6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    Shmoo

phpmyadmin in welke directory?

Ik heb geleerd hoe je Apache aanzet en ik heb een eigen ‘Sites’ folder gemaakt op mijn Mac onder de gebruiker iMac – dit werkt prima en ik krijg mooi de melding dat het werkt wanneer ik zelf een demo HTML bestand aanmaak.

Daarna heb ik PHP geactiveerd via de Terminal + ge├╝pdatet naar 5.5 — phpinfo() zegt netjes dat het werkt en ik 5.5.8 draai.

Prima, ook heb ik MySQL gedownload en ge├»nstalleerd + de pref.pane geactiveerd zodat deze makkelijker te starten en stoppen is – het wachtwoord ingesteld via de Terminal en nu als laatste wil ik nog PHPmyAdmin installeren om het iets makkelijker te maken alleen vraag ik me af moet deze nu in:

Macintosh HD / Bibliotheek / WebServer / Documents / phpmyadmin

of

Users / iMac / Sites / phpmyadmin

Wat ik begrepen heb is de bovenste voor localhost/ en de laatste voor localhost/~iMac/Sites/

Ik wil graag alles opzetten voor lokaal ( test ) gebruik en dus niet toegankelijk voor buitenaf, misschien als het mogelijk is zou ik graag willen dat ik de test-sites kan bezoeken vanaf een Mac binnen het zelfde netwerk ( thuis ) geen idee of dat mogelijk is maar dat zou wel mooi zijn als dat zou kunnen.

Bijdrager
    jv65

Je kan je site lokaal testen via: http://localhost/……
    Je mag phpmyadmin op beide locaties installeren.

The login address for phpMyAdmin is going to be http://localhost/~username/phpmyadmin/ or http://localhost/phpmyadmin/ depending on your web root directory

Zie ook deze tutorial: Installing phpMyAdmin on Mac OSX

Bijdrager
    computer space

Voor testgebruik pak je het liefst Mamp. Daar geef je ook makkelijk mee aan wat de rootmap van je webserver is, dat kan je standaard webpaginamap zijn, of willekeurig welke andere.

Bijdrager
    Shmoo

Thanks alles is geïnstalleerd en werkt zonder problemen.

MAMP heb ik jaren gebruikt maar ik wil gewoon kijken of ik het ook zonder kan. Iedereen kan een App installeren en op Start drukken maar nu probeer ik ook te begrijpen hoe de systemen achter de websites werken.

Bijdrager
    computer space

Als je dat wilt leren: probeer eens een Raspberry Pi als webserver te installeren. Vond ik een erg leuke klus, en wat makkelijker om aan te laten met de computer uit.

Bijdrager
    Shmoo

Nog een vraagje,

Ik heb alles toch maar verplaatst naar de Root folder en dus niet meer in de Sites folder van de gebruiker maar naar de Documents Root van de computer alleen heeft deze andere chmod waarde – is het veilig om deze rechten aan te passen zodat je makkelijker bestanden kunt wegschrijven naar deze folder. Ik bedoel als je websites aan het maken bent dan moet je vaak bestanden aanpassen dus dan is het irritant als je continue je Admin wachtwoord moet invoeren.

Eerder had ik hier alles staan:
    localhost/~iMac/

( ~iMac / Sites / *hier* )

Nu heb ik alles hier staan:
    localhost/

( HD / Bibliotheek / WebServer / Documents / *hier* )

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.