11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

Plaatsing van netwerkschijf in netwerk

Ik wil mijn netwerk uitbreiden met een netwerkschijf en ik ben aan het kijken naar een schijf van Western Digital (MyBook World Edition of Live, ben er nog niet helemaal uit). Ik wil dit graag, omdat ik met 2 MacBook Pro’s en een iBook werk, maar wel graag (vooral media) bestanden centraal toegankelijk wil hebben.

Situatie thuis:
    Mijn ADSL-lijntje komt binnen en gaat naar mijn modemrouter van Telfort (Zyxel?). Van daaruit gaat de lijn naar mijn Airport Express, die ik gebruik als WiFi router en om te printen en muziek te luisteren.

Mijn vraag is: Als ik een netwerkschijf koop en die op mijn modemrouter aansluit, kan ik die dan benaderen vanaf mijn laptops via de Airport en kan ik zo bijvoorbeeld mijn muziek streamen en backups maken?

Ik zie het zo voor me, maar correct me if I’m wrong, graag zelfs!
    MB Prodraadloos–> Airportbedraad–> Routerbedraad–> Netwerkschijf

Ik kan hier helaas niets over vinden op de website van WD, en op het OMT-forum kon ik ’t ook niet vinden.

Bijdrager
    Pieterr

Het antwoord is afhankelijk van het modemkastje dat je nu hebt.

Als dat een modem/router is (met meerdere ethernetconnectoren) dan kun je daar inderdaad je netwerkschijf op aansluiten, en draadloos benaderen via de AirPort Express (die je dan waarschijnlijk in brugmodus hebt staan).

Als het alleen een modem is (met slechts één ethernetpoort, waar nu je AE op is aangesloten) dan heb je een probleem dat je een ethernetpoort tekort komt voor de netwerkschijf.

Bijdrager
    Goodheart

Als je macbooks een IP-adres van je Zyxel krijgen, en je WD schijf ook, kunnen ze elkaar gewoon zien. Je moet misschien nog wat software installeren van WD? Eventueel een vast ip-adres instellen in je WD, in hetzelfde subnet als je MacBooks. Hou wel in de gaten dat je WD misschien opnieuw geformatteerd moet worden naar HFS journalled.

Bijdrager
    djpwich

Zorg wel ervoor dat als er unieke data op je netwerkschijf staat dat je een goede backup maakt van de netwerkschijf.

Inactief
    Anoniem

@Pieterr – Het is echt een modem/router, 4 ethernetpoorten, zit ook WIFI ingebouwd enzo, maar dat gebruik ik niet omdat ik een Airport Express heb.

Begrijp ik goed dat volgens jouw redenatie dit gewoon zou moeten werken?

@Goodheart – Ik hen geen idee waar ze hun IP adressen vandaan krijgen… ik weet wel dat ik vanaf mijn laptop draadloos in mijn modem setup kan komen. Als ik weer eens geen internet heb, kan ik dus inloggen om te kijken of Telfort dood is en kan ik mijn modem resetten. (ik bedoel hier niet mijn Airport)

@djpwich – bedankt voor de tip, ik ben bekend met het probleem van falende backups!

Bijdrager
    Pieterr
    Thomzzzzz op 05 april 2011

Begrijp ik goed dat volgens jouw redenatie dit gewoon zou moeten werken?

Zeker weten. Geen probleem.

Kijk ook eens naar een echte NAS (Synology, QNAP etc) voordat je tot aanschaf van de netwerkschijf overgaat.

Bijdrager
    djpwich

Ik ben het met Pieterr eens, orienteer je even heel goed op die markt, er is veel keuze, een nadeel van bijvoorbeeld de MyBook World Editions vind ik dat je (als ik de specs even niet verkeerd gelezen heb) geen eSata of USB hebt voor backup, capaciteitsuitbreiding of printerdeling.

Meer features kost je wat meer geld maar daar heb je op de lange termijn misschien ook wel meer plezier van in plaats van dat je achteraf denkt: “Had ik maar…”

Inactief
    Anoniem

Beiden hartelijk dank voor de informatie! Ik krijg persoonlijk de indruk dat zo’n “echte” NAS wat veel van ’t goede is, wellicht vergis ik me daar in… ik zal er vanavond nog eens beter naar kijken. Ik zit namelijk wel vast aan een budget, ik heb niet echt geld om 1000 euro te betalen voor zo’n ding.

@djpwich – Volgens mij heeft de MyBook World Edition op de achterzijde een USB-poort waar je een extra harde schijf aan kan koppelen. Deze is dan te gebruiken om gegevens van en naar de netwerkschijf te kopieren (is toch een soort van backup?). Printdeling doe ik via m’n Airport dus dat is niet zo’n probleem. Alleen capaciteitsuitbreiding is dan dus een issue en ik weet nog wel dat ik ooit enthousiast riep: Deze 500 GB krijg ik noooooit vol en een half jaar later was het tegendeel bewezen… sindsdien loop ik te klooien met extra harde schijven en niet gebackupte computers.

Ik ga me er wat beter in verdiepen! Bedankt alvast!

Bijdrager
    Pieterr

Zo’n NAS hoeft geen €1000 te kosten.

Synology Diskstation DS110j (€129) + 2TB schijf (€70).

De vergelijkbare My Book World Edition kost je €169.

Inactief
    Anoniem

Pieterr, zoals ik al zei, ik moet me er nog even in verdiepen:) dus dat wist ik niet, ik schatte die prijs op basis van gigantische kasten en veel GB…

Overigens, jij lijkt er verstand van te hebben… hoe sluit ik zo’n NAS dan aan op het netwerk? Op dezelfde manier of is daar een speciale manier voor?

Bijdrager
    Pieterr

Heel simpel: met een ethernetkabeltje op je router. Die kabel wordt meegeleverd met de NAS.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.