27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    Mike Smit

PHP Editor Mac

Goedendag,

Ik ben een ervaren PHP programmeur en sinds kort ben ik overgestapt naar Mac met de aanschaf van een 27″ inch iMac. Dit is me ontzettend goed bevallen, zo goed dat ik begin Mei er een MacBook Pro bij koop om volledig windows de rug toe te keren.

Ik gebruik momenteel Panic Coda en programmeer object georiënteerd. Coda complete automatisch de standaard PHP functies maar niet mijn eigen classes en functies, wat erg vervelend werkt bij grote systemen.

Ik ben dus op zoek naar een PHP editor met ongeveer de zelfde interface als Coda maar welke wel mijn classes en functies complete.

Ik hoop dat er iemand is die een goede PHP editor aan kan dragen, kosten van het pakket spelen geen rol.

Groeten,

Mike Smit

Bijdrager
    madcat

Ik heb er zelf geen ervaring in maar BBEdit, php studio of Dreamwaver wordt veel gebruikt.

Bijdrager
    Oulad

Dreamweaver werkt perfect

Bijdrager
    Tim95

Coda van panic is perfect, kan je gelijk je FTP aan vast koppelen prima overzicht weinig werkbalken dus veel ruimte voor je code

Bijdrager
    Mike Smit

Coda van panic is perfect, kan je gelijk je FTP aan vast koppelen prima overzicht weinig werkbalken dus veel ruimte voor je code

Coda werkt prima alleen geeft het mijn geen informatie over mijn classes en functies.

Bijdrager
    Tim95

Oeps ik was iets te snel met antwoorden zie ik, dan raad ik je Dreamweaver aan al vind ik dat er hier veel ruimte word opgeslokt door onnodige functies en het te omslachtig is zijn er niet ergens plugins voor deze functies voor Coda google zal het wel weten.

Bijdrager
    martijnG

Ik zweer bij BBedit. Mede omdat BBedit uitbreidbar is, niets uit zich zelf doet ( heel belangrijk:-) ) Een hele goede find & replace heeft met reguliere expressies. Daarnaast zijn de manieren om text te selecteren echt geniaal. Je kunt secure direct op de server werken over poort 22. BBedit automatisch je text update als er aanpassingen worden gemaakt aan het bestand waar je in werkt. Authenticatie op bestanden van anderen, administrator naam een wachtwoord opgeven waardoor je kunt saven.
    Het heeft geen overbodige knoppen, kan goed overweg met linebreaks voor zowel unix/mac/windows. Kan text schoonmaken van vreemde onzichtbare tekens. etc etc. De makers al heel veel jaren en nog steeds actief zijn in het verbeteren, bug fixes en af en toe nieuwe functies. De makers persoonlijk reageren als je op en of aanmerkingen hebt.

Voor puur PHP, zou je ook de keus kunnen maken voor Zend Studio. Deze is gemaakt door Zend Zelf dus de beste integratie voor PHP. Zelf ervaar ik Zendstudio als enigzins buggy, log en traag.

Textmate vind ik zelf ook een aardig pakket, kan ook een hoop, de snippets werken goed en je kunt zelf snippets aanmaken.

Coda ziet er leuk uit maar haalt het lang niet bij BBedit of Textmate naar mijn mening.

Bijdrager
    martijnG

OOps nog vergeten,
    Je kunt clipping sets aanmaken van je eigen classes, files met elkaar vergelijken, het ondersteund svn je kunt navigeren door je clipboard…

Bijdrager
    Kyokushinkai

Ik ken Coda niet, dus ik kan weinig zeggen over de interface. Je zou kunnen kijken naar IDE’s als Netbeans of Eclipse.

Bijdrager
    Eelco

Ik sluit mij aan bij martijnG: na enkele jaren vreemd gaan ben ik weer terug bij BBEdit.

Bijdrager
    Thoomas

Hier hetzelfde: Eerst gebruikte ik TextWrangler, een gratis en versimpelde versie van BBEdit. Daarna wilde ik eens verder kijken of er alternatieven waren, en kwam ik bij Coda terecht. Het is wel een handig programma, vooral dat alles in 1 zit (FTP, PHP/HTML editor en CSS editor. Toch vond ik qua handigheid TextWrangler prettiger werken. Nu gebruik ik BBEdit, en daar ben ik helemaal over te spreken!

