11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Sylvester

ping naar 254 werkt niet

Heel vreemd probleem :
    de ping naar één netwerk toestel werkt niet. Deze heeft IP adres 192.168.1.254.
    Het is een klassiek netwerk zonder poespas : router, met een paar switchen en wifi access points (airports en andere).
    Router zit op 192.168.1.1 en al de rest erachter.
    Hoe komt het dat ik de 254 van op mijn Macbook pro kan pingen, en niet vanaf een Mac mini elders in het netwerk. Verder werkt alles op die Mac mini, ik zie alle toestellen.
    Kan iemand me even op weg helpen, mogelijk zie ik iets simpel over het hoofd… Alle tips welkom.

Alvast dank.

Bijdrager
    Melbuuln

Waarom heeft de Mac zo’n hoge ip-adres ??
    Wat gebeurt er als ze deze een ip-adres geeft van bijvoorbeeld 192.168.1.15

Bijdrager
    Sylvester

Die 254 is geen Mac, dat is een RS485 naar ethernet adapter.
    http://www.expertdaq.com/converter/rs422-rs485-ethernet-converter/ex-9132

Ik wilde mijn uitleg niet moeilijker en complexer maken.
    Ik zal het proberen uit te leggen :
    Op een Mac mini draai ik VMware Fusion met Windows, met daarop software voor het uitlezen van 3 omvormers voor zonnepanelen. Deze Mac mini heeft IP adres 192.168.1.4, VMware Fusion zelf heeft 192.168.1.111.
    Dus 111 communiceert via het netwerk met de RS485 naar de ethernet converter die als IP adres 254 heeft. Het is een hele klus om dat IP adres te veranderen in de software en in het toestel zelf.

Het heeft altijd goed gelopen. Ik kon vanuit elke Mac én vanuit die Windows pingen naar alles in het netwerk.

Gisteren heb ik de VMware Fusion integraal overgeplaatst naar een andere Mac mini (iets ouder, met 10.7 in plaats van Mavericks). Deze heeft IP adres 203. De Windows heeft dus nog altijd 111 als IP adres.
    Sindsdien werkt de communicatie met die converter niet meer.

Nog wat complexer : De software op windows voor het uitlezen van de omvormers communiceert rechtstreeks via UTP met één omvormer, en met twee andere omvormers via die converter, omdat die geen netwerk aansluiting hebben. De omvormer waarmee hij rechtstreeks communiceert, is wel toegankelijk. De andere twee via die converter dus niet.

Hopelijk is nog iedereen mee.

Dus ik stel vast dat ik die converter wél kan pingen vanuit mijn Macbook Pro en de Mac mini waarop VMware Fusion eerst stond, maar niet vanuit de andere Mac mini.

Mogelijk zie ik ergens iets over het hoofd

(is er nog iemand die niet afgehaakt heeft? :-) )

Bijdrager
    Sylvester

Oh ja, de omvormer die rechtstreeks te benaderen is, heeft IP adres 9.

Bijdrager
    Mela

Wat ik niet helemaal meekrijg in dit verhaal … Werkt het pingen nu niet meer vanuit VmWare of het onderliggende OSX?
    Of werkt het in beide gevallen niet?

Ik zit me overigens ook af te vragen of het wel verstandig is om VmWare intergraal over te plaatsen naar een andere machine en ook nog een machine met een andere OSX versie. Een schone VmWare installatie en daarna de VM zelf importeren lijkt mij beter. Dit in verband met configuratie bestanden van zowel VmWare en de VM zelf.

Bijdrager
    Sylvester

Het werkt in beide gevallen niet : niet vanuit OSX , en niet vanuit Windows onder VMware Fusion.

De VMware Fusion is natuurlijk volledig opnieuw geïnstalleerd. De zogenaamde ‘Virtual Machine’ image heb ik gewoon gekopieerd.
    In principe zou dat geen probleem mogen zijn, want volgens de handleiding kan je zo’n virtual machine image gewoon kopiëren. Het is tenslotte gewoon maar een bestand.

Bijdrager
    Mela

Dan is dat in ieder geval weer iets duidelijker …

“Gisteren heb ik de VMware Fusion integraal overgeplaatst naar een andere Mac mini”
    Dit bracht me even op het verkeerde been.

Vanwaar overigens het over plaatsen naar een andere MacMini?

Bijdrager
    Sylvester

Ik wilde die overplaatsen, omdat ik een hoop problemen heb met die Mac mini die ik als server gebruik. Daar draait Mac OS X Server op, en nog een aantal andere dingen zoals VMware Fusion, iTunes en iPhoto voor de AppleTV’s, films, dns, file serving, No-IP DUC, ServeToMe, en TM backups voor alle Mac’s (via OS X server).
    En bij die TM back-up loopt het onder andere grondig mis.
    Ik wil deze Mac mini volledig gaan herinstalleren, want ik krijg ook onherstelbare errors op twee van de vijf harde schijven.

De monitoring software voor de zonnepanelen moet constant blijven draaien. Vandaar dat ik die heb willen overplaatsen naar een andere iMac die momenteel weinig gebruikt wordt. Zo kan deze ongestoord blijven draaien, en kan ik de server naar believen wat testen, experimenteren en opkuisen.

Ja, ik weet het, ik heb geen doorsnee huis-tuin-keuken netwerk. Laten we zeggen dat dit een scheefgegroeide hobby is.

Bijdrager
    Sylvester

Ondertussen heb ik heb opgelost, maar niet echt een passende verklaring gevonden.

De IP instellingen voor die tweede Mac mini stond op DHCP.
    Volgens mij is het DHCP range van de Telenet modem (met ingebouwde router) van 100 tot en met 254.
    Ik heb de Mac mini een statisch IP gegeven onder de 100, en toen kon ik wél pingen vanuit OS X , maar nog steeds niet vanuit Windows in VMware fusion.
    Die had het statisch IP adres 111.
    Deze heb ik ook aangepast naar een statisch IP adres onder de 100, en toen was het opgelost.

Voor alle zekerheid heb ik toch met véél moeite het statisch IP adres 254 van de converter ook aangepast onder de 100.

Deze IP instellingen dateren nog van een hele tijd geleden, toen ik nog een andere modem en andere router had.

Ik snap niet goed wat hier mis kan gaan. Waarom kan ik niet pingen vanuit een Mac die een IP heeft in het DHCP bereik?
    Nochtans kon ik vanuit mijn Macbook Pro wél pingen, en die staat ook op DHCP ingesteld.
    Ik snap er niks van. Heeft iemand hiervoor een verklaring?

Bijdrager
    Mela

Het is je in ieder geval gelukt en dat is ook wat waard …(y)

Bijdrager
    Sylvester

Ja dat is waar. Maar zoals elke techneut wil ik ook een verklaring zoeken.
    Waarschijnlijk strand ik alweer op een mysterieus probleem, zoals vaak….
    Dat heb ik dan weer aan de hand.

Toch bedankt aan allen voor het helpen en meedenken.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.