16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    MarcelK

Photoshop: replace color

In Paintshop Pro was er de functie ‘replace color’.
    Je kon dan een bepaalde kleur (bijvoorbeeld geel) vervangen door een andere kleur (bijvoorbeeld blauw). Dit deed je door die 2 kleuren te selecteren (de ene als bron en de andere als doel) en dan op die knop drukken.

Heeft Photoshop 7.0 dit ook ???

Bijdrager
    chm

Selective color te vinden bij Image>Adjustements 8)

Bijdrager
    The Photographer

er is een zelfde soort functie, kan nu alleen de nederlandse termen opnoemen..

kies eerst met het pipetje de kleur die je weg wil hebben.
    ga dan naar afbeelding –> corrigeren –> kleur vervangen

hier nu doormiddel van kleurtoon een andere kleur kiezen en wala…

nog een manier is: selecteer met het toverstafje het gebied +kleur dat moet worden veranderd en ga dan naar afbeelding –> corrigeren –> variaties
    hier kun je dan meer rood etc… er doorheen gooien.

Ik hoop dat ik zo duidelijk ben, vind het altijd wel moeilijk het zonder beeld te moeten uitleggen..
    [size=9:422bfb77e1]als je nog even geduld heb zal ik het in het engels opzoeken voor je.. maar dat moet ik ff thuis doen.[/size:422bfb77e1]

zie ook weer dat iemand me voor is geweest…:lol:

Bijdrager
    tiny

Hmm, persoonlijk ben ik niet weg van het ‘Replace-Color’-commando. Het werkt destructief en is achteraf niet meer te tweaken.

Een betere (niet destructieve en beter beheersbare) methode is bijvoorbeeld het gebruik van de Channel Mixer als Adjustment Layer. Eventueel kan je ook een Hue/Saturation Adjustment Layer maken.

Bijdrager
    MarcelK

Kan zijn dat ik jullie verkeerd begrijp maar jullie geven allebei een manier aan om de tint aan te passen. Een erg omslachtige manier dacht ik.

Als ik nu van een bepaalde rode kleur (bijvoorbeeld D01414) naar een bepaalde groene kleur wil (bijvoorbeeld 26B113) hoe doe ik dat dan ?

In Paintshop Pro kon je dan het volgende doen;

1. selecteer de rode kleur (in het palet) als 2e kleur
    2. selecteer de groene kleur (in het palet) als 1e kleur
    3. pak die ‘replace color’ borstel en kleuren maar.

Kan dit niet in Photoshop 7.0 ???

Bijdrager
    tiny

Deze methode geeft naar mijn bescheiden mening amateuristische en lelijke resultaten…

Maar als je zoiets in Photoshop wilt doen dan kan je idd het Replace Color commando gebruiken: Image > Adjustmenst > Replace Color. De interface lijkt me vrij duidelijk. Als je dit goed genoeg vindt (voor een webplaatje of zo) dan is dit idd wel lekker snel. Maar als er ook maar iets van verlopen of zo in zit, kan je beter non-destructief te werk gaan.

Is dit nu wat je bedoelt?

Bijdrager
    MarcelK

Ik zal wel achterlijk zijn maar ik snap er niets van.
    Zou je het kunnen uitleggen aan de hand van mijn voorbeeld (rood naar groen)

Alvast bedankt

Moderator
    unSOUND

Wat Tiny min of meer bedoeld is, dat jouw methode wel kan in Photoshop, maar dat designers het geen professionele aanpak vinden…

Even uitgaand van jouw voorbeeld, rood vervangen voor groen.

– selecteer alle rode delen
    – kies de juiste kleur groen met bijvoorbeeld het pipet
    – pak een penseel of potlood
    – verven maar!

Bijdrager
    MarcelK

Volgende vraag: hoe selecteer ik in 1 klik alle rode vlakken ?

Bijdrager
    sabine

diverse mogelijkheden:
    selecteer> kleurbereik
    met de magic wand in je gereedschap, tolerantie aanpassen
    via de kanalen
    tjee mogelijkheden te over
    ik vind de hue/saturation zelf ook een fijne om de kleur te vervangen

Bijdrager
    tiny

Kennis, als je met Photoshop aan de slag gaat kan je beter misschien een boek kopen of zo of gewoon de manual lezen. Met alle respect maar je stelt echt de allersimpelste vragen. Aan de ene kant vind ik dat alle vragen gewoon gesteld moeten kunnen worden. Aan de andere kant vind ik ook dat mensen wel een bèètje hun best kunnen doen. In de lessen Photoshop die ik gegeven heb, legde ik in de eerste uit wat de Magic Wand is (dat is nl wat je er voor zou kunnen gebruiken) om vervolgens in alle andere lessen toe te lichten waarom het meestal lelijke resultaten oplevert. Je kan op heel veel manieren selecties maken in Photoshop alleen moet je je er wel een beetje in verdiepen.