Qua vormgeving wint Coda helemaal, maar toch vind ik BBEdit toch een stuk lekkerder werken, al vind ik het lastig te zeggen waar dat precies aan ligt. Op een of andere manier heb ik mijn plannen sneller af als ik met BBEdit werk dan met Coda.

Bijdrager
    Eelco

BBEdit bestaat bijna twintig jaar en dat merk je: je kunt het programma helemaal inrichten op jouw wensen. Ik ben inderdaad nog steeds verbaasd dat iets ‘kan’ met BBEdit: helaas niet altijd even voor de hand liggend of het werkt weer anders dan je zou denken (hou in de gaten dat ik vroeger BBEdit gebruikte van versie 3 tot 5: daarna heb ik nauwelijks er mee gewerkt tot nu, nu we bij versie 9.6.3 zijn).

Daar staat tegenover dat nieuwere programma’s als Coda of Espresso er veel beter uit zien en sommige dingen net wat meer aansluiten bij de huidige manier waarop programma’s voor de Mac werken.
    In Coda mis ik echter codefolding (al verwacht ik dat in versie 2) en Espresso is nog absoluut niet stabiel genoeg (en richt zich voornamelijk op web frontside development en is veel minder geschikt voor php). De ontwikkeling van Espresso verloopt op dit moment langzaam: versie 2 wordt deze zomer verwacht.
    Textmate ken ik niet: in de tijd dat deze software uit kwam deed ik nauwelijks iets waarvoor ik een texteditor nodig had. De ontwikkeling van versie 1 naar 2 gaat echter zeer traag.

Ik gebruik BBEdit samen met MAMP pro voor website development: MAMP pro is een niet al te duur programma waarmee je gedeeltelijk buiten OSX om een Apache/MySQL/PHP server op kan zetten met unlimited virtual hosts. Er bestaat ook en gratis versie: deze is slechts voor één site geschikt maar kan wel met meerdere databases werken. Hoewel het heel goed mogelijk is om zonder deze software een server op te zetten prefereer ik het gemak van deze werkwijze.

Bijdrager
    martijnG

Er bestaat ook en gratis versie: deze is slechts voor één site geschikt maar kan wel met meerdere databases werken. Hoewel het heel goed mogelijk is om zonder deze software een server op te zetten prefereer ik het gemak van deze werkwijze.

Voor het snel in elkaar prutsen van een simpel site-je, gebruik ik de standaard Apache die bij MacOS geleverd zit. Voorderest gebruik ik een gevirtualiseerde Ubuntu install voor ontwikkel omgeving op basis van ZendFramework. Ik ben van mening dat als je ontwikkeld op een platform dat het dichts bij je host platvorm ligt dat dit de minste problemen opleverd. Het argument van unlimited virtual hosts begrijp ik niet zo goed. je kunt toch gewoon zoveel V-Hosts aanmaken als je wilt ?

Bijdrager
    feek

Je moet echt ook eens naar Textmate kijken. Volgens mij kan je daar ook je eigen texthighlights instellen en ook je eigen aanvullingen.

Lid
    Pepperonie

Zoals hier al boven aangegeven is de TS niet opzoek naar een simpel code programmaatje als textmate, bbpress of coda. Het is geen slechte software, echt niet, maar dat is niet wat de TS zoekt.
    Hij is opzoek naar een goede ontwikkel omgeving voor php. Onder andere met een systeem dat ook bijhoudt wat zijn eigen classes en functions zijn en die ook weergeeft in een autocomplition. Daarnaast ook nog eens een automatische error handler, zodat je niet tijdens het testen van de website er opeens achter komt dat er 100 syntax fouten in zitten.
    Nee, de TS wilt een degelijke PHP IDE (Integrated development environment) en die zijn er ook. Zoals hier boven aan gegeven heb je eclips en netbeans. Ook heb je daarnaast nog zend studio, maar deze is niet gratis.
    Ik gebruik al tijden netbeans, en ik moet zeggen dat ik over het algemeen heel tevreden ben. En het mooiste van alles, het is gratis.

