8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    eightmedia

Photoshop scratch preferences ..

Wij hebben net weer een nieuw macje aangeschaft (Intel iMac 20″) en omdat de verkoper wist dat wij dat vooral gebruiken voor grafische toestanden raadde hij ons aan om een partitie te maken van rond de 5gig en die dan na de instalatie van Photoshop&illustrator in te stellen als scratch disk bij de preferences in photoshop & illustrator.

Nu mijn vraag was eigenlijk of dit nuttig was? Wij hebben altijd zonder problemen photoshop en illustrator gerund zonder die scratch disk in te stellen ofzo.

Misschien iemand wat tips of goeie raad hieromtrent?

En stel als ik dat zou doen moet ik dan na het partitioneren terug OSX installeren of gaat dit zonder opnieuw te installeren?
    alvast bedankt

Bijdrager
    MacBeer

Het heeft nut als je beschikt over weinig RAM. Photoshop laadt alle afbeeldingen in het RAM omdat het zo veel sneller kan werken. Wanneer het RAM vol is schakelt Photoshop over op de harde schijf. Echter, dat is geen RAM en dus spreken we hier over het emuleren van RAM.
    Een extra partitie aanmaken zou handig kunnen zijn, ik spreek de verkoper niet tegen op dit gebied. Echter, ik neem aan dat je toch wel meer dan 1 gig in de machine hebt zitten. Of Photoshop dan echt die extra partitie nodig heeft puur om als spoolruimte te gebruiken betwijfel ik.

Bijdrager
    kontheur

Je zou dan met extreem grote bestanden moeten werken zou je in de problemen willen komen met je RAM. Anders is een Gig wel genoeg denk ik…

Geblokkeerd
    Anoniem

Je hoort het héél weinig, en persoonlijk zie ik er de winst niet van in.
    Het is wel “algemeen bekend” dat je in ieder geval voldoende (10%?) HD-ruimte
    vrij moet houden van de schijf waar je systeem op staat. Dit in verband
    met Virtueel geheugen e.d.

Ik zorg zelf altijd dat ik (voor thuisgebruik in ieder geval) 2 partities heb:
    – 1x een partitie (de grootste i.v.m. scratchdisk en virtueel geheugen) voor OS X + programma’s
    – 1x een partitie voor m’n bestanden e.d.
    Zo is het opnieuw installeren van m’n systeem een stuk makkelijker en sneller,
    omdat ik buiten de bookmarks en emails (en misschien adresbook) verder niets
    hoef te backuppen. Deze 3 dingen zet ik op de 2e partitie als ik de boel opnieuw
    wil installeren.

Het blijft een persoonlijke voorkeur, maar dit vind ik wel prettig werken zo.
    Maar een éxtra “scratch” partitie heb ik nog nooit gezien bij iemand.

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    eightmedia

ok bedankt voor de reacties!

Ik heb momenteel 1 gig erin zitten maar ben wel van plan om daar 2 gig van te maken dus ik denk niet dat ik een aparte photoshop scratch partitie ga aanmaken aangezien ik daarvoor nog nooit problemen had.

Ik vroeg het voor de zekerheid omdat ik het was gaan opzoeken en op Lynda.com ook een tutorial had gevonden waar dat bijstond dus ik wou toch wel eens weten of dit nu zoveel uitmaakte.

voor de geïnteresseerden zie hier het filmpje:
    http://movielibrary.lynda.com/html/modDemoPlayer.asp?ModID=118&ModMovieID=7252&chap_num=&s=

Geblokkeerd
    Anoniem

Mja, het zal misschien wel prettig werken zijn als je echt zwaar werk doet met
    bijvoorbeeld Photoshop. Maar ik werk hier (op ’t werk én thuis) met 1Gb aan ram,
    en heb nog nooit problemen gehad met bestanden.
    En dat terwijl ik toch redelijk zware bestanden bewerk:)

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    Freek.

Ik gebruik op het werk een externe FireWire HD die niet te vol is (± 25GB bezet van de 250) als scratch disk. Ik moet zeggen dat Photoshop toch soepeler draait sindsdien. We hebben 4,5GB aan RAM-geheugen in de systemen zitten maar ondanks dat is het verschil dus merkbaar. We werken wel veel met grote bestanden en hebben vaak een hoop foto’s tegelijk open staan. Mede daarom is de belasting van tijd tot tijd erg hoog.

Bijdrager
    JobKuipers

Ik heb net als FreekMac nu uiteindelijk ook op een externe schijf als scratch. Is in mijn opstelling de beste oplossing (1 interne HD en 2 externe HD’s) misschien dat een extra interne HD en die ook als scratch gebruiken (maar dus niet de opstartschijf) dat dat nog beter zou werken, maar is voor nu gewoon prima mee te werken. Werk alleen met Photoshop en heb 5 Gb aan Ram. Bij grote bewerkingen en veel foto’s open echt nodig om die scratchdisk in te stellen.

Groet,
    Job

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.