30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)
  • Q:
    Bijdrager
    Lexis

PHP SQL website

Hallo,

Ik moet voor school een PHP website maken met daarachter een database.
    Leerlingen moeten op de website kunnen inloggen, en daar lesmateriaal kunnen bekijken.
    Ook moeten er online toetsen staan. De docent moet een account krijgen die superieur is aan die van de leerlingen.
    Ook moet de docent de resultaten van de door de leerlingen gemaakte toetsen kunnen bekijken.

Ik heb echt geen idee waar ik moet beginnen ik heb alleen dreamweaver 8.
    Iemand?

ONtzettend bedankt!

Bijdrager
    iJoost

Hoe is het mogelijk. En ze hebben je helemaal niets gegeven? Boek? Uitleg?

Nou ja, dan vind je hier wel wat informatie…

http://nl.wikipedia.org/wiki/PHP

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mysql

… en links naar meer.

Succes!

Inactief
    Anoniem

kijk ook eens op phphulp.nl, veel tutorials over bijvoorbeeld loginsystemen, databases ect.

succes!:wink:

Bijdrager
    Jeroen-W

Moet je helemaal vanaf niets iets bouwen of mag je een Open Source CMS toepassen als Joomla…?!

Nuttige links:

http://www.phpfreakz.nl/
    http://www.dutchjoomla.org/

Succes!!

Bijdrager
    DarkRaverNL

Ik denk dat je te hoog gegrepen hebt, met alleen dreamweaver kom je er niet hoor, en ik hoop voor jou dat je enige kennis hebt met PHP en MySQL, zo niet dan zou ik dit project afwijzen.

Geblokkeerd
    Anoniem
    ”Jeroen-W”

Moet je helemaal vanaf niets iets bouwen of mag je een Open Source CMS toepassen als Joomla…?!

Eerlijk gezegd is IMHO “zo kaal mogelijk” veel simpeler dan het gevraagde in een CMS te implementeren. In elk geval wel als je net begint met programmeren.

Voor de opdracht hoeft het er niet mooi uit te zien, zolang het maar werkt.

De opzet zal wel zoiets worden:
    * 1 database, met daarin:
    ** een tabel voor user accounts
    ** een tabel voor artikelen en lesmateriaal
    ** een tabel voor toetsen
    ** een tabel voor toetsantwoorden van leerlingen

Zodra je dat hebt is het een kwestie om zo simpel mogelijk via PHP dingen in en uit de database te krijgen. Ga je pas met het uiterlijk van de site bezig houden als de code werkt. Nogmaals, een schoolopdracht hoeft er niet geil uit te zien, zolang je maar snapt hoe alles werkt en het uit kan leggen.

Begin eerst eens met het ontwerp van de database. Dan kan je van daaruit je dataflow ontwerpen en uiteindelijk de code die daarvoor nodig is.

Net als iJoost kan ik niet geloven dat er bij het vak helemaal niets over databases enzo is verteld.

Inactief
    Anoniem

Hier bij het ROC gebruiken we Blackboard.
    Wellicht is dit ook een optie?

Bijdrager
    Lexis

Het jaar is ook maar net begonnen:) Er komt nog wel het een en t ander, maar in grote lijnen moet ik het zelf uitvogelen. Dat heb je met dat VWO van tegenweurdig.
    Bedankt voor de reacties tot zover.

Bijdrager
    iJoost

Gelukkig maar. Ik dacht al dat je het lesmateriaal maar had overgeslagen…

Maar in dit geval krijg je vast nog wel het nodige aangereikt inderdaad. En het is zeker een goed idee om je alvast eens rustig hier en daar in te lezen. Bijvoorbeeld via de al gegeven links.

Bijdrager
    Xenophon

Begin op W3C schools aan de cursussen PHP / MySQL. Er staat daar ook een goede SQL-basis op.

Maar eigenlijk heb je erg veel kennis nodig voor het gevraagde: XHML + CSS, PHP, MySQL, XML, JavaScript

Bijdrager
    Zeekomkommer

Ik heb zelf veel gehad aan het boek “PHP and MySQL web development” van Luke Welling en Laura Thomson. hier te vinden bij Bol.com: http://tinyurl.com/5mdjpa

In dat boek wordt aan de hand van goed bruikbare voorbeelden duidelijk uitgelegd hoe je een website maakt met PHP en MySQL. Als beginner kan je snel aan de slag. Ook voor jouw probleem staat er om te beginnen al in hoe je een systeem met een inlogpagina en gebruikers maakt.

