30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 92)
  • Q:
    Bijdrager
    trabant

Plafondventilator

Je hebt ze in vele soorten en maten. Foeilelijke en stijlvolle. elegante en plompe. krachtige en stille. met en zonder licht erin. En natuurlijk dure en goedkope.
    Omdat ik geen plafondentilatorenvakblad heb kunnen vinden wil ik hier een paar ervaringen verzamelen.
    En waar wil ik mijn toekomstige plafondventilator hangen? in een ruimte van 2,60m hoog en ik wil hem liefst niet horen.
    Kom maar op met de tips!

Bijdrager
    Barabas2005

Heeft de warmte jou uiteindelijk dan toch op je knieen gebracht, Trabant?

Bijdrager
    trabant

Nog niet, maar wie het stofwolken-draadje een beetje volgt, weet dat we deze zomer “over” gaan. Nou had ik al een ruim gesorteerde winkel gevonden, maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer.
    Wat ik zoek is een elegante waaier die Casablanca-assosioaties oproept.
    Dus niet van die plompe koperen jordaanknollen met een bollamp eronder.

Bijdrager
    fistkikker

Plafondventilators die je niet hoort en niet ziet, dat zijn de beste. En de beste plek is bij de buren of verder weg.

:x

Bijdrager
    tijn22
    ”trabant”

Je hebt ze in vele soorten en maten. Foeilelijke en stijlvolle. elegante en plompe. krachtige en stille. met en zonder licht erin.

Ga eens kijken op Beverwijk, daar heb je genoeg soorten en maten:cry:

Ik hou er niet van, heb ooit zo’n ding bij mijn ouders thuis op de slaapkamer gehad. Ze verzamelen enorm veel stof, als ie langzaam draait merk je er niets van en als ie te snel draait is het een dikke herrie. En over dat lampje zal ik maar niet beginnen.

Bijdrager
    michi_rishi

Mijn absolute favoriet is het type plafondventilator dat je in goedkope hotelletjes in derde-wereldlanden tegenkomt:
    -driekwart verroeste bladen
    -minstens één blad ernstig gebogen
    -enorme stofnesten
    -hangende aan een niets meer dan een dermate vergeeld kroonsteentje dat zo geel is dat het naar bruin neigt
    -als je het ding op de laagste stand zet begint het al zo vervaarlijk te draaien dat je je afvraagt of je midden in de nacht niet door een vallend blad wordt doorklieft

(maar ik ben bang dat jij naar een ander model op zoek bent)

Mar misschien kan onderstaand filmpje je inspiratie brengen:
    http://youtube.com/watch?v=yY_oGot_T4M&search=jackass%20fan

Bijdrager
    MvE
    ”trabant”

… en ik wil hem liefst niet horen.
    Kom maar op met de tips!

Oordoppen!

Mijn ouders hebben zo’n ding in de woonkamer, als ze hem niet op orkaanstand zetten is het best te doen. Deze week heb ik ergens gewerkt waar ook ventilatoren aan het plafond hingen, niet handig. Tenzij je het leuk vindt om achter wegwaaiende papieren aan te rennen.

De meesten zijn inderdaad foeilelijk, de grootste uitdaging zal een acceptabel model vinden worden.

Bijdrager
    Groovejunk

Neem er i.i.g. eentje die 5 bladen heeft. Ik heb er van de week een opgehangen met drie bladen en die maakt toch meer herrie dan ik verwacht had. Helemaal stil zijn ze toch nooit. Dat moet je er (helaas) maar bijnemen.

Ikzelf wist ook niet of het een succes zou zijn, dus ik ben begonnen met een aanbiedingsmodelletje in de kleur wit. Ik heb de lange as ertussenuit gefrommeld en wat hoger gehangen. Staat wat netter en de “herrie” is wat verder in de hoogte:)

Ik zag van de week in een blad dat er modellen zijn die je zelf kan aflakken. (alleen de bladen) wellicht wat voor in jullie huis?

Bijdrager
    macpro

Airco is natuurlijk ook een optie.
    Staat bij ons in ieder geval op het to-let-do lijstje.

