk niks.

Jij gebruikt het al 5 jaar, niks mis mee, maar je hebt er geen voorrecht mee. Iedereen mag het gebruiken dus jij ook, en de concurent ook.
    Als nu de concurent er pattent op gaat aanvragen heeft hij er Wel voorrecht op, en mag Niet iedereen het gebruiken dus jij ook niet.

Helaas,

[size=9:b1780fef7e]Als de concurent en pattent op gaat aanvragen en als het om een groot belang gat is met mischien mogelijk om een rechtszaak aan te spannen omdat jij de naam eerder had, maar het zou dan wel moeilijk worden, wan hij heeft er nu eenmaal pattent op[/size:b1780fef7e]

PS: Lounge????

Bijdrager
    ifeelfine

Heb je een documentje (simpel html lijkt me voldoende) dat officieel gedateerd is op een bepaalde datum en waarvan het onmogelijk is dat de aanmaakdatum is aangepast? Dan zou het misschien wel kunnen. Maar ik weet helemaal niets zeker en als ik jou was, zou ik hiermee even langs je advocaat gaan.

Bijdrager
    J-roen

Bij mijn weten heeft de eerste aanvrager/vastlegger het recht op een dergelijke merknaam.

Bijdrager
    DEform

Als je er geen auteursrecht of patent op hebt
    kan je er naar fluiten!

Bijdrager
    J-roen

Hier een linkje naar het Benelux Merkenbureau. Klik

Ik zou daar eens een kijkje nemen.

Bijdrager
    solutions
    ”TijhofGraphics”

Suggestie voor een ander forum?

Bijdrager
    Turbanus

Je kunt geen rechten claimen, maar je kunt wel voorkomen dat je conculega er rechten op krijgt. Als zijn aanvraag wordt gepubliceerd, kun je bezwaarschrift indienen bij de instantie die het publiceert. Maar dat kan alleen als je schriftelijk kunt aantonen dat je er al vanaf een vroegere datum gebruik van maakt. Zelf bescherming aanvragen kan helemaal niet meer, want dat kan alleen als er nog helemaal niks mee gedaan is. (nieuw dus)

Bijdrager
    Yohan

Ik heb jaren geleden de iPod uitgevonden. Kan ik Apple nu voor de rechter slepen?;)

Bijdrager
    solutions
    ”Turbanus”

Je kunt geen rechten claimen, maar je kunt wel voorkomen dat je conculega er rechten op krijgt. Als zijn aanvraag wordt gepubliceerd, kun je bezwaarschrift indienen bij de instantie die het publiceert. Maar dat kan alleen als je schriftelijk kunt aantonen dat je er al vanaf een vroegere datum gebruik van maakt. Zelf bescherming aanvragen kan helemaal niet meer, want dat kan alleen als er nog helemaal niks mee gedaan is. (nieuw dus)

Even voor de goede orde. Ik heb deze term bedacht en verkocht aan een klant van mij. Zij gebruiken OUTMINISTRATION in hun uitingen. Is het dan nog aan mij om hier werk van te maken of is het aan mijn klant om dit te proberen?

Bijdrager
    solutions
    ”Yohan”

Ik heb jaren geleden de iPod uitgevonden. Kan ik Apple nu voor de rechter slepen?;)

Is de schoolvakantie nou nog niet afgelopen? 8)

Bijdrager
    Turbanus
    ”solutions”
    ”Turbanus”

Even voor de goede orde. Ik heb deze term bedacht en verkocht aan een klant van mij. Zij gebruiken OUTMINISTRATION in hun uitingen. Is het dan nog aan mij om hier werk van te maken of is het aan mijn klant om dit te proberen?

Dan is het dus hun eigendom geworden omdat ze er jou voor hebben betaald. Dan kunnen ze dus met de betreffende faktuur (officieel document in administratie) bezwaar maken tegen derden die proberen de term in recentere datum te beschermen. Maar zelf beschermen gaat niet meer.

Bijdrager
    Yohan

OK, even serieus dan. Ik denk dat je geen patenten op dit soort dingen aan kan vragen.
    Podcasting is ook een begrip geworden maar iedereen mag het woord gebruiken.
    Je hebt een nieuw woord gecreeerd door 2 dingen samen te voegen en niet een merknaam, bedrijfsnaam of product bedacht.

Bijdrager
    Turbanus

Overigens kun je hiermee niet (meer) voorkomen dan derden de term kunnen gebruiken. Dan had er al volgens de nieuwheidsprocedure bescherming op geregeld moeten zijn.

Bijdrager
    error

Heb jij ergens in je outministratie (zwart op wit) een document dat kan aantonen dat voordat jij er vijf jaar geleden mee kwam niemand anders ooit deze lettercombinatie had bedacht en gebruikt?

Is er uberhaubt aan te tonen dan jij die term bedacht hebt?

Zo ja, dan heb je een punt. Zo neen: helaas pindakaas (en inderdaad een beetje copycat van die andere firma… maar ja, zo gaat dat in de handel).

Bijdrager
    Turbanus

Iedereen kan nu vrij gebruik maken van die term. Maar de klant van hem kan wel voorkomen (simpel met faktuur opsturen dat ze er op bepaalde datum voor betaald hebben) dat anderen hem beschermen.

