20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    m42

pijn in schouders sinds overstap

Een familielid heeft sinds een jaar een macbook, waar ze enkele uren per dag mee werkt.
    Echter, sinds ze van pc-laptop naar mac is overgestapt, heeft ze serieuze pijn aan beide schouder. Ze heeft al van alles geprobeerd, zoals zithouding, hoogte van macbook en ze heeft zelfs een apart Apple toetsenbord en muis aangeschaft. Niets schijnt te helpen.
    Volgens haar ligt dat aan het (te) kleine toetsenbord. Ik heb beloofd een groot, vertrouwd ‘pc’ toetsenbord met USB-aansluiting voor haar mee te nemen.
    Ooit eerder een dergelijke klacht gehoord? Wat zouden jullie haar aanraden?

Bijdrager
    fred44nl

pijn in de schouders, nek of rug bij langdurige bureau-werkzaamheden is niets anders dan een verkeerde zithouding.
    een groter toetsenbord, een andere muis, etc.etc. gaan daar niks aan veranderen.

Moderator
    Mac Daddy

Ze heeft al een ander toetsenbord eraan gekoppeld toch? Een Apple tb is hetzelfde als elk ander merk. De laptop verhogen kan zeker helpen, maar dit is allemaal al gedaan.
    Dit heeft weinig met Apple hardware te maken, maar inderdaad de werkhouding. Ik adviseer om er een huisarts of fysiotherapeut bij te halen. Wie weet komt het ergens anders door.

Daarnaast is een goede stoel en hoogte van bureau ook net zo belangrijk als hardware op de juiste plaats.

Geblokkeerd
    Anoniem

Waarschijnlijk is haar houding te gespannen… de reden is misschien dat ze het OS (nog) niet snapt en daardoor alle spieren (onbewust) aanspant.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ze sinds de overstap over productief is…

Bijdrager
    iDEOwen

Wat voor formaat Mac gaat het om?

Bijdrager
    KarelWillem
    Mac op 13 december 2013

…Een Apple tb is hetzelfde als elk ander merk….

Ja, sprekend.;)

Zelfs de aanslag van een toetsenbord kan héél veel ergonomisch verschil maken.
    Een Apple toetsenbord is toch vooral een dun plankje waarbij elke aanslag ‘een klap tegen je vingers geeft’.

Geblokkeerd
    Anoniem
    KarelWillem op 13 december 2013
    Mac op 13 december 2013

Ja, sprekend.;)

Een Apple toetsenbord is toch vooral een dun plankje waarbij elke aanslag ‘een klap tegen je vingers geeft’.

:?::?::?::D:D:D

Bijdrager
    KarelWillem

Haha. Een Logitech van 14 euro.;)

Maar zoals gezegd, als je last van armen of handen hebt, is de aanslag van een toetsenbord mede zeer belangrijk.
    Mijn zus bijvoorbeeld heeft echt stevig last van haar linkerschouder na langer typen.

Bijdrager
    justhan

Als ervaringsdeskundige kan ik je vertellen dat alles wat hier gezegd is min of meer waar kan zijn. Wat ik nog niet heb gelezen, is het nemen van voldoende rust (zowel tussen het werken met de computer door als nachtrust) en andersoortige bewegingen, dan vingers over een toetsenbord laten gaan, zijn ook van belang. Je hebt zgn. pauzesoftware, maar je kunt ook een timer of desnoods een eierwekker gebruiken, zodat je familielid na een bepaalde periode (denk in het begin aan bijv. ieder kwartier, maar dat kan met vermindering van de klachten een langere tijd worden) gewaarschuwd wordt en dat zij bij het afgaan daarvan wat rek- en strekoefeningen doet. Dit hoeft slechts 2 min. in beslag te nemen. Het “voordeel” van de pauzesoftware is dat je deze zelfs zo kunt instellen dat je computer niets meer doet (voor de echte die-hards die niet kunnen stoppen!!).

Daarnaast is lichaamsbeweging heel belangrijk, dat mag wandelen zijn, waarbij het wel zaak is goed met de armen te zwaaien (dus ondanks het koudere weer geen handen in zakken van de jas), maar ook yoga kan wonderen doen. Daarnaast is ook de ademhaling van groot belang (de zgn. buikademhaling).

