One More Thing » Community » Forum » Mac Software » Mac Apps (Overige) » .pkg bestand wil niet installeren

.pkg bestand wil niet installeren

Profielfoto van lekiam97

lekiam97 op 12 augustus 2017 #

Ik heb programmabestand (.pkg) van ongeveer 10GB, welke ik al eerder op een MacBook succesvol heb geïnstalleerd.
Nu wil ik deze op mijn nieuwe MacBook installeren, maar bij ‘Package scripts installeren’ geeft de Installer na een tijdje aan:
“De installatie is mislukt. Er heeft zich een fout in het installatieprogramma voorgedaan waardoor de installatie is mislukt. Neem contact op met de fabrikant van de software.”

Weet iemand hoe dit komt en of ik er iets aan kan doen?
Ik kan de software niet meer opnieuw downloaden, anders had ik dat geprobeerd.
Ook heb ik hetzelfde bestand proberen te installeren op mijn iMac, maar dat gaf hetzelfde resultaat…

Ik heb het .pkg bestand overgebracht naar deze MacBook via Airdrop, kan het zijn dat er daar iets mis is gegaan?

Alvast hartelijk dank!

Profielfoto van Q-collective

Q-collective op 12 augustus 2017 #

Probeer het inderdaad eens via een externe harde schijf over te zetten van de ene naar de andere Mac?

Welke versie van macOS staat er op beide Macs? Werkt het betreffende programma nog wel op je nieuwe Mac?

Profielfoto van lekiam97

Q-collective op 12 augustus 2017

Probeer het inderdaad eens via een externe harde schijf over te zetten van de ene naar de andere Mac?

Welke versie van macOS staat er op beide Macs? Werkt het betreffende programma nog wel op je nieuwe Mac?

Bedankt voor de reactie.

Daar zit het probleem, de oude MacBook waar het .pkg bestand vandaan komt is inmiddels verkocht, dus overzetten via een externe harde schijf gaat niet lukken…

De oude en nieuwe MacBook draaien allebei op de nieuwste versie van Sierra en de programma’s werkten prima op de oude MacBook.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 12 augustus 2017 #

Staat op de nieuwe MB wellicht de beveiliging hoger ingesteld en is de software niet van Apple zelf (of van een vertrouwde developer)?

Wat ook nog een mogelijkheid is – en daar kan jij zelf het beste antwoord op geven – is dat je de software uit het .pkg bestand geïnstalleerd hebt toen je nog een oudere versie van MacOS had draaien. Hoewel de software dus kennelijk wel Sierra-compatible is, is dat geen garantie dat de installer dat ook is.

En ja, tijdens het kopiëren van de .dmg kan natuurlijk altijd iets fout zijn gegaan (al zou dat niet zo mogen zijn, als je geen foutmelding hebt gehad tijdens het kopiëren). Is deze niet opnieuw te downloaden, bv van de website van de ontwikkelaar of uit een vangnetversie van een cloud backup of oude versie van je TM backup?

Profielfoto van lekiam97

Night op 12 augustus 2017

Staat op de nieuwe MB wellicht de beveiliging hoger ingesteld en is de software niet van Apple zelf (of van een vertrouwde developer)?

Bedankt Night,

Klopt, stond/staat op Mac App Store and identified developers, dit gaf hij in eerste instantie ook aan bij openen, maar toen ben ik naar Systeemvoorkeuren -> Beveiliging gegaan en heb op ‘Open toch’ gedrukt, dus op die manier is die instelling omzeild.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 13 augustus 2017 #

Dus het is nu opgelost? Of nog niet?

Profielfoto van lekiam97

lekiam97 op 13 augustus 2017 #

Night op 13 augustus 2017

Dus het is nu opgelost? Of nog niet?

Nee, helaas niet.
Zoals ik in de openingspost aangaf stopt de installatie halverwege steeds, met de melding dat de installatie mislukt is.
Ik kan het bestand dus wel openen, maar halverwege het installatieproces stopt hij er mee.

Profielfoto van Quokka_61

Quokka_61 op 13 augustus 2017 #

Wat je zou kunnen proberen is het pkg-bestand met de rechtermuisknop aan te klikken, en dan in het menu dat dan verschijnt te kiezen voor ‘Toon pakketinhoud’ (als die optie tenminste getoond wordt, want dat is niet altijd het geval…). Zoek, als je de pakketinhoud kunt bekijken, naar de eigenlijke installer en kijk wat er gebeurt als je die activeert. Ik heb kortgeleden Photoshop CS 6 opnieuw moeten installeren na een clean install, en dat lukte me alleen door het DMG-bestand te openen en rechtstreeks het installatiebestand te activeren. Waarom dat wel werkte, en de gebruikelijke route niet, geen flauw idee…

Profielfoto van lekiam97

Quokka_61 op 13 augustus 2017

Wat je zou kunnen proberen is het pkg-bestand met de rechtermuisknop aan te klikken, en dan in het menu dat dan verschijnt te kiezen voor ‘Toon pakketinhoud’ (als die optie tenminste getoond wordt, want dat is niet altijd het geval…). Zoek, als je de pakketinhoud kunt bekijken, naar de eigenlijke installer en kijk wat er gebeurt als je die activeert. Ik heb kortgeleden Photoshop CS 6 opnieuw moeten installeren na een clean install, en dat lukte me alleen door het DMG-bestand te openen en rechtstreeks het installatiebestand te activeren. Waarom dat wel werkte, en de gebruikelijke route niet, geen flauw idee…

Bedankt voor de reactie Quokka,

Ik zie twee verschillende installatiebestanden staan als ik de pakketinhoud bekijk, Install.sig en Install.dylib
Welke van de twee moet ik dan hebben? Hij opent ze standaard in Automater of Terminal maar dat geeft allebei geen resultaat.
Of moet ik een andere extensie hebben?

