30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)
  • Q:
    Bijdrager
    Jesper

Pixel fonts in Flash MX

Hallo designers en andere lui,

Ik wil al heel lang gebruik maken van een pixel font in mijn flash creaties. Het font wat ik graag zou willen gebruiken is kroeger en hooge lettertypen die duidelijk zijn bij een 8 pixels. Maar hoe komt het toch dat als ik ze gebruik in static tekst, dynamic tekst of input tekst ze op andere computers of wazig worden weergegeven of vervangen worden door times? Terwijl er gewoon sites zijn zoals deze http://www.australianinfront.com.au/Start.aspx waar het wel goed overkomt en dan maakt het niet uit op welk systeem ie draait. Verder heb ik ook al een aantal malen break appart gedaan maar niets werkt.

Hoe zit dit nou in godsnaam?

Thx :P

Bijdrager
    tijs

kiezen voor “no anti-alias”?

Bijdrager
    Jesper

Als dit kan in Flash MX, hoe doe ik dat dan?

Bijdrager
    tijs

Ah ja, dat gaat blijkbaar niet. Ik gebruik Flash bijna nooit, wel Fireworks, waar dat wel mogelijk is.

Bijdrager
    Deskman

Waar het probleem bij flash ligt… Lijkt me inderdaad een geval van dat Flash probeert de fonts zo strak mogelijk te renderen en de dus anti-aliast. Maar de site waar jij het over hebt is helemaal geen flash. Althans, al die knopjes zijn gewoon gifjes, zoals hieruit wel blijkt:
    http://www.australianinfront.com.au/images/butt_directory_on.gif

Ik denk dat je ze in Flash ook gewoon in een bitmap moet omzetten. Maar ook ik ben in Flash niet erg thuis.

Bijdrager
    Flipstra

kies in je ‘properties’ venster voor dynamic text. daarna kan je bij ‘character…’ (in je prop.venster) kiezen welke fonts je wilt embedden…
    het wil ook nog wel eens helpen om het tekst kader te selecteren en dan de x en y op een heel getal te zetten

Bijdrager
    Jesper

Maar met dynamic heb ik dan weer, dat een andere computer er die lelijke Times New Roman in zet. :evil:

Bijdrager
    Henque

“use device fonts” aan vinken”
    Alleen de font die op de computer geïnstalleerd zijn laat’ie strak zien.
    Dus de computer van de gebruiker.
    En wat standaard op elke computer zit is: Verdana, Helvetica, Times, Arial (dit moet elke html’er weten, en een Flasher heeft ook met html te maken)
    Lees éérst eens wat meer over het programma en de bij behorende tutorials/readme’s
    De meeste mensen hier zijn éérst een tijd aan’t puzzelen voordat ze een vraag stellen, en daarna bedanken ze voor de anderen voor hun inzet…al of niet ermee geholpen…

Bijdrager
    Jesper

En als ik dat nou eens niet wil? :P

Hoe kan dit dan weer?
    http://www.mjau-mjau.com/classic.html
    Tis toch echt in flash gedaan…

:D

Bijdrager
    Henque
    ”Jesper”

En als ik dat nou eens niet wil?

Je demotiveerd mensen om te antwoorden op te snelle vragen zonder een bedankje.
    Er is een heleboel te vinden bv hier over Flash voordat je vragen hoeft te stellen

Bijdrager
    Delay

Die flash-fonts zijn te downloaden.. bv op: http://www.fontsforflash.com

Dan moet je ze in flash “embedden” (oftewel in je Library zetten)

Zo krijg je echt strakke fonts kijk maar bij ons: http://www.eight.nl:)

Grtz

Bijdrager
    Jesper

Henque waarom zou ik jou bedanken als je mij voor n00b ziet? Weet je uberhaupt wel waar ik het over heb? :mrgreen:

Hey thx man, ik ga het even uitproberen

Bijdrager
    Henque

Kijk naar m’n antwoorden… als jij die niet nuttig vindt.. tja
    En voor het eerst zie ik een bedankje van je

Bijdrager
    Jesper

Yo Delay,

Nu heb ik een pixelfont in me library geflikkerd, en dan heb ik dus tekst in een dynamic tekstvak. Kijk ik op een andere computer, zie ik weer dat het vervangen is. Welk lettertype gebruik jij trouwens? Het moet me nou echt wel een keertje gaan lukken. :roll:

Bijdrager
    PeterMeeuwsen

Jesper, ik heb hetzelfde probleem gehad, en het antwoord van Flipstra is dé manier om het op te lossen…..

