22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    Brac

Pixelgarantie: ben ik te veeleisend?

Gister was ik even bij de A-mac in Eindhoven, waar ik me o.a. afvroeg of ik een nieuw scherm/nieuwe laptop zou krijgen wanneer ik dode pixels danwel subpixels aantref in mijn aangekochte Macbook Pro of 24″ ACD (die ik momenteel overweeg). De reactie daarop was een veel te lang verhaal; maar het antwoord was nee.
    Mijn vorige aankoop was in Arnhem bij HTR, die wel volledige (sub)pixelgarantie geven. Daar heb ik destijds om gevraagd, omdat ik het belangrijk vind dat als ik enkele duizenden euro’s aan Apple-hardware uitgeef, ik geen B-producten wil.

Ik overweeg het nu maar op internet of toch in Arnhem te halen (ik woon momenteel in Eindhoven). Eventueel kan ik ook nog even vragen bij de Mediamark en YouMac hier in Eindhoven, of zij me wel die garantie willen geven. De verkoper bij de A-mac deed voorkomen alsof het nogal onredelijk was om een dergelijke eis te stellen (ze konden toch niet zomaar een scherm van 800 euro terugnemen..).

Het lijkt mij een heel redelijke eis; voor 2500 euro wil ik geen dode (sub)pixels. Wat vinden jullie en wat zijn jullie ervaringen?

Bijdrager
    computer space

Mijn ervaring is dat er veel betere schermen zijn dan de ACD, voor minder, met betere garantie. Een ACD koop je vooral om te patsen (of heeft dat jochie met stekels bij A-mac vertelt dat het WEL een heel goed scherm is?). Daarvoor valt niemand over een dode pixel. Of je moet heel verknocht zijn aan glossy, een isight en mic.

Bijdrager
    Ed Mokum

Ik kan je gedachtengang helemaal volgen. Ook ik zou een dergelijke garantie willen. Ik zou me dood ergeren wanneer ik zo’n duur scherm zou kopen om vervolgens thuis te constateren dat er een dode pixel inzit. Ik heb iets vergelijkbaars gehad met een dure Canon camera. Er bleek een dode pixel in het lcd scherm te zitten. De winkel wilde hem niet ruilen. Ik ben me er altijd aan blijven ergeren. Is het misschien een idee om in de winkel te vragen of je het scherm eerst ‘in bedrijf’ kan zien? Dan kan je nog altijd besluiten van de koop af te zien wanneer je een dode pixel zou constateren. En anders zou ik misschien gewoon een aantal winkels langs gaan totdat er een is die wél wil garanderen dat ze het scherm terugnemen wanneer je een dode pixel hebt.

Inactief
    Anoniem
    ”Brac”

Gister was ik even bij de A-mac in Eindhoven, waar ik me o.a. afvroeg of ik een nieuw scherm/nieuwe laptop zou krijgen wanneer ik dode pixels danwel subpixels aantref in mijn aangekochte Macbook Pro of 24″ ACD (die ik momenteel overweeg). De reactie daarop was een veel te lang verhaal; maar het antwoord was nee.
    Mijn vorige aankoop was in Arnhem bij HTR, die wel volledige (sub)pixelgarantie geven. Daar heb ik destijds om gevraagd, omdat ik het belangrijk vind dat als ik enkele duizenden euro’s aan Apple-hardware uitgeef, ik geen B-producten wil.

Ik overweeg het nu maar op internet of toch in Arnhem te halen (ik woon momenteel in Eindhoven). Eventueel kan ik ook nog even vragen bij de Mediamark en YouMac hier in Eindhoven, of zij me wel die garantie willen geven. De verkoper bij de A-mac deed voorkomen alsof het nogal onredelijk was om een dergelijke eis te stellen (ze konden toch niet zomaar een scherm van 800 euro terugnemen..).

Het lijkt mij een heel redelijke eis; voor 2500 euro wil ik geen dode (sub)pixels. Wat vinden jullie en wat zijn jullie ervaringen?

Probeer het anders een paar dagen later nog eens bij een andere verkoper in diezelfde winkel. Heb vaak zat gehad dat je dan een heel anders verhaal te horen krijgt…:)

De prijs maakt eigenlijk niet uit, voor elk bedrag dat je betaald voor een scherm mag je verwachten dat het scherm ‘werkt’ zonder problemen, beschadigingen, defecten etc…

Bijdrager
    BearPig

Dit is het officiële (geheime!) Apple beleid over dode pixels (ik heb het van internet geplukt, desondanks):

To determine whether or not the display has an acceptable number of pixel anomalies, follow the steps below:
    Set the display image to one of the following colors: all-white display, all-red display, all-green display, or all-blue display. Knowledge Base article 112125: Service Diagnostics Matrix, has the LCD Tester Diagnostic Utility that will generate these patterns on the screen.

