5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

phpBB3 thema's: editor of eenvoudig aan te passen thema gezocht

Is er een editor die het maken van een thema voor phpBB3 makkelijk(er) maakt, of weet iemand een thema dat overzichtelijk genoeg in elkaar zit dat het wel te doen is om met de hand de kleuren, lettertypes en achtergrondafbeeldingen aan te passen?

Ik vraag dit omdat het doolhof dat prosilver heet, me alle zin en moed ontnomen heeft om met de hand daar stylesheets voor te schrijven:( M’n eerste poging was de bestaande stylesheets ervoor te voorzien van de door mij gewenste kleuren e.d., maar ik zag al snel door de bomen het bos niet meer in de CSS-bestanden die erbij zitten; toen besloot ik om van voren af aan te beginnen zodat ik het overzicht zou behouden, maar dan loop ik weer tegen allerlei andere problemen op die te maken hebben met de belachelijke manier waarop de HTML van dat thema in elkaar zit …

Bijdrager
    xvisx

Als je Firebug voor Firefox gebruikt, kun je vrij eenvoudig zien welke id of class de elementen hebben, en dus ook gemakkelijk de bijbehorende CSS aanpassen. Van een editor voor phpBB3 heb ik geen weet.

Bijdrager
    Robin H.

Als je enkel de kleuren en de icoontjes wilt aanpassen, dan zou je gebruik kunnen maken van ColorizeIt!

Ziehier: Colorize Prosilver

Indien je alles echt helemaal zelf wilt aanpassen, dan kun je het beste het css bestand: /styles/prosilver/themes/colours.css pakken. Deze wordt als laatste ingeladen, en zal dus uiteindelijk alle eerder gedeclareerde styles overschrijven. Het team van phpBB heeft geprobeerd om alles zo overzichtelijk mogelijk in te delen, door de aparte elementen van het thema in aparte css-bestanden op te slaan, zo heb je common.css voor alle “algemene” zaken, “forms.css” voor alle formulier-velden, “links.css” voor alle links, en ga zo maar door, het heeft bij mij ook even geduurd, maar er zit wel een soort logica in de opbouw van prosilver.

Succes!

Bijdrager
    MichelSchreurs

Ik heb, als leek, phpBB in het begin ook superlastig gevonden. Mijn oplossing was om met een thema te beginnen, dat enigszins in de buurt kwam, en die langzaamaan te edit’en. Stukje bij beetje afbeeldinkjes vervangen en kleuren aanpassen. Vanaf TwilightBB ben ik tot Modelbouwonline gekomen.

Ik zou dan ook t.a.t. een standaardthema pakken die lijkt op wat ik wil, en dan gaan uitproberen. Een goede back-up is aan te raden. (Erg belangrijk om hierbij te vertellen is, dat ik geen enkele ervaring had toen ik hieraan begon en nog steeds vaak geen idee heb hoe ik iets moet doen.)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Robin op 02 januari 2011

Als je enkel de kleuren en de icoontjes wilt aanpassen, dan zou je gebruik kunnen maken van ColorizeIt!

Helaas wil ik wat meer aanpassen dan alleen de kleuren — ook wat lettertypes en achtergrondafbeeldingen zouden leuk zijn.

Robin op 02 januari 2011

Het team van phpBB heeft geprobeerd om alles zo overzichtelijk mogelijk in te delen

Dat vind ik dus ab-so-luut niet het geval: juist doordat alles opgesplitst is, raak ik totaal de weg kwijt … om maar niet te spreken over dat het erg moeilijk is om te bepalen wat nu eigenlijk waarvoor dient in elk van die CSS-bestanden. Ik denk dat ik inderdaad maar eens naar Firebug moet kijken om er kop of staart van de kunnen maken.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.