14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Griffendahl

PHP architectuur

Klein probleem, ik ben op zoek naar een tutorial die mij niet PHP zelf leert, maar hoe je een project aanpakt. Ik wil graag weten hoe je bijvoorbeeld begint.

Hoe begin je, hoe zet je je database op, hoe deel je je bestanden in, wat doe je met includes en wat niet, etc…

Kortom als je een project begint, hoe breng je dat succesvol tot een eind.

Ik heb al even op google gezocht, maar ik kon niet direct iets vinden, moet wel toegeven dat ik ook niet direct de juiste zoekbegrippen voor ogen had.

Dus als iemand een tutorial weet, mij het zelf wil uitleggen of misschien zelf de juiste zoekbegrippen weet. Dan kan je een ander gelukkig maken:)

Bijdrager
    freshface

Als je php niet kent, hoe kan je het goed gebruiken en begrijpen om een site met goede architectuur op te zetten.

Een goede achterliggende architectuur is hetgene hoe jij het wilt.
    Maw. je moet dat voor je eigen uitmaken en daarvoor heb je ervaring nodig.

Je moet met veel functies werken, dat werkt gemakkelijker in is beter voor het debuggen.
    Je kan parameters via de url ingeven en zo content oproepen?

vb:
    [code:1:1ed0989562]
    $secton = $_GET[section];

if ($section == "news"){
    include(’news.php’);
    }else if ($section == "contact"){
    include(’contact.php’);
    }
    [/code:1:1ed0989562]
    De url wordt dan index.php?section=news
    Zo kan je site structuur worden.

Ook kan je dmv includes je menu op bepaalde plaatsen echo’en en door functies te gaan gebruiken kan je dan weer parameters ed. meegeven die jij vooraf instelt.

Ik hoop dat je hiermee verder kan.

Bijdrager
    Griffendahl

Ok, zo ver ben ik nu…:) Wat je nu noemt is een beetje mijn startpunt… Ik weet hoe functies werken, kan ze maken en gebruiken, ik weet hoe ik met includes omga, ik weet hoe ik gegevens van een naar een database haal…

Maar nu… Heb alleen nog maar kleine stukjes voor andere gemaakt en zou nu graag mijn eigen systeem bouwen. Ervaring is nu eigenlijk niet wat ik wilde horen:P Ik wil nu juist terug kunnen vallen op ervaring van anderen zodat ik niet opnieuw het wiel hoef uit te vinden:)

Het stukje code dat je laat zien, ken en snap ik wel, echter mijn probleem ligt denk ik een niveau dieper, hoe bepaal ik van tevoren welke functies ik ga maken, wat ze doen, en waar ik ze moet gaan plaatsen…

Bijdrager
    freshface

Jouw eindpunt zal dus zijn een eigen dynamische website willen hebben/bouwen met cms systeem?
    1 antwoord: textpattern: http://www.textpattern.com

Waarom zelf nog iets bouwen als er al een goed systeem is.
    Ik gebruik het voor al mijn klanten.

Ik laat het zelfs xml genereren voor flash website’s!
    Deze website’s hebben het textpattern systeem:

http://www.freshface.be
    http://www.keysershof.be
    De rest staat op http://www.infekt.be mijn webdesign portfolio.

Bijdrager
    Griffendahl

Op zich perfect, maar ik zou het gewoon graag zelf willen, ik wil de manier van opzetten weten. Ik wil mijn eigen code schrijven zodat ik die 100% begrijp.

Ideaal die systemen, maar iets eigenwijs in mij wil het gewoon lekker zelf ook kunnen.

Daarbij zou ik ook graag de back-end in mijn eigen stijl willen maken, met mijn eigen indeling etc.

Bijdrager
    benj1989

zelf een systeem schrijven is veel moeilijker en lastiger dan je denkt
    op http://www.php.net is er een heel uitgebreid manueel (te uitgebreid om het te leren)

Bijdrager
    iPod Jimmy
    ”Griffendahl”

Op zich perfect, maar ik zou het gewoon graag zelf willen, ik wil de manier van opzetten weten. Ik wil mijn eigen code schrijven zodat ik die 100% begrijp.

Ideaal die systemen, maar iets eigenwijs in mij wil het gewoon lekker zelf ook kunnen.

Daarbij zou ik ook graag de back-end in mijn eigen stijl willen maken, met mijn eigen indeling etc.

Je kan kiezen voor een kant en klaar cms en die helemaal leren of het leren van php. In tijd kost het 1e minder en heb je meer/evenveel, maar php kan je weer voor meerdere dingen gebruiken:D

Bijdrager
    Griffendahl
    ”benj1989″

op http://www.php.net is er een heel uitgebreid manueel (te uitgebreid om het te leren)

Maar volgens mij is dit niet echt een oplossing, php.net is ideaal voor je code, maar ik heb er nog niet vaak wat gelezen over hoe je het moet opbouwen. Je kan wel alle fiets onderdelen kennen maar dat wil nog niet zeggen dat je een fiets kan bouwen.