Bijdrager
    martijnG

@Pepperonie

Er wordt verteld: Coda complete automatisch de standaard PHP functies maar niet mijn eigen classes en functies, wat erg vervelend werkt bij grote systemen.

Er is geen enkel pakket dat uit de box weet welke classes jij geschreven hebt, ook ZendStudio Netbeans of eclips niet. Classes en functies worden in BBedit keurig uitgelist, en je kunt ze toevoegen als snippet als je ze wel standaard wilt maken. Analizen en dat soort dingen gaat niet met BBedit, maar programeren met OOP binnen MVC gaat prima.

Ps, ik ga ook even NetBeans bekijken, ben altijd geïntereseerd in software. ( “zieke”) behoefte om te weten wat het is.

Bijdrager
    Jeordy

TextMate van MacroMates, de beste!!

Lid
    Pepperonie
    martijnG op 16 april 2011

[…]
    Er is geen enkel pakket dat uit de box weet welke classes jij geschreven hebt, ook ZendStudio Netbeans of eclips niet.
    […]

Al kies je voor de NetBeans PHP zit het er wel standaard in. ZendStudio deed het bij mij ook standaard out of the box. Maar ik vind ZendStudio onder OSX een beetje tegenvallen, zeker voor zijn prijs.
    Maar NetBeans doet autocompletion van eigen functies en variabelen. Ook de variabelen binnen een class.

Bijdrager
    jorisros

Ik zelf gebruik op het moment Aptana 3 Beta. Het is een op Eclipse gebaseerd, persoonlijk vindt ik dat alles wat een webdeveloper nodig heeft er in zit.
    Terminal, SSH, FTP, code completion (PHP, HTML, CSS)
    Wat mij betreft een aanrader!

Bijdrager
    Howl

Yep, Apatana is goede IDE, alles in 1 en je kan nog andere plugins bij installeren zoals jQuery, MooTools enz enz …

Bijdrager
    Zwadder

NetBeans, is veruit de beste PHP-IDE en is gratis, nadeel is dat het geen ondersteuning heeft voor CodeIgniter.

Coda maar heeft geen Syntax checking, een goede PHP IDE heeft syntax checking, daarnaast mist Coda veel teveel zaken om prettig mee te kunnen werken, de Sniplet functie is leuk evenals de geïntegreerde manuals en de (S)ftp functionaliteit maar voor de prijs zou je een volwassen IDE verwachten en dat is Coda niet.

Gebruik de laatste tijd veel Sublime text2, is snel en is prettig in het gebruik, maar ook geen syntax checking helaas en is behoorlijk duur voor het gebodene, je kunt een trial downloaden die niet verloopt.

PDT van Zend-Eclipse werkt ook fijn en is evenals NetBeans gratis en heeft syntax checking, zeker een aanrader.

TextMate gebruik ik soms maar heeft geen syntax checking, is helaas verouderd, is meer voor mensen met een aangeboren Old-timer gevoel.

Storm PHP is ook een goede IDE zijn maar heb het na een dag gedeinstalleerd, zie geen meerwaarde tov NetBeans of PDT en Storm is niet gratis.

Komodo heb ik nooit gebruikt maar ga dat binnenkort wel doen.

Inactief
    Anoniem
    Bijdrager
    Stas

Mijn favoriete PHP-editor voor Mac is Codelobster

Bijdrager
    TheBigZ

Geweldige topic kick, dit!:-)

Sleutelbeheerder
    Night

TheBigZ op 8 mei 2020 om 18:07

Geweldige topic kick, dit!:-)

Houdt het wel actueel ?

Bijdrager
    streeff

Wel leuk om terug te lezen daardoor. Er is een hoop gebeurd in 9 jaar! Ik ben benieuwd of iemand nog één van de hierboven genoemde programma’s gebruikt.

Bijdrager
    computer space

Atom. En niet alleen voor PHP, doe er alles mee.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.