9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Laiste

PHP op OSX webserver

Sinds een weekje ben ik aan de slag gegaan met de webserverfuncties onder OSX. Ik wil graag php kunnen testen op mijn eigen macje, dus heb ik mbv een installer php geactiveerd. Nu is er echter een heel simpel dingetje; het schrijven van gegevens naar een textfile in mijn webservermap, dat niet wil werken. Wanneer ik even phpinfo() open, staan er behoorlijk wat dingen ‘off’.

Of het daaraan ligt weet ik niet, maar is er iemand die het probleem herkent of weet hoe dit op te lossen valt? Alle suggesties zijn welkom!!!

Bijdrager
    meneer de koekepeer

Wanneer er dingen niet werkent met PHP is het altijd handig om de exacte foutmelding weer te geven, anders is het voor de lezer erg moeilijk om te raden wat er nu fout kan zijn.

In jou geval kan het zijn dat

– Het tekstbestand niet bestaat
    – Het niet de juiste CHMOD permissies heeft ( deze wijzig je door :apple: + i te doen en dan naar Ownership & Permissions )

Wanneer je de exacte foutmelding weergeeft, kan ik je waarschijnlijk beter op weg helpen…

Bijdrager
    Laiste

Ik krijg helemaal geen foutmelding, dat is het probleem nou net! Er gebeurt gewoon helemaal nix…:( Permissions heb ik ook al goed gezet, dus daar kan het niet aan liggen… er wordt helemaal nix naar mijn (bestaande) txtfile geschreven… Is het handig om het even met modus w+ te pogen?? En dan zonder textfile, zodat ie hem zelf aanmaakt?

In de phpinfo staat wel een hoop of ‘off’, had het daar nix mee te maken?

Bijdrager
    PeterMeeuwsen

Laat je code even hier zien, misschien dat er daar een foutje in zit en dat iemand dat in één oogopslag ziet?

Aan info als ‘behoorlijk wat dingen die off staan’, hebben we niks;)

Bijdrager
    Tomaat

Je krijgt wel degelijk een foutmelding..alleen niet op je scherm;)

Open Console.app eens..en dan de log bestanden van Apache (de webserver)..hier staan de foutmeldingen in over wat er mis gaat.

Bijdrager
    Laiste

hihi, met mijn code van het schrijven en lezen van bestanden is nix mis, want op mijn betaalde webserver doet ie het prima, daar werkt hij al een aantal maanden… tis echt het basisdingetje hoor, van dit kaliber:

$gastboek = “tekstbestand.txt”;
    $filepointer = fopen($gastboek, “a+”);
    fwrite($filepointer, “$invoer<BR><HR>n”);
    fclose($filepointer);

Bijdrager
    PeterMeeuwsen

In dat geval ga ik er eerder van uit dat de gebruiker ‘www’ geen rechten heeft om te schrijven in de desbetreffende directory, en niet dat het een fout is die te maken heeft met dingen die ‘on’ of ‘off’ zouden staan.

Heb je al gekeken in je Console naar foutmeldingen (zoals Tomaat aangaf?)?

Bijdrager
    Laiste

Ja, de console.app laat het volgende zien:

Mac OS X Versie 10.3.3 (build 7F44)
    2004-03-24 06:36:08 +0100
    2004-03-24 06:47:10.533 Mail[367] Unable to load LSMMap file at ~/Library/Mail/LSMMap2
    Processing config directory: /private/etc/httpd/users/*.conf
    Processing config file: /private/etc/httpd/users/hanneke.conf
    Processing config file: /private/etc/httpd/users/rene.conf
    [Wed Mar 24 06:52:33 2004] [warn] module mod_php4.c is already added, skipping
    /usr/sbin/apachectl start: httpd started

Ik ben niet al te blond, maar kan er toch nog niet zoveel uit opmaken…?

Ik hoop dat het dan idd dat euvel van gebruiker www is, ik ben ook weer niet zo’n phpkenner dat ik allerlei instellingen van php aan kan passen. Ik neem aan dat dat over het algemeen met de standaardinstellingen die je krijgt als je php geinstalleerd hebt allemaal wel goed moet gaan?

Bijdrager
    PeterMeeuwsen

Voor de zekerheid:

– Selecteer de map waarin geschreven moet worden.
    – Appletje – i (informatie over de map)
    – Ownership & Permissions controleren;

Owner: Jijzelf, Access: Read & Write
    Group: www, Access: Read & Write
    Others: Read Only

Staat dit zo ingesteld? Of staat er wat anders?

PS: Ditzelfde geldt voor de rechten van het bestand zelf (bestand selecteren, Appletje-i etc.)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.