Using a jeweler’s loupe, pocket microscope, or other magnifying device, identify and count each pixel anomaly:
    • Bright subpixel anomaly = subpixel that is always on
    • Dark subpixel anomaly = subpixel that is always off

The number of acceptable pixel anomalies for this system is:

Acceptable Number of Subpixel Anomalies:
    Bright Up to 3
    Dark Up to 5
    Combination Up to 7

If the number of subpixel anomalies exceeds the acceptable number listed in the above chart, replace the display panel assembly.

Bright 4 or more
    Dark 6 or more
    Combination 8 or more
    If the number of subpixel anomalies is acceptable, explain to the customer that the pixel anomalies are within specifications, and no repair is necessary.

Important: Do not release the specifications to customers. Instead, inform them that a certain
    number of subpixel anomalies are considered acceptable, and these factors apply to all
    manufacturers using LCD technology—not just Apple products.

When speaking with customers, please use the following explanation:
    Active-matrix LCD technology uses rows and columns of addressable locations (pixels) that
    render text and images on screen. Each pixel location has three separate subpixels (red, green,
    and blue) that allow the image to be rendered in full color. Each subpixel has a corresponding
    transistor responsible for turning the subpixel on or off.

There are typically millions of these subpixels on an LCD display. For example, the LCD panel used
    in the Apple Cinema HD display is made up of 2.3 million pixels and 6.9 million red, green, and
    blue subpixels. Occasionally, a transistor does not work perfectly, which may result in the affected
    subpixel being turned on (bright) or turned off (dark). With the millions of subpixels on a display,
    it is quite possible to have a low number of faulty transistors on an LCD. Therefore, a certain
    number of subpixel anomalies are considered acceptable. Rejecting all but perfect LCD panels
    would significantly increase the retail price for products using LCD displays. These factors apply
    to all manufacturers using LCD technology—not just Apple products.

Bijdrager
    Predator

Als je via internet besteld kun je altijd nog gebruik maken van wet kopen op afstand…

Ben het er verder helemaal mee eens, als je zoiets duurs koopt, moet het ook in orde zijn. En als het voor de verkoper geen probleem is, kan hij ‘m toch terugnemen? :P

Bijdrager
    Oproepertje

Ik vraag altijd in de winkel of ik de laptop even werkend mag zien, vervolgens bekijk ik het scherm op eventuele pixeldefecten. Dit mag bij ‘mijn’ APR (MacMe Groningen) altijd. Bij MediaMarkt kun je sowieso ruilen binnen 7 dagen, zonder reden van opgaaf.

Mocht je via internet bestellen dan kun je eveneens binnen 7 (of 10?) dagen ruilen zonder opgaaf van reden (wet kopen op afstand).

Dus, als je als klant die veel geld wil besteden afgepoeierd wordt door een verkoper raad ik je aan om daar in het vervolg maar geen zaken meer mee te doen.

Bijdrager
    Marius1976

Ja….

Dat dode pixel probleem….

Ik heb een hekel aan dode pixels… en hoewel ze het leuk kunnen verkopen, zowel in de winkel als in eigen opgestelde foldertjes enzo, blijf ik van mening dat het kopen van een kwaliteits product kennelijk gelijk staat aan loterijdeelname: je kunt het kennelijk goed treffen of slecht…

Daar zijn de speeltjes van apple toch echt (Veel) te duur voor. Ik zou één enkele luie pixel al niet eens accepteren, dus volg het advies: koop online.

Alleen denk ik wel dat er restricties aan dat ‘terugstuurbeleid’ zitten … iedereen roept wel meteen: no problemo. Maar volgens mij geldt dat officieel alleen als je het niet opent of gebruikt. De gedachte achter ‘kopen op afstand’ en het recht om terug te zenden zonder reden houdt o.a. verband met bescherming tegen ‘impulsaankopen’ … ’t is dus niet zo dat je een product effe lekker 6 dagen flink kan uitproberen om het op dag 7 te retourneren.

Als je toch in een winkel koopt, zou ik het vast leggen: Ik wil best bij jullie zo’n dure MacBook PRO kopen, mits er geen enkele dode pixel in het scherm zit op moment van aanschaf. Is het toch het geval? Dan gaat de koop niet door.
    Ik neem aan dat winkels graag verkopen…

Succes
    M.

Bijdrager
    Edwin
    ”Marius1976″

J’t is dus niet zo dat je een product effe lekker 6 dagen flink kan uitproberen om het op dag 7 te retourneren.

Wel dus, mijn Mac Mini (via de online Apple Store) heb in na 10 dagen zonder opgaaf van reden geretourneerd. Apple deed hier totaal niet moeilijk over (geldt niet voor bedrijven). Ik heb pas een jaar later een MacBook Black gekocht.

Mijn MacBook Pro (van mijn werkgever in bruikleen gekregen) vind ik veel te glossy, kon niet retour en ligt nu al 7 maanden ongebruikt in een lade…

Bijdrager
    Ian83

Gewoon in de winkel testen, heb ik ook gedaan bij de A-Mac.

Bijdrager
    recoiller

Dode pixels blijft een vorm van irritatie.

