13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    Mmmarco

Photoshop: ZW mét Steunkleur?

Photoshop vraagje:
    Hoe maak ik een Zwart-wit afbeelding met daarin ook 1 pantone? Voor de duidelijkheid: Ik bedoel niet een mono- of duotoon, maar echt een ZW afbeelding (1 kleur of ‘K’ film bij belichten dus) met 1 kleur (bv PMS 300).

De afbeelding die ik eens voorbij heb zien komen, toen ik bij een lithograaf werkte had dit. Het was een DCS. Ik heb al eens lopen zoeken en volgens mij gaat het via een extra kanaal. Maar wat DCS met een steunkleurkanaal doet?

Bijdrager
    helix

je kan je beeld (in Photoshop) omzetten naar grijswaarden en daarna naar bitmap afbeelding (1 kleur zwart/wit) er zijn diverse opties (experimenteer maar, mocht je vragen hebben dan zet je ze hier maar neer). daarna bewaren als tiff, waar je die afbeelding dan ook plaatst, bv in illustrator, kan je daar gemakkelijk een PMS kleur aan toekennen, wil je er meerdere kan je vlakken tekenen en onder de zwarte afbeelding zetten of met maskers werken

Helix

Bijdrager
    Pier

Je hebt het antwoord al bijna zelf gegeven

Eerst een grijswaarden afbeelding maken, dan naar je kanalen palet gaan en daar een spot channel (sorry, heb geen nederlandse versie) aanmaken met je pms kleur. Daar kan je dan je beeld inzetten wat in die pms gebruikt gaat worden. Vervolgens bewaren als dcs bestand.

Overigens kan je dit ook in FC beelden doen

Bijdrager
    Mmmarco

Dat kan, maar ik bedoel echt 1 visual op een zw structuur met blauwe elementen erin. Bijvoorbeeld een zwartwit foto van weilanden met rode molens over het land verspreid. Alleen bepaalde gedeeltes zijn blauw. Echt 100% blauw. Ik heb ergens een voorbeeld en zal die eens opzoeken.

Bijdrager
    Mmmarco

We posten tegelijkertijd.
    Ben bezig en idd, het lijkt goed te gaan. Alles wat ik in zo’n kanaal zet wrdt die bepaalde kleur. Had niet gezien dat je bij een kanaal het kleurblokje aan kunt klikken om eigen pms te kiezen. dit is idd wat ik bedoel! Cool! Ga zo resultaat uploaden! ID2 herkend de pms ook!

Bijdrager
    Urbin Design

Ben benieuwd.
    Kunstig? of nieuwe Avatar?:wink:

Bijdrager
    Mmmarco

Gelukt!

Kon dit plaatje niet omzetten naar RGB (?) voor deze string, maar heb er even een screenshotje van gemaakt. Cool, jongens bedankt!

Hmm ,plaatje doet het niet..:oops: Nee is voor werk. Advertentie met steunkleur.

Bijdrager
    helix

was eventjes te ontstuimig geloof ik,
    zwart-wit is voor mij zwart en wit en geen grayscale:o

maar kijk zo leer ik weer iets bij over photoshop en over mijzelf :innocent:

Helix

Bijdrager
    pepe
    ”helix”

zwart-wit is voor mij zwart en wit en geen grayscale:o

Dat maakt voor PS natuurlijk niet uit. Grayscale is gewoon een percentage zwart….

Bijdrager
    helix

denk ik niet het (grayscal vs zwart/wit) is een andere modus met andere eigenschappen.

probeer maar eens een pms kleur te geven aan een geplaatste grayscale, met een bitmap (zwart/wit) kan dit wel :)

helix

Bijdrager
    pepe

Als je het zo bekijkt heb je natuurlijk weer gelijk…

Bijdrager
    quuqske

Je kan een grijswaarden bestand omzetten omzetten naar cmyk en dan ‘kanaalmixer’ toepassen. Klik het blokje ‘monochroom’ aan en maak een mooi zwartt/beeld. Je hebt nu alleen het zwartkanaal gebruikt. Werk nou verder in het magentakanaal en gebruik alleen magantatinten. Zo kan je toch de volle tinten gebruiken. Laat je drukker de magentaplaat vervangen door de juiste PMS kleur. Zo kan je toch alle cmyk eigenschappen en effecten gebruiken en toch een 2 kleurenbestand afleveren.

Bijdrager
    was frans

hier is nog wat aanvullende info te vinden…..

sccs

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.