EDIT: Inmiddels de juiste installatiebestanden gevonden, maar dit werkt echter niet zoals ik gewild had. Het gaat om een bestand met alle Adobe CC 2015 programma’s, die ik (legaal) via mijn universiteit krijg. Ik kan ze via de pakketinhoud nu wel apart (per programma) installeren, maar dan wordt mij gevraagd om een serienummer. Dit heb ik niet, omdat de software al door de universiteit is aangeschaft en normaal gesproken bij het installeren van alle programma’s tegelijk er geen serienummer nodig is. Enig idee hoe ik nu verder moet?

Profielfoto van Quokka_61

Quokka_61 op 13 augustus 2017 #

Hier houdt het voor mij ook even op… Misschien het beste dat je dit probleem voorlegt aan de afd. ICT van je universiteit, en als er geen andere manier is om vanuit het pkg-bestand te installeren, vraagt of het mogelijk is het licentienummer te krijgen? Je bent kennelijk gerechtigd de programma’s onder de paraplu van jouw universiteit te gebruiken, dus dan lijkt me dit geen onlogische vraag.

Profielfoto van Q-collective

Q-collective op 13 augustus 2017 #

Om welke programma’s gaan het eigenlijk? Aangezien je de programma’s niet meer kunt downloaden, ga ik ervan uit dat je niet meer op de uni zit en dus ook niet meer de IT helpdesk kunt contacteren hierover. Dan wordt het waarschijnlijk een aanschaf van de betreffende programma’s.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 13 augustus 2017 #

Je zou het nog even kunnen proberen met behulp van Pacifist. Die bekijkt de installer en zet vervolgens alles op de juiste plaats, hopelijk ook de registratie-file.

Profielfoto van lekiam97

Quokka_61 op 13 augustus 2017

Hier houdt het voor mij ook even op… Misschien het beste dat je dit probleem voorlegt aan de afd. ICT van je universiteit, en als er geen andere manier is om vanuit het pkg-bestand te installeren, vraagt of het mogelijk is het licentienummer te krijgen? Je bent kennelijk gerechtigd de programma’s onder de paraplu van jouw universiteit te gebruiken, dus dan lijkt me dit geen onlogische vraag.

Q-collective op 13 augustus 2017

Om welke programma’s gaan het eigenlijk? Aangezien je de programma’s niet meer kunt downloaden, ga ik ervan uit dat je niet meer op de uni zit en dus ook niet meer de IT helpdesk kunt contacteren hierover. Dan wordt het waarschijnlijk een aanschaf van de betreffende programma’s.

Ik had de IT afdeling al gecontacteerd, maar zij geven aan dat ik dan bij de IT helpdesk in de universiteit langs moet komen, echter kan dit pas weer vanaf begin september. Vandaar dat ik het eerst even hier probeer.

Profielfoto van lekiam97

Night op 13 augustus 2017

Je zou het nog even kunnen proberen met behulp van Pacifist. Die bekijkt de installer en zet vervolgens alles op de juiste plaats, hopelijk ook de registratie-file.

Bedankt voor de suggestie, Night.

Ik heb Pacifist geïnstalleerd alleen weet ik niet wat ik nu precies moet doen, hij geeft verschillende opties, waaronder het openen van .pkg bestanden. Die optie heb ik geprobeerd, maar ik weet niet hoe dan verder.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 14 augustus 2017 #

Links bovenaan staat een pijl met ‘Install’. Klik na openen van de .dmg op de meest bovenste entry (waarschijnlijk de .dmg zelf) en klik dan op die pijl.

Profielfoto van lekiam97

lekiam97 op 14 augustus 2017 #

Bedankt, maar dat werkt bij mij helaas niet.
Ik heb bovenaan een toggle staan met Contents en Resources.
Bij Contents staat ‘Contents of … .pkg’, maar dat bestand is leeg dus wil hij niet installeren.
Bij Resources staat hetzelfde als wanneer ik in Finder de pakketinhoud toon, maar als ik daar de bovenste entry aanklik, blijft de Install knop grijs en niet aanklikbaar.

Profielfoto van Night

Dan vrees ik dat je toch echt de universiteit zult moeten vragen om een nieuw bestand (of kijken of je het nog ergens uit een oude backup kan terugtoveren.

Profielfoto van lekiam97

lekiam97 op 14 augustus 2017 #

Nogmaals dank, dan ga ik daar na de vakantie even heen.

Profielfoto van Night

Succes en fijne vakantie nog (y)

Profielfoto van koen

koen op 15 augustus 2017 #

lekiam97 op 12 augustus 2017

Neem contact op met de fabrikant van de software.

Heb je dat al gedaan?

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 15 augustus 2017 #

Dat zal niet helpen, @koen: De apps willen wel installeren, maar de licenties niet. En die zijn van de universiteit.-

Profielfoto van lekiam97

lekiam97 op 15 augustus 2017 #

Hallo Koen, heb ik gedaan masr de Adobe support bleef me (ook na wat aandringen) verwijzen naar de universiteit, dus dat ga ik dan over twee weken maar eens proberen. Bedankt in ieder geval allemaal.

Over dit topic

Gestart op 12 augustus 2017 door lekiam97

Laatste reactie door lekiam97

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?