”Flipstra”

kies in je ‘properties’ venster voor dynamic text. daarna kan je bij ‘character…’ (in je prop.venster) kiezen welke fonts je wilt embedden…
    het wil ook nog wel eens helpen om het tekst kader te selecteren en dan de x en y op een heel getal te zetten

Bijdrager
    Jesper

Het lukt! Maar de teksten komen nu blurry over. Ze zijn op de pixel uitgelijnd. Dus dat vind ik nog wel jammer. En verder laat een o of een 0 zich vullen als een bolletje.

:?

Bijdrager
    Flipstra
    ”Jesper”

En verder laat een o of een 0 zich vullen als een bolletje.

Dan gebruik je niet de lettergrootte waarvoor het font ontworpen is

Bijdrager
    spazmaster

jesper, je moet toch echt even naar antwoorden zoeken voordat je ze stelt. ik heb het allemaal gevonden in the howto van fontsforflash.com (jou gemakkelijke houding in het vragen stellen en jou reactie op henke zijn echt waardeloos)

maar toch even antwoord: speel met de x en y waardes.

je zult zien dat 84.3 bv niet lekker werkt maar 84.7 wel.
    kijk dan ook naaar de y waardes. je kunt zien dat er dan horizontaal en verticaal blurs vallen.

Bijdrager
    bieg

HIHO knowledge seeker…

wat nou (als Alles dus niet meer lukt) om gewoon de txt te tikken er een jpg van te maken en dat af te beelden ipv break apart?

En ja als je werkt met input fields (ik heb het tief–s druk dus snel aan de tik hiero ,…) dan moet je de fonts natuurlijk embedden in je bieb en idd instellen bij fonts – bij de props van je txt field…

kun je ff je doel ervan vertellen kan ik ff meedenken…

ltrs

Bijdrager
    Jesper

Heb alles nog eens geprobeerd en het blijft blurry :?
    Het is de bedoeling dat een dynamic tekstvak gevuld wordt met een extern tekstbestand waar het nieuws in staat.

Bijdrager
    Syndic

Staat dat dynamic textfield soms in een movieclip? Zo ja, staat dan dat dynamic textfield in die movieclip wel op hele pixels? En staat die mc dan ook wel op hele pixels in je mainmovie? Snap het niet, als je maar zorgt dat alles op hele pixels staat mag ie absoluut niet blurry worden :? Welk font gebruik je? Sommige bitmapfonts moet je op 8 en andere weer op 10 plaatsen. Die info staat in je readme van je fonts.

Bijdrager
    bieg

_________
    gevuld wordt met een extern tekstbestand
    _________

dit bestand heeft toch geen font tag in zich? Want oeioeioei…
    dan gaat het natuurlijk mis;)

goed luck

Bijdrager
    bieg

_________
    gevuld wordt met een extern tekstbestand
    _________

dit bestand heeft toch geen font tag in zich? Want oeioeioei…
    dan gaat het natuurlijk mis;)

goed luck

Bijdrager
    Syndic

Dynamisch extern ingeladen text kan je in Flash elk font meegeven, zolang je maar de fonts embed gaat er nix mis :wink:

Bijdrager
    spazmaster

ik heb het antwoord al gegeven en er wordt niets mee gedaan :cry:

Bijdrager
    Syndic

Jesper moet idd. ’s leren wat beter te lezen, ik heb ‘m de oplossing ook al meermalen via email uitgelegd :?

Bijdrager
    Henque

Syndic en spazmaster, jullie snappen het niet.
    Jesper heeft toch al aangegeven dat hij niet van lezen houdt

”spazmaster”

ik heb het antwoord al gegeven en er wordt niets mee gedaan

”Syndic”

Jesper moet idd. ’s leren wat beter te lezen, ik heb ‘m de oplossing ook al meermalen via email uitgelegd

”Jesper”

En als ik dat nou eens niet wil?

”Jesper”

Weet je uberhaupt wel waar ik het over heb?

Bijdrager
    Syndic

:P tsja…

Bijdrager
    Jesper

Oke duffe gasten.

Laat ik het zo zeggen…

Ik heb alles al geprobeerd, met embedded en zonder, met library en zonder library, getest op windoos en waar dan ook. Hij herkent het lettertype. Maar op een andere computer wordt dynamische tekst blurry. En dan anders uitleinen heeft voor mij nog niet gewerkt.

Bijdrager
    Henque

Stimulerend

”Jesper”

Oke duffe gasten.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.