Verder is het zo dat deze klachten heel individueel bepaald zijn. Wat voor de een heel goed helpt, daar heeft de ander geen baat bij. In het algemeen kan echter wel worden gezegd dat spanning en ontspanning van invloed zijn. Daarom zijn een goede zithouding, een goede stoel en werkplek (onderarmen moeten goed worden ondersteund) heel belangrijk. Is het heel hardnekkig, dan kan een bezoek aan een ergotherapeut nodig zijn. Deze kan opmeten waar de spanning komt bij het werken met de Mac en kan dan bekijken wat er kan gebeuren, zodat dit verdwijnt.

Ik wens je familielid veel sterkte en wijsheid toe.

Moderator
    Mac Daddy
    Mac op 13 december 2013

Ja, sprekend.;)

Zo letterlijk moet je nou ook weer niet opvatten. Ik bedoel te zeggen dat de toetsen op een Apple toetsenbord en die van elk ander ongeveer even groot zijn en ongeveer dezelfde afstand. Toetsen op een laptop kunnen dichter op elkaar staan, maar de huidige losse tb’s van Apple hebben een algemene afstand tussen de toetsen. Dat ie te klein zou zijn, lijkt mij dus niet de oorzaak. Aanslag kan zeker van belang zijn. Ik vind die van Apple heerlijk. Ik glij over die toetsen, terwijl ik dit typ, maar dat is voor ieder persoonlijk.

Maar goed. Spanning in de schouder kan door een heleboel dingen komen zoals hierboven al gemeld. Stress kan het ook zijn en misschien vanwege het nieuwe OS en wennen daaraan, maar misschien komt het wel heel ergens anders door. Misschien is het ook wel de resolutie van het beeld, waardoor diegene het niet goed kan zien en daarom een krampachtige houding aanneemt.

Geblokkeerd
    Anoniem
    Shyos op 13 december 2013

Het kan natuurlijk ook zijn dat ze sinds de overstap over productief is…

Hahaha humor :D.

Bijdrager
    Ostinato

Het standaard bluetooth-keyboard is mij ook te krap. Cursortoetsen op vreemde plek. Heeft ze al een bedrade met numpad geprobeerd?

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Waarschijnlijk puur toeval. Maar omdat ze net een Mac gekocht heeft wordt daar natuurlijk als eerste aan gedacht.

Het lijkt me écht wel heel sterk dat het aan het toetsenbord zou liggen. Je manier van zitten en je algemene houding hebben waarschijnlijk meer invloed op je rug en houding dan een toetsenbord.

Bijdrager
    Janjans

Windows op de MB zetten, en kijken wat er dan gebeurt. Verdwijnen de klachten, dan weet je een beetje meer waar je het moet zoeken. Verdwijnen ze niet, kan je het mooi afstrepen en verder zoeken.

Hoe bevalt OSX haar eigenlijk? Gaat ze er redelijk mee om, of veroorzaakt het spanning? En waarom is ze toen overgestapt? Op advies van een bepaald persoon. Ervaart ze druk vanuit die persoon waardoor spanningen kunnen ontstaan?

Bijdrager
    BoniMacX

hilarische vraag!:lol:

Bijdrager
    Verwijder

Hier nog een ervaringsdeskundige. Als de pijn serieus is: ga naar de dokter!

Bijdrager
    Le Big Mac

Het zou ook aan het trackpad of de Apple muis kunnen liggen, die zijn allebei niet echt ergonomisch te noemen. Een goeie Logitec-muis (of Microsoft) kan veel uitmaken. Een extern beeldscherm op de juiste hoogte trouwens ook. In ieder geval niet te lang mee doorwerken, dus snel naar de huisarts/fysio want voor je het weet is de schade permanent, of in ieder geval duurt het herstel veeeel langer.

