5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Mendoza

Photoshop-vraag: Opacity en Fill?

Als ik in een laag bezig ben, kan ik met schuiven ‘Opacity’ en ‘Fill’ aanpassen. Een waarde tussen 0% en 100% is mogelijk. voor mijn gevoel doen beide schuiven exact hetzelfde, maar dit heb ik vast mis . . .
    Wat is het verschil tussen beide?

Moderator
    unSOUND

Google zegt er het volgende over:

The Opacity Option sets the Master opacity for the layer. Simply meaning, it applies opacity to the layer and all underlying Blending Modes & Styles.

The Fill Option sets the Interior opacity for the layer. Simply meaning, it applies opacity to the master layer only, ignoring underlying Blending Modes & Styles.

Bijdrager
    Mendoza

mmmm. kan iemand aan de hand van een voorbeeld duidelijk maken hoe ik beide moet/kan gebruiken?

Bijdrager
    Xigh
    ”Mendoza”

mmmm. kan iemand aan de hand van een voorbeeld duidelijk maken hoe ik beide moet/kan gebruiken?

Duidelijker word het niet:wink:
    Je hebt per laag de optie tot Blending opties. Door opacity te gebruiken vervaag je de hoofdafbeelding en de blending opties die op die laag van toepassing zijn (dus bijvoorbeeld slagschaduw).
    Met fill vervaag je alleen de hoofdafbeelding en niet de blending opties. Dus zo hou je bijvoorbeeld alleen de slagschaduw over maar niet meer het object waar die schaduw van was.

Edit: Het was trouwens bij beide lagen 20% wat ik nog over had. Met 50% was het niet duidelijk genoeg maar ben vergeten de tekst aan te passen.

Bijdrager
    Rudolfo

Opaciteit is de mate van ondoorschijnendheid. Dus heeft met het vermogen te maken om de achtergrond er doorheen te laten schijnen.
    Met Fill vul je gewoon een vlak met een tint van een kleur zonder dat er wat doorheen schijnt.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.