Geblokkeerd
    Anoniem
    ”Xenophon”

Maar eigenlijk heb je -e-r-g-v-e-e-l- kennis nodig voor het gevraagde: -X-HTML -+-C-S-S-, PHP, MySQL, -X-M-L-,- -J-a-v-a-S-c-r-i-p-t-

Aangepast voor het schoolproject van de TS. Denk in hemelsnaam aan het KISS principe.

(Jammer dat het forum geen “strike through” optie heeft voor tekst:)

Bijdrager
    dj bazzie wazzie
    ”Xenophon”

Begin op W3C schools aan de cursussen PHP / MySQL. Er staat daar ook een goede SQL-basis op.

Maar eigenlijk heb je erg veel kennis nodig voor het gevraagde: XHML + CSS, PHP, MySQL, XML, JavaScript

Niet waar!!!

Wat hier moet gebeuren is niets anders dan data uit mysql om te zetten in beeld. Met alleen PHP en MySQL kom je er al en is er helemaal geen sprake van XTML, CSS, XML en Javascript. Ook kan je dit volledig in dreamweaver maken en Is wel zo handig voor duidelijk leesbare code. Maar in principe kan je dit ook gewoon met text editor doen. Zoals al is aangegeven zijn school projecten anders dan op de werkvloer. Nu moet ik applicaties en webapplicaties maken die mooi, werkend, uitgebreid en handig te bedienen zijn. OP school is maar 1 ding van belang dat jij begrijpt hoe het werkt.

Bijdrager
    B-mac-fan
    ”dj
    ”Xenophon”

Niet waar!!!

Wat hier moet gebeuren is niets anders dan data uit mysql om te zetten in beeld. Met alleen PHP en MySQL kom je er al en is er helemaal geen sprake van XTML, CSS, XML en Javascript. Ook kan je dit volledig in dreamweaver maken en Is wel zo handig voor duidelijk leesbare code. Maar in principe kan je dit ook gewoon met text editor doen. Zoals al is aangegeven zijn school projecten anders dan op de werkvloer. Nu moet ik applicaties en webapplicaties maken die mooi, werkend, uitgebreid en handig te bedienen zijn. OP school is maar 1 ding van belang dat jij begrijpt hoe het werkt.

Precies. Je hoeft voor dit alleen maar PHP en MySQL te kennen. En HTML is natuurlijk ook wel handig;)

Bijdrager
    iJoost

En CSS en JavaScript… natuurlijk.

Dus XML mag je eerst wel even overslaan. ;-P

Bijdrager
    dj bazzie wazzie
    ”iJoost”

Waarom css en javascript dan? CSS is handig en Javascript is voor de looks, gebruiksvriendelijkheid en reduceren van server belasting maar is zeker geen must.

Bijdrager
    iJoost

Als je HTML en CSS nu nog niet gebruikt om inhoud en opmaak te scheiden, dan mag je van mij die website echt houden. Vooroorlogse bagger.;-)

En JavaScript heb je nodig voor alles wat er client-side moet gebeuren. Alleen heel eenvoudige statische websites hebben het niet nodig.

Bijdrager
    dj bazzie wazzie
    ”iJoost”

Alleen heel eenvoudige statische websites hebben het niet nodig.

Het verzoek lijkt toch op een eenvoudige statische website waardoor hij helemaal geen javascript nodig is.

Ook kan je website wel vooroorlogse bagger zijn maar als je het zo bekijkt moet hij ook een session-controller bouwen in PHP omdat de session van php zelf niet veilig genoeg is. Ook moet hij classes gaan bouwen in PHP maar dit alles was zijn vraag niet. Hoe hij moet beginnen als noob was zijn vraag. PHP en MySQL kan hij mee beginnen. wanneer hij klaar is kan hij alsnog de CSS bestanden toevoegen en http request(javascript) toevoegen voor meer dynamiek in zijn pagina. Maar laten we het even bij de basis houden voor een beginner en zo ervaren als jij bent zou het idd dom zijn om geen javascript en geen CSS te gaan gebruiken maar gaat niet om hoe jij of ik je pagina zou bouwen. Jij bent ook begonnen met een internet pagina met ‘echo “hello world!”;’

Bijdrager
    iJoost
    ”dj
    ”iJoost”

Alleen heel eenvoudige statische websites hebben het niet nodig.

Het verzoek lijkt toch op een eenvoudige statische website waardoor hij helemaal geen javascript nodig is.

