12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Pim

phototainer

Binnenkort ga ik voor 2 1/2 maand naar Zuid Afrika en zoek nog iets om mijn digitale foto’s op te slaan. Nu twijfel ik sterk tussen een 2e hands ibookje of een Phototainer. De laatste kost € 459,- ex BTW en heeft een capaciteit van 40 Gb. Heeft iemand ervaring met dat ding en wat zou jij nemen?

Bijdrager
    tennapel

Een iPod met een Belkin media reader en extra laders? Heb je er gelijk muziek bij;-) Of moet je perse de foto’s kunnen bekijken?

De vraag is wat het goedkoopste is. Je kan natuurlijk ook hoge capaciteits kaarten smartcards voor je digitale camera meenemen. Voordeel daarvan is dat ze vrij licht zijn en makkelijk op te bergen.

Een notebook is handig als je ook wilt bewerken en tekst schrijven etc, maar als je reist en je een notebook met al je spullen moet meesjouwen is het een enorm gewicht relatief gezien.

Bijdrager
    Zora la rousse

Ik zou meerdere cards van 64Mb meenenemen. Sla je foto’s daar op, en verspreid de plekken waar je ze bewaard. Een crash, of verlies van een card heeft dan niet al te grote gevolgen voor de complete verzameling foto’s die je neemt.

Ik wandel veel, dus ik probeer altijd het maximale mee te nemen met zo min mogelijk gewicht en ruimte. Zet voor de aardigheid in kaart wat je precies wilt. Immers, vroeger nam je ook alleen je kamera mee en wat extra rolletjes.

Bijdrager
    Zora la rousse

Ik zie helemaal de volgende mogelijkheid over het hoofd met een digitale kamera. Onderzoek of je de foto’s onderweg kan downloaden op een site, om ze vervolgens thuis weer op te halen.

Bijdrager
    Webarcher

How groot zijn de foto bestanden die je gaat maken.
    De oplossing met de Belkin Cardlezer en de iPod heeft slechte kritiek gekregen omdat hij enorm langzaam is.
    De meest slimme en economische oplossing is toch hoge capaciteit geheugenkaartjes. Heb je bijvoorbeeld al gedacht aan de microdrive Compactflash card? Tot wel 4 Gb opslag.
    Om nou de hele tijd met een laptop te lopen sjouwen, dan zijn een paar geheugenkaartjes beter.

Jeroen

Bijdrager
    macpro
    ”Webarcher”

How groot zijn de foto bestanden die je gaat maken.
    De oplossing met de Belkin Cardlezer en de iPod heeft slechte kritiek gekregen omdat hij enorm langzaam is.
    De meest slimme en economische oplossing is toch hoge capaciteit geheugenkaartjes. Heb je bijvoorbeeld al gedacht aan de microdrive Compactflash card? Tot wel 4 Gb opslag.
    Om nou de hele tijd met een laptop te lopen sjouwen, dan zijn een paar geheugenkaartjes beter.

Jeroen

De hoge opslag van 4GB is het enige voordeel van de microdrive.
    Nadelen zijn: gevoelig voor schokken, hoog stroomverbruik, traag (t.o.v. memory cards).
    Daarnaast heb je nog het risico dat die 4GB crasht en dan ben je alles kwijt.
    Het advies van Zora is dan ook zeer aan te raden.

Zelf heb ik overigens vorig jaar bij de camera een 1 GB microdrive gekocht omdat die goedkoper was dan een 1 GB memory kaart of een aantal losse memory kaartjes.
    Maar toen realiseerde ik me nog niet de nadelen die hierboven staan.

Bijdrager
    Pim

Geen flauw idee of er een 4GB kaart in mijn Olympus E-10 kan. En de bestanden van de camera zijn ca. 2,5 Mb per jpg. Mijn laatste reis door Afrika heb ik 50 films volgeschoten dus een flink aantal 64Mb kaartjes. Gewicht is niet zo belangrijk, we zijn met de wagen.

Bijdrager
    tennapel

Ik denk dat je deze link wel aardig zal vinden: http://www.apple.com/pro/photo/africa/

Verhaal over de totstandkoming van het fotoboek “A Day in Africa” en de hele technische setup ervan. Wellicht zitten er nog elementen in die je kan gebruiken.

Bijdrager
    appleholic

Neem een iBook, je kan eventueel foto’s bewerken, CD-tje branden als back-up en naar huis opsturen. Gebruik in geen geval te grote kaarten (>512mb) deze kunnen nog wel een crashen, en dan ben je alles kwijt.
    Ik gebruik zelf 4 kaarten van 256mb en 2 van 512mb. Is wel vaker wisselen, maar beter de helft van de foto’s van een dag dan geen foto’s.

Er zijn trouwens ook portable CD-branders met kaartlezers. Een leuk alternatief.

Je kan ook altijd nog bij een plaatselijke fotozaak je bestanden op CD-laten branden vanaf je kaart.

Bijdrager
    jeroenimo
    ”Pim”

Geen flauw idee of er een 4GB kaart in mijn Olympus E-10 kan. En de bestanden van de camera zijn ca. 2,5 Mb per jpg. Mijn laatste reis door Afrika heb ik 50 films volgeschoten dus een flink aantal 64Mb kaartjes. Gewicht is niet zo belangrijk, we zijn met de wagen.

Wat ga je met die hoge resolutie foto’s doen? heb je die 6 of 7 megapixel echt nodig voor je vakantie kiekjes?ik doe het met de helft van de resolutie en op het beeldscherm zie je geen verschil totdat je 600% inzoomt. Kijk als je posters wil maken heb je natuurlijk de hoogste resolutie nodig,Scheelt een boel dure mb’s in opslag

Bijdrager
    Torz

Dit is ook een mooi dingetje :wink: Nikon Coolwalker.

Bijdrager
    Bjos

De meest slimme en economische oplossing is toch hoge capaciteit
    De hoge opslag van 4GB is het enige voordeel van de microdrive.
    Nadelen zijn: gevoelig voor schokken, hoog stroomverbruik, traag (t.o.v. memory cards).
    Daarnaast heb je nog het risico dat die 4GB crasht en dan ben je alles kwijt.
    Het advies van Zora is dan ook zeer aan te raden.

Zelf heb ik overigens vorig jaar bij de camera een 1 GB microdrive gekocht omdat die goedkoper was dan een 1 GB memory kaart of een aantal losse memory kaartjes.
    Maar toen realiseerde ik me nog niet de nadelen die hierboven staan.[/quote]

IK GEBRUIK AL 2 JAAR EEN 1GB MICRODRIVE VAN IBM EN NOG NOOIT EEN PROBLEEM GEHAD.
    IK GEBRUIK HEM WAAR HIJ VOOR BEDOELD IS [size=18:0664e8de2f][/size:0664e8de2f]:P :P :P

ALS ZE ER ALLEMAAL OP KONDEN STONDEN ER AL 15.000 PHOTO’S OP!!!
    DUS IK ZIE HET PROBLEEM NIET VAN DIE MICRODRIVES. :kiss: :kiss:

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.