Bijdrager
    CaDoc

Vind het zelf heerlijke dingen. Het houdt ’s nachts de muggen ook een beetje op afstand. Ik zou een flinke grote nemen met vijf bladen, zodat hij ook al met rustig draaien een goed effect geeft.

Heb helaas geen goed adresje voor je…

Bijdrager
    trabant

Merk je toch hoe persoonlijk zo iets is. Bij een airco denk ìk weer primair aan een lawaaierige stroomzuiper. Het zal ermee samenhangen dat ik als klein jongetje mijn oom in Canada bezocht en vanaf het moment dat die hete zomer ’s ochtends de airco aan ging, werd ieder gesprek binnenshuis gesmoord.

Bijdrager
    macpro

Schijnt niet meer zo te zijn.
    Collega van Kink heeft vorig jaar een airco laten aanleggen. Is er zeer tevreden over en dat ding is echt stil. Hangt onder andere in de slaapkamer.
    Heeft ‘m van Daikin.

Bijdrager
    Jor1

Denken we nog aan het mileu mensen?

enne… mischien is het beter om maar vast te wennen aan een beetje warmte.
    Ook meteen goed voor de volgende generatie.

Bijdrager
    trabant

Tuurlijk denk ik aan het milieu. Daarom wil ik geen proletencaroussel aan het plafond maar een smaakvolle waaier. Iets voor o.s.m. Iets wat ook mooi is als hij stilstaat. iets dat past in een huis op stand. een soort Mac zeg maar… :satisfied:

Bijdrager
    Jor1

oh, ik doelde eigenlijk op de airco. Ik weet niet wat een normale wapper verbruikt.

sdit een tip?

Bijdrager
    Merkava

Even wat anders, ooit eens lang geleden had ik een ventilator in de woonkamer.
    In eerste instantie voor de zomer om het koel te houden.
    Tijdes de winter bleek het ding juist heel goed in het circuleren van de warmte in woonkamer, ga maar een op een traptje staan en voel hoevel warmte er tegen het plafond aan zit.
    Ook kun je met ventialtoren heel mooi net gepoetste salontafels droogwaaien. :D
    Een paar jaar geleden had ik een andere opgehangen, in de lage stand vond ik dat ding irritant brommen, dat kwam door de snelheidsregelaar.

Ik ben benieuwd wat er uit dit draadje gaat komen.
    Kan er wel één of twee gebruiken voor mijn kantoor.

Moderator
    unSOUND
    ”Jør”

Denken we nog aan het mileu mensen?

Lekker bevooroordeeld… heb je de site al bekeken Jor ?

”- Laag energieverbruik
    – Bewegingssensor bespaart stroom in lege ruimten

Bijdrager
    michi_rishi

Misschien een fraaie doe-het-zelf oplossing:
    Een propellor van een oud vliegtuig.

Bijdrager
    fistkikker

Wat jij zoekt en het hele concept van een plafondventilator zijn tegestrijdig, trabant. O.s.m. hang dat niet aan het plafond.

Bijdrager
    Irma

Hiero hangt ook zo’n ding aan het plafond!
    Echt een aanrader met dit warme weer en deze maakt ook weinig lawaai.
    Het snurken overtreft het gezoem wel. hehe (glapje)

Bijdrager
    Barabas2005

Mijn appartementje zit op het westen, terwijl de andere zijde in een soort overdekte binnenplaats uitkomt. Ik kan dus helaas geen deuren of raampjes tegen over elkaar open zetten om de zaak eens lekker door te laten waaien. Wat dat betreft zou zo’n ding wel ideaal zijn. Mijn broer had er ook een, en die was inderdaad te horen op de hoogste stand. Het geluid is echter niet storend.

Ik vond ook een “verdampings” ventlilator op de site van Conrad. Deze werkt niet met koelvloeistoffen zoals de meeste airco’s, maar de lucht wordt afgekoeld door het verdampen van … water. Heeft iemand ervaring met zo’n apparaat?

Bijdrager
    marlief

Voor maar een paar dagen per jaar heb ik deze:

Stond op straat, doet alles. Het grote voordeel is dat je hem neer kan zetten waar je wilt en voor het overgrote deel van het jaar gebruik je hem toch niet, dus lekker uit het zicht. Ben trouwens al jaren van plan dat ding eens te verven, maar denk er pas weer aan als ie weer in het zicht komt te staan.

