19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    Shmoo

[Opgelost] Pixelmator forceert .pxm extensie – na SSD upgrade

Oke, dit is zoeken geblazen.

Ik heb een SSD ingebouwd in mijn Mac mini en daardoor ook meteen een nieuwe installatie gedaan van macOS High Sierra. Op de oude HDD vooraf stond Low Sierra geïnstalleerd dus geen ervaring met High op dat moment.

Nu open ik een .png bestandje in Pixelmator en wil dit aanpassen. Geen gekke fratsen met lagen en wat niet maar enkel de afmetingen veranderen. Dus heel snel doe je dan CMD + Shift + I …. tikt in je formaat in en drukt op Enter. Daarna druk je op CMD + S om het huidige bestand te overschrijven maar nu begint Pixlemator irritant te doen en maakt van deze .png standaard een .pxm extensie. Dit is zo fucking irritant omdat je dan altijd een extra Save as..  model te zien krijgt waar je dan moet aangeven > opslaan als kopie .png.

Ik wil weer hetzelfde terug hebben als ik voorheen had, dat dit gewoon functioneert en dat Pixelmator zich niet bemoeit met het bestand.

Ja ik heb gekeken in de instellingen en deze instelling staat uit.

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 maanden, 2 weken geleden door  Night. Reden: Topic opgelost

Moderator
    Night

Probeer het eens met ⌘⌥⇧S

Bijdrager
    Shmoo

Dat is het ook niet. Zou ook niet logisch zijn, dat je ineens een ander commando moet gaan uitvoeren terwijl je al jaren dit soort dingen automatisme doet. Ik denk hier niet eens meer over na omdat ik het zo vaak doe. Pas wanneer het niet (meer) functioneert kom je er pas achter dat iets fout zit.

Ik heb die gasten van Pixelmator ook al eens een mailtje gestuurd. Vroeger moest je namelijk ook in Terminal zo’n Bloean YES commando geven om AutoSave uit te schakelen dan was ook zo’n diarree-in-je-sokken-functie waar je compleet gek van werd.

Moderator
    Night

Oeps. Die toetscombinatie werkt(e) wel; in de 2015 versie … grrrr

Heb je  je vraag ook al eens gepost op het Pixelmator support forum? Zover ik begrepen heb zijn ze daar best wel actief.

BTW… weet je zeker dat na je SSD avontuur geen nieuwere versie of updater van Pixelmator hebt geïnstalleerd?

Bijdrager
    Shmoo

Lijkt er niet op. Updates voor Pixelmator komen natuurlijk niet meer eenvoudig nu ze Pro willen verkopen. Geen updates in 2018, eentje in 2017.

Bijdrager
    Shmoo

Misschien is het wel een macOS dingetje.

Kan iemand met Low Sierra eens controleren of het daar wel nog steeds werkt?

Dus: .png bestanden openen in Pixelmator > CMD + Shift + I drukken > width verkleinen en op Enter drukken > Daarna meteen op CMD + S drukken en dan zou het huidige bestand meteen overschreven moeten worden zonder vraag om hem elders op te slaan of er een kopie van te maken.

Moderator
    Night

Shmoo, kun je eens proberen om de geopende én gewijzigde .png file af te sluiten zónder een commando te geven om deze te bewaren? Zover ik begrepen heb, wordt de .png dan tóch – inclusief wijzigingen – opgeslagen.

Bijdrager
    Shmoo

Als ik gewoon een .png open en daarna afsluit met CMD + W (of de app stop) dan sluit het venster wel gewoon af zonder extra vraag of ik het bestand wilt opslaan.

Het is echt als ik iets van een manipulatie doe aan het bestand (Edited) dat deze vraag komt.

Zodra er dus dit Edited staat moet er altijd iets bevestigd worden. Sluit ik hem nu af zonder eerst op te willen slaan dan krijg ik de melding | Revert Changes | Cancel | Save

Moderator
    Night

En Save komt dan weer met de pxm conversie aanzetten of wordt dan gewoon de gewijzigde png opgeslagen?

Bijdrager
    Shmoo

Dat wordt altijd standaard de .pxm extensie ja. Zodra het .png bestand aangepast wordt zeg maar.

Dit was vroeger nooit en ik heb het idee dat het iets macOS High Sierra specifieks is.

Moderator
    Night

Ja het blijft inderdaad vaag. We wachten dus iemand die nog op Sierra (dus niet High Sierra) draait, en dit even in Pixelmator wil testen.

Bijdrager
    Piet-Frans

In Sierra (OS10.12.6) getest en .png en .jpg files worden na een edit direct bewaard in hun oorspronkelijk formaat.
    De laatste checkbox in general preferences moet dus wel afgevinkt staan.
    Versie Pixelmator : 3.7 Mounth Whitney (71005)

Toch vreemd dan dit niet werkt in High Sierra. Blijf zelf nog op Sierra, voldoet voor mij.

Bijdrager
    Shmoo

Dankjewel Piet-Frans voor het testen.

Zie je wel, ‘k weet zeker dat ik niet gek ben geworden. Ik weet meteen wanneer er iets fout zit omdat ik het in de vingers heb om alles altijd hetzelfde te doen.

Moderator
    Night

En nu? Berichtje naar de maker met de vraag om een update, of terug naar 10.12?

Bijdrager
    Shmoo

Ja, ik had de Pixelmator gasten al eens gemaild over het probleem maar nog niets gehoord.

Volgens mij is het nu opgelost. Ik probeer zojuist nogmaals en nu werkt het wel weer zoals vanouds. Computer is opnieuw opgestart, mogelijk dat het daar iets mee te maken heeft.

Moderator
    Night

Chips! Tóch weer die venijnige Troubleshoot stap 1:-P

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Computer herstarten om problemen op te lossen zou stap als-alle-andere-mogelijkheden-niet-werken moeten zijn … Straks moeten we nog opnieuw opstarten na elke keer dat er een nieuw programma geïnstalleerd is.

Moderator
    Night

Ho ho ho… Dat is al het geval bij sommige programma’s hoor….

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Zolang ze geen kernel extensions installeren zou opnieuw opstarten in principe niet nodig horen te zijn …

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.