En ik wil graag de fiets bouwen, de onderdelen ‘ken’ ik wel

Bijdrager
    Benji07
    ”Griffendahl”
    ”benj1989″

Maar volgens mij is dit niet echt een oplossing, php.net is ideaal voor je code, maar ik heb er nog niet vaak wat gelezen over hoe je het moet opbouwen. Je kan wel alle fiets onderdelen kennen maar dat wil nog niet zeggen dat je een fiets kan bouwen.

En ik wil graag de fiets bouwen, de onderdelen ‘ken’ ik wel

Ik snap niet helemaal wat je nou bedoeld. Wat opbouwen?

php.net is ideaal voor je code, maar ik heb er nog niet vaak wat gelezen over hoe je het moet opbouwen

Php is toch alleen maar code dus wat bedoel je dan?
    Ik denk dat je gewoon eerst de site moet maken en later de php functies toevoegen.

Bijdrager
    Griffendahl

Ik wil graag weten hoe je van de basis een php site bouwt, als je het doet zoals jij het zegt dan krijg je op den duur een puinhoop, als je van de basis rekening houdt welke functies het moet krijgen en wat die gaan doen etc…

In principe wil ik dus weten hoe ik vanaf de basis een php project aanpak, niet een html siteje wat ik op den duur naar php kan gaan omwerken… Dat werkt gewoon niet optimaal.

Ik wil een niveau abstracter denken dan de code zelf…

Dus wat wordt de kapstok waaraan ik de site ophang, hoe maak ik het framework die ik kan aanvullen met code… Dat bedoel ik met opbouwen.

Geblokkeerd
    Geanonimiseerde gebruiker

Ik begrijp wat je bedoeld en ook waarom je het wilt. Het antwoord is eenvoudiger dan je denkt. Je begint met nadenken en vastleggen welke functionaliteit je wilt. Dat deel je dan op in modules. Vervolgens kijk je of in de modules activiteiten voorkomen die generiek zijn, die deel je in afzonderlijke functie in. Een stroomschema en datamodel helpen daar ook bij.

Je maakt dus eerst een functioneel ontwerp (wat moet het doen), dan een technisch ontwerp (hoe wordt het gedaan, in welke modules en functie wordt het ingedeeld) en dan pas ga je bouwen.

Kan je daar wat mee?

Bijdrager
    Griffendahl
    ”mstegink”

Ik begrijp wat je bedoeld en ook waarom je het wilt. Het antwoord is eenvoudiger dan je denkt. Je begint met nadenken en vastleggen welke functionaliteit je wilt. Dat deel je dan op in modules. Vervolgens kijk je of in de modules activiteiten voorkomen die generiek zijn, die deel je in afzonderlijke functie in. Een stroomschema en datamodel helpen daar ook bij.

Je maakt dus eerst een functioneel ontwerp (wat moet het doen), dan een technisch ontwerp (hoe wordt het gedaan, in welke modules en functie wordt het ingedeeld) en dan pas ga je bouwen.

Kan je daar wat mee?

Dit is idd wat ik bedoel, en nou zoek ik een beetje hulp/documentatie hoe ik die beide documenten opstel zeg maar:)

Bijdrager
    Griffendahl

*subtiel schopje*

Bijdrager
    martijnG

Het geheel wat je wilt is een bouwpakket.

Probeer eerst op klad in gewoon nederlands al je wensen op te schrijven. alle eisen kris kras door elkaar maakt niet uit wat, Frontside, backend, serverside gewoon van alles. Probeer daarna alles in te delen in groepen. Als je dat hebt staan, begin connecties te leggen, dit alles is nog in gewone taal. Bedenk daarna wat de absolute core moet zijn. Je hebt namelijk bij een groot project nodig dat je je systeem kunt blijven uitbreiden ( modules/secties o.i.d ). Dit onderdeel is heel erg belangrijk, het bepaald of je in een later stadium vast loopt of dat de structuur transparant blijft. bedenk hier ook hoe je veilig omgaat gebruikers input, aanspreekbaarheid van files etc. Nu is de tijd aangebroken dat je alles schematisch gaat uitwerken. Ga folder namen benoemen, vaste regels voor je zelf maken hoe je namen eruit zien van functies, classes, variabelen, statische variabelen, sessies etc. zodat je later aan de naamgeving al kunt zien met wat voor ding dat je temaken hebt. ( bijv: variabelen allemaal kleine letters, classes beginnen met hoofdletter etc ).
    Probeer dus voordat je enthousiast aan het scripten gaat eerst voor jezelf echt duidelijk te hebben wat je gaat scripten, anders zal de prullenmand je grootste vriend worden.

voor de rest; ervaring is een groei proces en groeien kost tijd.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.