Er is sprake van een database.;-)

Bijdrager
    dj bazzie wazzie

Maar dat zegt helemaal niets over of een pagina statisch of dynamisch moet zijn. Een phpbb forum (zoals deze) zijn ook statisch en toch ook aangedreven door MySQL. Het is niet zo dat ik het niet mooier vind maar wat ik wil zeggen is dat waar het in deze topic om draait niet nodig is.

Geblokkeerd
    Anoniem

Een phpbb forum (zoals deze) zijn ook statisch

Bwahahah! :lol:

I don’t think that word means what you think it does… -> Dynamic web page (definition).

Kort samengevat: elke pagina die OF aan client-side OF aan server-side veranderd kan worden bij’t herladen is dynamisch. De pagina’s van dit forum kunnen telkens veranderen wanneer iemand een nieuwe post plaatst; dynamisch dus.

Bijdrager
    iJoost

Maar goed. Eenvoudig beginnen is inderdaad het motto.

Wat niet wegneemt dat topic starter er ter dege rekening mee moet houden dat je bij het bouwen van websites al snel een veelheid aan “talen” nodig hebt. En dat “alleen Dreamweaver” misschien toch niet genoeg zal zijn.

Bijdrager
    dj bazzie wazzie
    ”cailin

Een phpbb forum (zoals deze) zijn ook statisch

Bwahahah! :lol:

I don’t think that word means what you think it does… -> Dynamic web page (definition).

Kort samengevat: elke pagina die OF aan client-side OF aan server-side veranderd kan worden bij’t herladen is dynamisch. De pagina’s van dit forum kunnen telkens veranderen wanneer iemand een nieuwe post plaatst; dynamisch dus.

Ik snap wel wat een dynamische website is maar ik vroeg ik doelde naar een pagina. Misschien is dynamische pagina niet het juiste woord maar ik doelde naar veranderingen in een pagina zonder refresh bijvoorbeeld met ajax.

Bijdrager
    Xenophon
    ”dj
    ”iJoost”

Waarom css en javascript dan? CSS is handig en Javascript is voor de looks, gebruiksvriendelijkheid en reduceren van server belasting maar is zeker geen must.

Ik zou Javascript gebruiken om al zoveel mogelijk de invoer client-side te structureren en data die je naar je database stuurt te valideren. Met PHP alles dubbelchecken, en doorsturen naar de database.

En CSS heb je echt wel nodig om het een en ander te positioneren / layout te sturen. Maar inderdaad, XML kan je in dit geval wel overslaan.

Bijdrager
    Dedstok
    ”DarkRaverNL”

Ik denk dat je te hoog gegrepen hebt, met alleen dreamweaver kom je er niet hoor, en ik hoop voor jou dat je enige kennis hebt met PHP en MySQL, zo niet dan zou ik dit project afwijzen.

Opzich heeft hij genoeg..
    Je kan met PHP/CSS/HTML werken @ Dreamweaver
    En de MySQL in PHPMyAdmin

Bijdrager
    Dedstok

Verder lol @ de discussie

Het is best een lastig project als je er niks van afweet en snapt.

Maar zoals iemand al zei:
    In de database (oftewel PHPMyAdmin):
    -Pagina voor de leden/scholieren
    -Pagina voor lesmateriaal
    -Pagina voor onlinetoetsen

De docent moet superieur zijn, dat is simpel.
    Je laat mensen registreren.
    Bij de leden tabel geef je iedereen die zich aanmeld standaard het cijfer 1.
    De leraar verander je naar cijfer 3 bijvoorbeeld,
    en jij wordt cijfer 2.

Dan script je het zo in php als:
    If lidcijfer = 3 show
    Alles bijvoorbeeld
    Else
    laat het standaard zien.

Maar ik blijf erbij, erg ingewikkeld en lastig als je het niet kan enzo.

Bijdrager
    MacX

Kijk toch gewoon op DutchJoomla, daar vindt je alles wat je nodig hebt. Zowel de software als de antwoorden op eventuele vragen in een actief gebruikers forum.

Bijdrager
    Dedstok

Ik neem aan dat als het de bedoeling is om zo’n opdracht te maken dat je geen kant en klaar cms systeem van Joomla even gaat downloaden.

Bijdrager
    MacX

Er staat nergens dat hij het hele traject vanaf scratch moet opbouwen.

Bijdrager
    Dedstok
    ”MacX”

Er staat nergens dat hij het hele traject vanaf scratch moet opbouwen.

Lijkt me wel logisch als je het moet leren..

Is een beetje stom als je een kant en klare (cms)site inlevert als opdracht.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.