16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    martijn_greven

pingen op een wi-fi hotspot

Hallo,

Ik werk momenteel (stage) voor een wi-fi leverings bedrijf voor campings en dergelijke. Nu hebben wij vanmorgen een vraag binnen gekregen van iemand die een apple lap top heeft en graag wil internetten. Ze is wel gewoon verbonden met de acces point (AP) en wij kunnen de hotspot, waar de gebruikers aangemaakt worden nadat ze betaald hebben, kunnen wij goed bereiken. Nu heeft deze vrouw eergister nog geinternet maar nu krijgt ze het inlog scherm niet meer. Kan iemand mij kort uitleggen hoe ik haar laat pingen, verbindingen laat herstellen en airport opties laat weergeven? Wij hebben namelijk geen van allen ooit met een mac gewerkt. En ze had het over een VPN verbinding waar een slotje achter stond. Iemand enig idee? Gewoon een beveiligde verbinding ofzo?

Alvast bedankt…

Bijdrager
    Nikita

‘pingen’ gaat via de Terminal (staat in Programma’s > Hulpprogramma’s). Commando is
    [code:1:fd809ae886]ping http://www.website.nl[/code:1:fd809ae886%5D
    of
    [code:1:fd809ae886]ping [ip-adres] [/code:1:fd809ae886]

Je kan ‘m laten stoppen met pingen door Control + C te toetsen, anders blijft ‘ie doorgaan.

Airport instellingen kan je vinden via Systeemvoorkeuren (in het Dock, standaard naast de prullenbak) en dan naar Netwerk te gaan. Als het goed is staat Airport daar in het lijstje.

Over VPN weet ik vrij weinig verder, dus daar kan ik je niet bij helpen. Een slotje betekend sowieso dat er een wachtwoord achter zit…

Maar verder, wat voor browser gebruikt ze; systeem, etc.? Wie weet is dat ook nog van belang…

Oja, en als je er zelf mee aan de slag gaat; programma’s afsluiten is niet op het rode bolletje klikken (da’s alleen het venster sluiten). :wink:

Bijdrager
    505

Niet echt slim hé, klanten helpen zonder dat je een Mac hebt / ooit mee gewerkt hebt.

Dan krijg je van die leuke situaties dat de klant meer weet dan het bedrijf. :evil:

Bijdrager
    wilko

Wat moet ie dan? Zwaar arrogant zeggen “nee mevrouw, wij ondersteunen geen Macs?”. Ik vind het juist super dat ie de moeite wil doen om een Maccer te helpen.
    Maar anyway, wat gebeurt er precies? Hoe zit het netwerk in elkaar?

Bijdrager
    Nikita
    ”505″

Dan krijg je van die leuke situaties dat de klant meer weet dan het bedrijf. :evil:

Dat heb ik elke keer weer bij de Media Markt (laatst nog – wilde een beugel kopen om m’n monitor aan de muur te hangen d.m.v. zo’n VESA beugel. Die gast stond me aan te kijken alsof ‘ie water zag branden toen ik ‘m vroeg waar k die dingen kon vinden – en dan na te gaan dat het zijn afdeling was…)

Bijdrager
    martijn_greven

De hotspot is dus het centrale systeem. Op de hotspot zitten weer hun/switches/bridges gekoppeld. Op deze zijn weer masten gekoppeld met op zon mast een AP (Access Point). Deze AP’tjes zien mensen als ze willen gaan connecten en dat betekent automatisch dat ze een inlog scherm krijgen van de hotspot. Betalen, krijg je user account en die gebruik je en internetten maar. Haar signaal is wel gewoon sterk en ze heeft eerder ook al geinternet zegt ze maar ze krijgt nu gewoon geen connectie. (Kan server niet vinden). Vandaar dat ik op verschillende locaties wil gaan laten pingen om daar zo achter te komen waar het dan op houdt…

Bijdrager
    505
    ”wilko”

Wat moet ie dan? Zwaar arrogant zeggen “nee mevrouw, wij ondersteunen geen Macs?”. Ik vind het juist super dat ie de moeite wil doen om een Maccer te helpen.

Natuurlijk is het super dat hij een Maccer wil helpen.

Maar enige kennis is altijd wel handig. Ik bedoel, neem 1 keer de Systeemvoorkeuren door, verbind een keer met een WiFI netwerk. Dan weet je dat ook weer.

Ik bedoel, het is niet alleen Windows in deze wereld. Mac OS X heeft een marktaandeel van 6,08 procent.

Bijdrager
    iJoost

Proxy-instelling misschien?

Bijdrager
    osx

Pingen b.v via programma’s -> Hulpprogramma’s-> Netwerkhulpprogrammma
    klik onderdeel ping
    vul IP adres in.
    klik verstuur 10 pings
    Klik knop Ping

Met Netwerkhulpprogrammma kunt je overigens ook alles doen met
    Netstat, loopup, traceroute, finger, portscan, en info over je netwerk interface.

Bijdrager
    martijn_greven

Ja dat had ik ook al gevonden maar die vrouw kon niet eens programma’s vinden dus ja:P Kan een van jullie soms anders wat screenshots plaatsen?

Is er niet ergens een msc os te vekrijgen die ik dan thuis ff kan installeren?

Bijdrager
    iJoost

Hiero. Ideaal voor “beginners”.;-)

http://www.macmiep.nl/

(En met de screenshots.)

Bijdrager
    Donnie Darko
    ”martijn_greven”

Is er niet ergens een msc os te vekrijgen die ik dan thuis ff kan installeren?

Daarvoor moet je een mac computer aanschaffen, daarbij krijg je dan een os meegeleverd.

Officieel draait er geen mac os op een windows computer.

Bijdrager
    martijn_greven

officieel niet nee maar daar zijn wel progies voor…

Bijdrager
    FlyingSeal
    ”martijn_greven”

Die we hier niet gaan behandelen…

Bijdrager
    Nikita
    ”martijn_greven”

Doe geen moeite, want de helft van je hardware wordt toch niet ondersteund waarschijnlijk…

Inactief
    Anoniem

Als ze wel verbinding heeft met de hotspot (als het de juiste hotspot is).

denk de volgende stappen handig kunnen zijn.

Controlleer haar veiligheids instellingen.
    Firewall en dergelijke.

Zoals ik hier VPN heb staan zijn de vakken als DNS servers en zoek domeinen leeg.
    IPv6 staat op automatisch.

Ik vermoed ze DNS servers wat ingevuld heeft m.a.w. DNS niet bereikbaar maar de hotspot wel.
    DNS zal mogelijk ook niet te pingen zijn.

Dus probeer te pingen naar het IP adres van http://www.nu.nl.
    Als het IP te pingen is , dan een urlnaam als http://www.nu.nl

Als je IP wel kan pingen maar http://www.nu.nl niet , dan is denk ik het opgelost als je de DNS servers vak leeg maakt.

Ben benieuwd of dat een solve oplevert:)

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.