Ik begrijp waarom Apple niet kan garanderen dat ze helemaal niet voorkomen.
    Maar ik zou een korting toepassen of iets dergelijks.
    2% korting voor iedere dode pixel. Als de klant geen dode pixels wil, dan ruilt hij hem en een ander kan hem krijgen met de bijbehorende korting.

Bijdrager
    brinkey
    ”Marius1976″

Ja….

Alleen denk ik wel dat er restricties aan dat ‘terugstuurbeleid’ zitten … iedereen roept wel meteen: no problemo. Maar volgens mij geldt dat officieel alleen als je het niet opent of gebruikt.
    M.

Nee dat klopt niet, De eis is dat je het product in onbeschadigde staat terug moet sturen. De verkoper mag/kan niet eisen dat de verpakking ongeopend is. De koper moet wel de verzendkosten betalen.

Stukje tekst op consuwijzer.nl

Bijdrager
    koekiewous

Gewoon in Apples eigen shop in de Media Markt kopen, Apple geeft het dan wel niet, maar de Media markt wel.

Bijdrager
    1234
    ”computer

Mijn ervaring is dat er veel betere schermen zijn dan de ACD, voor minder, met betere garantie. Een ACD koop je vooral om te patsen (of heeft dat jochie met stekels bij A-mac vertelt dat het WEL een heel goed scherm is?). Daarvoor valt niemand over een dode pixel. Of je moet heel verknocht zijn aan glossy, een isight en mic.

beetje een non reactie…

TS vraagt iets over pixelgarantie en niet een mening over een ACD

Bijdrager
    computer space

Nou garantie bij Apple is nogal waardeloos. Dat het beter kan had ik moeten toelichten, dat klopt. Voor hetzelfde geld heb je een Eizo of LaCie met 5 jaar omwisselgarantie (dat je door kunt werken) en pixelgarantie. Die mening over de ACD krijg ie kado.

Bijdrager
    1234

is het trouwens zo dat je ruilt voor een nieuw apple product?

Op mijn bon staat binen 8 dagen ruilen in originele verpakking, maar ik wil gewoon mijn geld terug. Kan dat?

Mijn macbook pro van 6 dagen oud heeft nog elke dag problemen opgelevert en ik waan mij te werken op een Pc en wordt agressief, dusvoor ik hem het raam uit gooi en met niets blijf zitten…

Bijdrager
    Edwin
    ”timmyboy”

Op mijn bon staat binen 8 dagen ruilen in originele verpakking, maar ik wil gewoon mijn geld terug. Kan dat?

Indien je hem via de Apple Store online hebt gekocht krijg je zonder problemen je geld terug. Mijn Mac Mini ging destijds op de 10e dag retour omdat ik de overstap naar Mac OS X (Tiger) destijds toch te groot vond. Pas een jaar later kocht ik een MacBook (met Leopard).

Bijdrager
    1234

ben zo “stom” geweest om hem bij een apple reseller te halen…

Ben er vanmiddag geweest en ze gaan hem nu eerst uitgebreid testen, binnen tien dagen is zo’n geval namelijk DOA, en dan ruilen ze hem om voor een nieuwe.

Als ik het aantal topics lees over de MBP unibodies, dan ben ik alleen bang dat het aan het type Mac ligt en niet zozeer mijn machine…

je wilt niet weten hoe frustrerend dit is, ik kan gewoon niet werken nu…

Bijdrager
    puntKoen
    ”timmyboy”

ben zo “stom” geweest om hem bij een apple reseller te halen…

Ben er vanmiddag geweest en ze gaan hem nu eerst uitgebreid testen, binnen tien dagen is zo’n geval namelijk DOA, en dan ruilen ze hem om voor een nieuwe.

Als ik het aantal topics lees over de MBP unibodies, dan ben ik alleen bang dat het aan het type Mac ligt en niet zozeer mijn machine…

je wilt niet weten hoe frustrerend dit is, ik kan gewoon niet werken nu…

Producten die ‘gewoon’ aan gaan zijn niet ‘dood’ en dus geen DOA. Volgens Apple-beleid worden die gerepareerd, geen directe swap meestal.

Bijdrager
    1234

winkel medewerker vertelde me dat als nbinnen tien dagen na aankoop blijkt dat hij niet werkt zoals hij zou moeten doen, zoij het een DOA beschouwen.

Ik zie het wel..

Bijdrager
    mathijsvanderhurk

Bijna geen een fabrikant levert goede voorwaarden rondom de pixels. HP doet geloof ik pas vanaf 5 pixels een omruil. Overigens zijn het bij A-Mac ook sukkels, die niet weten waar ze over praten…

Slechte ervaringen bij Utrecht en Amersfoort.. Een jongen in Amersfoort wist niet eens wat een minidisplayport naar VGA connector was… :cry:

Bijdrager
    computer space

Ik dacht dat LaCie 100% pixelgarantie geeft. En NEC voor lichte pixels (die altijd aan blijven). Overigens zijn er een aantal webshops die pro-schermen als Eizo, LaCie en NEC ook met 100% pixelgarantie aanbieden. Vaak zonder veel duurder te zijn dan andere webshops die alles verkopen wat los en vast zit.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.