12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Geedee

Photoshopplaatje zonder achtergrond

Hallo

Even dit probleem schetsen: als ik een plaatje, van bv. een Mac op witte of anderskleurige achtergrond, binnenhaal in Photoshop om daar de achtergrond te verwijderen (toverstaf > achtergrond selecteren > wissen) zodat de Mac netjes prijkt op een transparante achtergrond (de bekende dambordblokjes), dan dat nieuwe, achtergrondloze plaatje save as jpeg (of wat anders) en nadien weer open in een ander programma of in PhotoShop, dan is er weer een witte achtergrond die het hele selectiekader vult. Daardoor moet ik het plaatje altijd naar de achtergrond verwijzen want anders bedekt het mijn tekst.
    Hoe bewaar ik die transparante achtergrond (waardoor alleen, in dit geval, de Mac overblijft)?

Alvast bedankt voor de hulp.

Bijdrager
    2manydjs

JPEG ondersteund (zover ik weet) geen transparant.
    Als je het bestand als Photoshop bestand opslaat, wat eigenlijk ook beter is als je hem later weer wil bewerken, blijft de achtergrond transparant.
    Er zijn wel meer bestand types die transparant ondersteunen, voor het web is gif het meest gebruikt.

Succes

Bijdrager
    eiko

jpeg heefd geen alfa kanaal, wat zorcht voor de transparantie, gif kan wel transarantie bevaten, bij gif heb je maaar 1 bit alfa kanaal, dat betekend dat iets of helemaal transparant is, of helemaal niet, en bij tiff heb je een 8 bit alfa kanaal, dat betekend 256 gradaties in je transparantie kan hebben, en zo kan ik nog wel een tijdje door gaan, je moet als je saved in iedergeval zorgen dat je het alfa kanaal mee saved

Bijdrager
    eiskoud

als je het plaatje voor het web wilt gebruiken kun je in photoshop opslaan via:

bestand > opslaan voor web
    (file > save for web)

en dan kiezen voor .gif of .png (png wordt niet ondersteunt door IE voor wintel)

dan moet het lukken..

Bijdrager
    Ruben
    ”eiskoud”

(png wordt niet ondersteunt door IE voor wintel)

Kijk, dat is ook weer nieuw voor mij… fijn balen is dat weer, had net een paar weken geleden besloten al mijn graphics als PNG online te zetten, juist vanwege dat transparatie verhaal. PNG is overigens wel zichtbaar in Internet Explorer op de Wintendo, maar niet zoals het zou moeten. :oops: :cry: :x

Bijdrager
    eiskoud

Het is zelfs zo dat IE op de mac geen transparantie in png ondersteunt als je deze gebruikt in een achtergrond van b.v. een tabelcel (<td>)

Als je een plaatje 50% transparant maakt en als achtergrond in een tabel plaatst laat ie-mac deze als 100% dekking zien.. ook iets om rekening mee te houden..

Bijdrager
    eiskoud

een voorbeeldje
    bekijk maar eens in IE en b.v. Safari

grote blauwe vlak is als achtergrond
    de rest als image

bij IE is het grote vlak niet transparant

Bijdrager
    Geedee

Dank voor de vele reacties. Mijn plaatjes zijn evenwel niet bestemd voor het net, maar voor gebruik in een brochure. Dat scheelt wellicht. Iemand hiermee enige ervaring?

Bijdrager
    rvanheukelum

Heel veel ervaring …

wanneer je transparantie wilt handhaven bij afbeeldingen die je wilt gaan gebruiken in je opmaak, dan valt Quark XPress af. Überhaubt een waardeloos achterhaald overgewaardeerd programma, maar ja. Adobe InDesign ondersteund wel die transparantie. In elk geval kun je transparante beelden vanuit Photoshop gelaagd bewaren als .psd , .png of .tif (in volgorde van voorkeur).

Wat IE voor Windows betreft: ik gebruik ook regelmatig .png als voorkeur voor generated images in Freeway, en die png’s zien er altijd prima uit. Wel degelijk ondersteuning dus … totdat je diezelfde png’s los wil openen in de browser; dat niet gaat niet.

Bijdrager
    Geedee

Net een PowerPoint-presentatie gemaakt met foto erin. Die foto eerst bewerkt in PhotoShop en transparante achtergrond meegegeven. Bewward als psd en als tiff en in geen van beide gevallen werd de transparante achtergrond bewaard waardoor het plakken in PowerPoint een onmogelijke opgave werd omdat de helft van de tekst in die dia bedekt werd.

Knars… knars…

Bijdrager
    drscsi
    ”Geedee”

…Mijn plaatjes zijn evenwel niet bestemd voor het net, maar voor gebruik in een brochure….

Als het voor drukwerk is kan je in Photoshop een uitknippad om je afbeelding tekenen met het vektor gereedschap en de afbeelding dan bewaren als eps. Overigens gaat dit natuurlijk alleen op voor strakke vormen. Ga naar ‘paden’, nieuw pad, teken dan de contour van je afbeelding over met het pengereedschap (werkt net als in Illustrator). Maak dan van je pad een uitknippad (zit in een menu bij de pad-opties) en bewaar je bestand als eps. Als je het dan in Xpress of InDesign importeerd in een transparant illustratiekader heb je een vrijstaande (zonder achtergrond) afbeelding.

Bijdrager
    chm
    ”Geedee”

Net een PowerPoint-presentatie gemaakt met foto erin. Die foto eerst bewerkt in PhotoShop en transparante achtergrond meegegeven. Bewward als psd en als tiff en in geen van beide gevallen werd de transparante achtergrond bewaard waardoor het plakken in PowerPoint een onmogelijke opgave werd omdat de helft van de tekst in die dia bedekt werd.

Knars… knars…

De reden waarom dat niet gaat is omdat PowerPoint dit waarschijnlijk niet ondersteund. Om dit probleem te omzeilen zullen de elementen die met transarantie met elkaar interfereren volledig in Photoshop moeten opgemaakt worden! 8)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.