13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Chanto

Plaatjes opslaan met Safari

Beste Forum leden,
    2 maanden geleden eindelijk de overstap gemaakt naar een Mac

iMac8,1
    Intel Core 2 Duo
    2.66 GHz
    processors: 1
    cores: 2
    L2-cache:6 MB
    Geheugen: 2 GB
    Bussnelheid: 1.07 GHz
    Mac OS X 10.5.5 (9F33)

Jaren eerder moeten doen,

Mijn vraag is als volgt,
    Ik surf het web natuurlijk met Safari maar het is mij opgevallen dat als je een plaatje op wilt slaan
    je dit alleen maar als jpg kan doen
    ik zie nergens een mogenlijkheid om het plaatje op te slaan als bijvoorbeeld Bmp (zoals in Internet Explorer)
    Kan dit niet? of doe ik iets verkeerd?

PS.
    geweldig forum
    inmiddels al heel veel dingen geleerd hier (thanks)

Greetz,
    Chanto

Bijdrager
    macjk

waarom wil je plaatjes in bmp opslaan dit bestandformaat is tig keer groter als jpeg? Wanneer je een plaatje op internet tegenkomt die al bmp is sla je hem automatisch ook in bmp op maar als het een jpeg is download je hem ook al jpeg.

Bijdrager
    iJeroen

Allereerst, welkom op OMT!

Edit: excuses voor de verwarring, deze manier werkt niet.

Bijdrager
    BenDover
    ”iJeroen”

Allereerst, welkom op OMT!

Ten tweede, is het volgens mij niet mogelijk een afbeelding in .bmp of ander formaat rechtstreeks op te slaan. Wat je wel kunt doen, als je een afbeelding opgeslagen hebt, is via Rechtermuisknop > Info, bij het tabje ‘Naam en Extentie’ de extentie van .jpg in .bmp te veranderen. Dan krijg je een melding met de vraag of je de extentie wilt veranderen. Klik op ja, en je .jpg is .bmp geworden.

Dat werkt niet, extensie heeft niets te maken hoe het bestand werkelijk in elkaar zit.

Bijdrager
    mark-a-mac

Beeldbestanden converteren kun je doen met beeldbewerkingssoftware. Sommige viewers kunnen het ook. Zoals ‘Voorvertoning’ van OSX, als ik me niet vergis. Ik zit nu niet achter de Mac:( maar volgens mij gaat het zo: .jpg openen in Voorvertoning en dan ‘Opslaan als’. Of in iPhoto en dan exporteren (of in Photoshop, maar dat moet je maar net hebben).

Bijdrager
    iJoost
    ”iJeroen”

Wat je wel kunt doen, als je een afbeelding opgeslagen hebt, is via Rechtermuisknop > Info, bij het tabje ‘Naam en Extentie’ de extentie van .jpg in .bmp te veranderen. Dan krijg je een melding met de vraag of je de extentie wilt veranderen. Klik op ja, en je .jpg is .bmp geworden.

Daarmee heb je ‘m niet omgezet naar bmp. Wat je wel gedaan hebt is er een bestand van gemaakt met een verkeerde extensie. Eentje die niet overeenkomt met wat er in zit. Daar kun je later weer problemen mee krijgen. Op z’n minst is het verwarrend.

Bijdrager
    themacs

Er is maar 1 manier: het plaatje bewaren in jpg formaat (zoals het trouwens aangeleverd is), bv op je desktop. Vervolgens openen met Preview (gewoon dubbelklikken) en ‘bewaren als’ Microsoft BMP.

Inactief
    Anoniem
    ”Chanto”

Ik surf het web natuurlijk met Safari maar het is mij opgevallen dat als je een plaatje op wilt slaan
    je dit alleen maar als jpg kan doen
    ik zie nergens een mogenlijkheid om het plaatje op te slaan als bijvoorbeeld Bmp (zoals in Internet Explorer)
    Kan dit niet? of doe ik iets verkeerd?

Safari slaat de afbeelding op in het oorspronkelijke formaat… dus een .gif als .gif, een .jpg als .jpg, en een .bmp als .bmp. Lijkt me eigenlijk ook logisch.

Je kunt trouwens de afbeelding gewoon uit Safari naar je bureaublad slepen, ik gebruik nooit rechtermuisknop + klik, kies “Bewaar afbeelding als…”, en weer klikken… veel te omslachtig.

Bijdrager
    sypie

Actieve hoeken aanzetten, in je systeemvoorkeuren onder “Exposé en Dashboard”, en zodoende een plaatje vanuit Safari naar je bureaublad slepen. OS X is een Sleur en Pleur OS.

Bijdrager
    Chanto

Bedank voor het snelle reageren op mijn vraag,
    dat slepen naar mijn bureaublad is een hele goede (wist ik nog niet)
    scheelt een hoop geklik
    nogmaals bedankt heren/dames

Chanto

Inactief
    Anoniem
    ”Chanto”

dat slepen naar mijn bureaublad is een hele goede (wist ik nog niet)
    scheelt een hoop geklik

Ken je meteen ook de reden waarom programma’s op de Mac niet schermvullend draaien (zoals onder Windows).

Bijdrager
    iJeroen
    ”sypie”

OS X is een Sleur en Pleur OS.

Sypie kan het altijd zo mooi zeggen. :)

Bijdrager
    Nietzman
    ”Chanto”

Je hebt het nou toch niet over die bug in IE die er soms voor zorgt dat je alleen plaatjes als bmp op kunt slaan hè? (Die bug die volgens mij al een jaar of acht onopgelost is.)

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.