Moderator
    Pete.Z

Neem om te beginnen niet de goedkope,zoals bij de bouwmarkten liggen,die maken herrie.
    Meer bladen is beter,minder lawaai en meer wind.

Moderator
    Pete.Z
    ”Barabas2005″

Mijn appartementje zit op het westen, terwijl de andere zijde in een soort overdekte binnenplaats uitkomt. Ik kan dus helaas geen deuren of raampjes tegen over elkaar open zetten om de zaak eens lekker door te laten waaien. Wat dat betreft zou zo’n ding wel ideaal zijn. Mijn broer had er ook een, en die was inderdaad te horen op de hoogste stand. Het geluid is echter niet storend.

Ik vond ook een “verdampings” ventlilator op de site van Conrad. Deze werkt niet met koelvloeistoffen zoals de meeste airco’s, maar de lucht wordt afgekoeld door het verdampen van … water. Heeft iemand ervaring met zo’n apparaat?

Niet doen,die verdampers zijn even leuk,en het lijkt koel,maar de luchtvochtigheid schiet omhoog.
    Gewoon een goeie airco die ook genoeg capaciteit heeft.

Bijdrager
    Chartreuse

mijn bezwaar tegen een airco is vooral het stroomverbruik. Op de echt hete dagen hebben de centrales al moeite met koelen en zou je je verbruik eigenlijk moeten terugschroeven, maar nee, juist dan zet half Nederland de airco aan en valt er wel weer ergens de stroom uit.

Maar de echte oplossing zit onder de nieuwe stulp: de kelder met een constante temperatuur van 16 graden. Daarheen verhuist bij warme dagen dus het-kantoor-aan-huis.

Bijdrager
    trabant
    ”Irma”

Hiero hangt ook zo’n ding aan het plafond!
    Echt een aanrader met dit warme weer en deze maakt ook weinig lawaai.

merk, type? Of moet je de tafel opzij schuiven eer er een ladder onder de ventilator gezet kan worden, teneinde het merk en typeplaatje te kunnen lezen?

Veel en lange bladen die langzaam draaien zijn blijkbaar een pré, als ik het zo lees. Ik kan me ook voorstellen dat er een ideale compromis tussen geruisloze wieken en goedkope productietechniek moet bestaan, en dat de ideale fan voor de ene ruimte dat niet automatisch voor de andere is.

Met zulk gepeins stijgt de hitte iemand natuurlijk makkelijk naar het hoofd…

Bijdrager
    macpro

Zolang het hoofd maar niet stijgt als die ventilator er eenmaal hangt. :innocent:

Bijdrager
    michi_rishi

@Trabant:

Waren jullie al langere tijd van plan om zo’n ding op te hangen of komt dat nu vanwege het mooie weer ineens opzetten. In dat laatste geval: wacht met de aanschaf tot in de herst. Die paar maanden kom je wel door. Als je het dan nog een goed idee vindt, dan ben je inmiddels tegn een mooi model aangelopen. Mocht het toch een (door warmte) ingeving zijn, dan bespaart het je een paar gaten in het plafond en een hoop ergernis.

Bijdrager
    trabant

Het is inderdaad al een langer gekoesterde wens; vooral de bovenverdieping kan tijdens een hittegolf knap heet worden. Dat is het voordeel van je ouderlijk huis verbouwen: je weet waar het klemt.

Op een foto uit maart in het stofwolkendraadje kun je een paar extra wandlampgaten zien, die ± 30 cm van het plafond zitten. Net als naast de deur een batterij schakelaars, die onder normale omstandigheden wat teveel van het goede zou zijn. Zodoende kan ik de originele aansluitingen midden aan het plafond voor een plafondventilator gebruiken.
    Ik ga er van uit dat de betere waaiers echt niet goedkoper zullen worden in de herfst: hooguit zal de levertijd korter zijn (of juist langer als men het als seizoensartikel beschouwt. Electroheaters zijn gek genoeg ook pas vanaf 1 december massaal leverbaar)

Bijdrager
    Irma

ik heb de ventilator al eens bekeken, maar kan geen merkje vinden van zo’n afstand,
    toch maar even een laddertje halen?! (liever morgen)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 92)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.