Bijdrager
    Dick de Roos

Het Mac-toetsenbord is niet wezenlijk anders dan dat van de Win-laptop.
    Even afgezien van andere plaats van de cursors e.d., maar daar krijg je geen last van in de schouders.
    Ook niet door een mogelijk andere aanslag van het toetsenbord.
    Pijn in de schouders, polsen en ellebogen ontstaan door langdurig, gespannen in dezelfde houding werken, waarbij dezelfde bewegingen worden uitgevoerd.
    Met name de spierspanning is hier van belang.
    Belangrijk is dus om regelmatig (ten minste iedere 2 uur gedurende 10 minuten) iets anders te gaan doen dan het werken achter de computer.
    Verder is een goede zit (stoel en beeldscherm op de juiste hoogte en/of afstand)) belangrijk.
    Ga niet met het beeldscherm voor het raam zitten; ook niet precies van het raam af trouwens (tenzij het nacht is:) )
    Qua muis is er al veel discussie gevoerd. Je moet de muis kiezen die goed bij je past. Ik vind de Magic Mouse b.v. prima; anderen krijgen daar blijkbaar last van.
    Je kunt ook eens kijken naar het trackpad. Ik heb daar geen ervaring mee, behalve dan op mijn MacBook.
    Tenslotte: kijk ook eens of er geen valse reflecties op het beeldscherm komen (door lampen of andere lichtbronnen).
    Als je daar- en op het hierboven geschrevene let, zullen de pijnklachten verminderen.

Bijdrager
    m42

zeer bedankt voor al jullie reacties!
    daar kunnen we wel wat mee!
    ik zal ze alle met haar doornemen!

Bijdrager
    iep

Wat je hier beschrijft heeft niets met Apple te maken maar met de gebruikte switches. Wat je hier noemt is het grote nadeel aan de rubberdomes. Ze zijn goedkoop maar ook ontzettend onergonomisch. De toets wordt pas geregistreerd als je hem helemaal indrukt en dus tegen de bodem aan klapt. Die schok krijg je terug je vingers en hand in. Dat geeft pijnlijke vingers en handen op den duur. Als je kijkt naar rubberdome/chicklet toetsenborden dan bevindt Apple zich wel in het topsegment maar dat zegt niks qua ergonomie: als het rubberdome/chicklet is dan is het gewoon niet ergonomisch.

Het is eenvoudig op te lossen door over te stappen naar een mechanisch toetsenbord. Deze heeft dit probleem niet omdat de toets al geregistreerd wordt als je hem halverwege indrukt. Je hoeft hem dus niet naar de bodem te stampen. Je hebt verschillende switches hiervoor: Cherry MX, ALPS (de oude mechanische Apple toetsenborden uit de jaren 80 en begin jaren 90; Matias verkoopt ze nog) en Topre zijn de 3 bekendste. Bij Cherry MX hoef je de toets maar 2 mm in te drukken om hem te laten registreren, 4 mm om op de bodem uit te komen. Mechanische toetsenborden geven ook vaak voelbare feedback (afhankelijk van de switch trouwens, Cherry MX Blue is duidelijk merkbaar (zowel te voelen als te horen), Cherry MX Red weer niet). Al met al zijn ze een stuk ergonomischer.

Afgezien daarvan zijn toetsenborden helemaal niet zo verschillend meer. In de jaren 70 en 80 waren ze dat nog wel (kijk maar eens naar het Space Cadet toetsenbord, die van de allereerste Macs, de Sun Type 3 keyboard, enz.).

Wat het probleem in dit topic betreft: je zult sowieso moeten beginnen met het regelen van een goede werkplek. Dat betekent een verstelbare stoel, bureau op de juiste hoogte, extern scherm, muis en toetsenbord, etc. Je haalt het niet bij het halen van een ander toetsenbord. Het gaat om de gehele inrichting van de plek zelf. Scherm op de juiste hoogte is aan te raden.

Het gebruik van een klein toetsenbord ipv een fullsize keyboard ook (denk aan een tenkeyless (zonder numpad deel), een 60%-layout toetsenbord, etc.). De reden hierom is heel simpel: je hebt daardoor de armen mooi recht en niet scheef waardoor je je schouders minder belast. Dat numpad deel maakt een gewoon toetsenbord ontzettend onergonomisch als je rechts muist. De numpad zit in de weg waardoor je arm veel verder rechts van je komt te zitten, dus scheef en dat belast je schouder veel meer. Gevolg? Zere schouders. Veel ergonomische toetsenborden zijn dan ook bijna net zo klein als het bluetooth toetsenbordje van Apple.

En uiteraard stap je naar een medicus als je dit soort pijnklachten hebt die lang aanhouden. Ga ook niet van alles en nog wat door elkaar proberen want dat werkt averechts.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.