12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Jan-Willem

PHP 4.1.x vs PHP 4.3.x

Ik zit met een probleempje:

Op mijn server (niet door mij beheerd) staat momenteel php 4.1.x . ik zou graag willen dat ze dat upgraden naar php 4.3.x . De webmaster daar zegt dat als je dat doet dat dan bepaalde oude scripts niet meer werken (vanwege ander servervariabelen ofzo). Weet iemand van jullie daar meer vanaf? Of dat waar is bv en of je daar iets tegen kan doen???

Bijdrager
    meneer de koekepeer

Dit klopt inderdaad.
    Je zult al je huidige scripts na moeten lopen en hier en daar aanpassingen moeten maken.

Ik weet niet welke dingen er precies veranderd zijn, maar de kans is groot dat je inderdaad even zoet bent met wijzigen.

Om die reden heb ik nu php 4.3 op mijn macje geinstalleerd, zodat ik dus alle scripts eerst goed werkend krijg voor php 4.3 en vervolgens ook de live servers ga updaten.

Ik raad je aan hetzelfde te doen, wanneer je inderdaad de server laat updaten naar php 4.3.

Succes:)

Bijdrager
    Stof

Voor iedereen die met PHP4.3 op OSX aan de slag wil is het volgende artikel misschien leerzaam: http://www.onlamp.com/pub/a/php/2003/01/17/phpcookbook.html.

Samenvatting:
    “PHP 4.3 and Mac OS X The recently released version 4.3 of PHP lets you customize it with your favorite configuration. Adam Trachtenberg, coauthor of PHP Cookbook, shows you how to download, configure, and install your very own PHP on Mac OS X.”

Bijdrager
    meneer de koekepeer

OK,

ik heb nu een paar dagen met php 4.3.0 gespeeld en ik moet zeggen dat het een beetje frustrerend is.

Werkelijk waar *alle* variabelen moeten aangepas worden, alle variablen die via een form verzonden worden, die je via een link meestuurd, sessies moeten aangepast worden etc. etc. etc.

Verder is de 4.3.0 distributie wel ok, mijn advies zou ook gewoon zijn om in de php.ini (zie entropy.ch om een php.ini file te maken op je mac) super globals uit te zetten.

Dan is het hele probleem van scriptje editen verholpen:)

Bijdrager
    Jan-Willem

dat is alles dus het zelfde als vroeger (4.1.x)???

Moderator
    Adriaan Mol
    ”Jan-Willem”

dat is alles dus het zelfde als vroeger (4.1.x)???

Nee, want het is een andere versie, dus er zijn nieuwe dingen en verbeteringen:)

Maar inderdaad, als de php.ini file word aangepast naar de oude instellingen, hoef je niet alle PHP bestanden aan te passen.

Adriaan

Bijdrager
    Julian

Misschien is het verstandiger toch je code aan te passen aan de nieuwe standaarden, kan problemen in de toekomst voorkomen… Tis wel wat werk maar dat zijn de kosten van de vooruitgang:)

We zitten toch ook niet meer te klooien met oude standaarden als floppies, ADB en localtalk?

Bijdrager
    meneer de koekepeer
    ”Julian”

Misschien is het verstandiger toch je code aan te passen aan de nieuwe standaarden, kan problemen in de toekomst voorkomen… Tis wel wat werk maar dat zijn de kosten van de vooruitgang:)

We zitten toch ook niet meer te klooien met oude standaarden als floppies, ADB en localtalk?

Haha:D

Dat niet, maar wel een beetje jammer als je al je PHP code, toch al gauw zo’n 150 actieve files bij mij, allemaal moet updaten om alleen maar naar 4.3.0 over te gaan.

Ik ben het helemaal met je eens dat je bij de tijd moet blijven en *uiteindelijk* moet updaten, maar ik denk dat je gewoon eerst rustig op je dooie gemak alle paginaatjes even moet aanpassen en pas als je helemaal klaar bent eens een keertje updaten.

Voor de mensen die hun webhosting niet zelf regelen, hoogstwaarschijnlijk gaan maar zeer weinig providers binnenkort update, of zetten ze super globals uit. Ik heb al bij verschillende webhosting bedrijven rondgevraagd en die hebben allemaal niet zo’n zin in al de rompslomp van bellende klanten en boze e-mails…

Bijdrager
    Julian

Nee, tuurlijk… Die providers zullen idd wel balen als er zulke grappen worden uitgehaald. Ik wilde alleen even waarschuwen (voor luie PHPcodekloppers) dat je nooit te laat je code moet aanpassen want dan heb je grote kans dat je alles echt in één keer moet veranderen als de oude variabelen discontinued zijn

Bijdrager
    meneer de koekepeer

En daar heb je helemaal gelijk in, Julian:)

Ben zelf ook een redelijk luie code-klopper, dus ik ben maar alvast begonnen;)

Bijdrager
    meneer de koekepeer

Voor de mensen die de 4.3.0 draaien, maar daar vanaf willen,
    Ik heb Marc Liyanage een mailtje gestuurd en hij biedt de volgende oplossing;

sudo -s
    mkdir -p /usr/local/lib
    echo “register_globals=off” >> /usr/local/lib/php.ini

Zo zet je dus de superglobals uit en werken je oud scritps nog wel.
    Heb je dit gedaan en wil je de superglobals weer aan hebben doe je hetvolgende;

sudo -s
    mkdir -p /usr/local/lib
    echo “register_globals=on” >> /usr/local/lib/php.ini

Piece of cake dus:)

Bijdrager
    Jan-Willem

Wat moet ik nu doen??
    iets met superglobals (wat adriaan zegt)
    of iets met register globals (wat meneer de koekepeer zegt)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.