Bijdrager
    Yohan

Is dat bedrijf trouwens Hemlock Outministration? In dat geval is (of beter gezegd was, aangezien ze hun naam hebben veranderd) het een onderdeel van de naam van het bedrijf en staat het wel bij de Kvk genoteerd toch? Maar aangezien het bedrijf niet meer zo heet is denk ik de term ook wel weer vrij te gebruiken.

Bijdrager
    solutions
    ”Yohan”

Is dat bedrijf trouwens Hemlock Outministration? In dat geval is het een onderdeel van de naam van het bedrijf en staat het wel bij de Kvk genoteerd toch?

Inderdaad, that’s the one

Bijdrager
    Turbanus

Uittreksel KvK is dan ook al voldoende.

Bijdrager
    Yohan

Ah ok, maar ik zat net even mijn post te editen en zag dus dat ze die naam niet meer voeren…
    Dan wordt het lastiger denk ik.

Bijdrager
    Turbanus

Dat maakt niets uit als ze kunnen aantonen dat ze bij de KvK onder die naam ingeschreven hebben gestaan.

Bijdrager
    Merkava
    ”solutions”
    ”TijhofGraphics”

Suggestie voor een ander forum?

Yep, kijk eens op http://www.Higherlevel.nl daar staan vele draadjes over dit soort zaken. Wel even de zoekfunctie gebruiken daar.

In jou geval is het een probleem geworden voor degene aan wie jij de rechten hebt verkocht.
    Het staat niet geregsitreerd bij het Benelux merkenbureau, dus daar kun je geen verhaal halen.

Als het bedrijf landelijk opereerd en een KvK inschrijving heeft als Outministration en in dezelfde categorie als dit bedrijf opereeerd ,dan zou je nog een kleine kands hebben.

Als ik jullie was zou ik een merkengerechtigde in handen nemen en kijken of de term alsnog geregistreed kan worden, tegen je concullega kun je niets meer ondernemen.
    Ik ben bang dat dit weer een typisch gevalletje helaas pindakaas is.

Oh en al die mensen met hun naschoolse opmerkingen, Ga FF BuiTen RonD HaNGen, in plaats van hier uit je nek lopen lullen.

EDIT

Outministratie is ook nog vrij, beetje tricky maar je kunt het proberen.

en typo

Bijdrager
    Turbanus

LOL…. en nu weer aan ut werk……:wink:

Bijdrager
    Appletaart

doei

Bijdrager
    Merkava
    ”Appletaart”

Er worden hier een aantal dingen door elkaar gehaald :

– Patent bestaat niet voor woorden en merken
    – Auteursrecht is er zowieso altijd maar of dat voor 1 woord ook zo is ?
    – Merkenburo zoals iemand al eerder aangaf

Maarja “outministration” is geen merk voor een product en ook geen naam voor een bedrijf.
    Het is een verzonnen werkwoord, net als computeren of apple-en, buiten auteursrecht kan je er weinig mee beginnen. Pas maar op voor ik Forummen registreer, dan kan er straks niemand meer iets een forum noemen :wink:

Het is niet zo dat je met terugwerkende kracht woorden uit het dagelijks taalgebruik kunt registreren bij het BMB.
    Één van de voorwaarden voor registratie is dat het woord voldoende onderscheidend vermogen heeft.
    Het woord iPhoneshop is een samenstelling en nogal voor de hand liggend, daarom zal dit woord nooit geaccepteerd worden. Outministartion had naar mijn idee wel voldoende onderscheidend vermogen, nu registraren en daarmee de concullega confronteren kan als ter kwader trouw handelen aan gemerkt worden, met als gevolg verlies van regsitratie.

Voor mensen die er meer over willen weten kijk eens op het discussieforum http://www.higherlevel.nl op de site van het http://www.octrooicentrum.nl of het http://www.bmb-bbm.org (merkenbureau)

Bijdrager
    Chucks wife

Beschouw het maar als compliment dat anderen met jouw ideeen aan de haal gaan. Als kleine zelfstandige begin je er toch bijna niets tegen. Het heeft weinig zin om hier te lang bij stil te staan, dat levert alleen maar frustraties op.

Morgen verzin je gewoon weer een nieuw én nog beter woord/merk!

Bijdrager
    solutions
    ”Chuck’s

Beschouw het maar als compliment dat anderen met jouw ideeen aan de haal gaan. Als kleine zelfstandige begin je er toch bijna niets tegen. Het heeft weinig zin om hier te lang bij stil te staan, dat levert alleen maar frustraties op.

Morgen verzin je gewoon weer een nieuw én nog beter woord/merk!

That’s not the point. Tuurlijk ideetjes genoeg. Ik vind het alleen erg vervelend voor mijn klant. Zij hebben betaald voor die term en zij moeten en willen verder met Outministration.

Bijdrager
    Chucks wife

Heb je de concurrent er al schriftelijk op aangesproken?
    Misschien zijn ze zich van geen kwaad bewust. Altijd uiit gaan van het goede van de mens.

Als jullie het niet eens kunnen worden, kun je altijd nog een open brief sturen naar de plaatselijke krant, de Adformatie oid.

Heeft je klant ook weer wat gratis publiciteit.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.