Een linkje dat ik snel ff met Google vond is deze. En dit is nog een link waar veel staat over Photoshop.

Bijdrager
    sabine

http://photoshop.pagina.nl
    http://www.web-con.nl/site/tutorials.php?region=9
    https://studio.adobe.com/ << effies gratis account aanmaken en dan heb je de hele adobe wereld digitaal aan je voeten liggen

Bijdrager
    moniqi73
    ”tiny”

Kennis, als je met Photoshop aan de slag gaat kan je beter misschien een boek kopen of zo of gewoon de manual lezen. Met alle respect maar je stelt echt de allersimpelste vragen. Aan de ene kant vind ik dat alle vragen gewoon gesteld moeten kunnen worden. Aan de andere kant vind ik ook dat mensen wel een bèètje hun best kunnen doen. In de lessen Photoshop die ik gegeven heb, legde ik in de eerste uit wat de Magic Wand is (dat is nl wat je er voor zou kunnen gebruiken) om vervolgens in alle andere lessen toe te lichten waarom het meestal lelijke resultaten oplevert. Je kan op heel veel manieren selecties maken in Photoshop alleen moet je je er wel een beetje in verdiepen.

Een linkje dat ik snel ff met Google vond is deze. En dit is nog een link waar veel staat over Photoshop.

Ik vind dit soort vragen wel belangrijk. Andere mensen kunnen hier misschien ook nog wat van leren.
    En als je er het te SIMPEL vind reageer je toch gewoon niet?

Bijdrager
    tiny

Als je naar mijn eerdere reacties kijkt (een slordige 1500 inmiddels, waarvan slechts een heel klein deel in de Lounge), zal je zien dat ik zelden iets te simpel vind en dat ik ook zelden te beroerd ben om dingen uit te leggen. Ik denk alleen dat het veel makkelijker is om een site over Photoshop te bezoeken dan om mensen antwoorden te laten formuleren over basis-dingen die overal op het www te vinden zijn.

Ik benoem nota bene de Magic Wand. Als je daar op zoekt, krijg je meer dan 20 000 links die over Photoshop gaan. Bovendien gaf ik ook nog twee links die ik voor hem gezocht heb op Google. Een term die niet voor niets overal gebezigd en geaccepteerd wordt is “RTFM”.

Ik hoop dat je mijn reactie nu wat beter begrijpt want ik vind nog steeds dat iemand wel een beetje zijn/haar best kan doen. Als iemand echt iets wil weten, dan ben ik de eerste die helpt. Ik heb niet voor niets een bijna gratis cursus Photoshop gegeven …

Bijdrager
    moniqi73

Toch maar weer even regageren Tiny:

Ik lees dit soort toppics als aanvullende informatie.
    Soms kun je door dit soort ‘allersimpelste’ vragen, toch wat leren van de antwoorden van anderen. (Photoshop kent vele mogelijkheden)
    Gelukkig heb je Mkennis toch wat tips gegeven…
    Zelf heb ik laatste voor de eerste keer een ‘droplet’ gemaakt in Photoshop (dankzij dit forum) Voor jou misschien simpel…

Hoe is je cursus Photoshop eigenlijk gegaan ???

Bijdrager
    tiny

Nee hoor Moni, niet te simpel voor mij :wink:
    Volgens mij heb ik zelf zelfs ook weleens wat verteld over Actions, Batches en Droplets. Dat vind ik nou juist iets wat uitleg kan gebruiken. Ook al lees je de manual, zijn er nog steeds veel kleine dingen die mis kunnen gaan. Ik heb er zelf in het verleden ook veel mee gerommeld.

Ik zie het forum nog steeds als een aanvulling op de voor de hand liggende, bestaande info. Als iemand zou vragen wat een Layer in Photoshop is, zou ik misschien in een goede bui een zelf ge-Googelde link plaatsen. Google geeft er bijna 250 000 links op. Als mensen een klein beetje de moeite nemen, vinden ze dat gewoon zelf.

Maar als iemand iets vraagt over bijvoorbeeld Adjustment Layers kan je ook een uitleg krijgen als deze. Als ik denk dat iets niet voor de hand ligt of moeilijk te vinden is, wil ik best iets uitleggen.

De cursus is goed gegaan. We hebben uiteindelijk een serie van tien lessen gemaakt (waarvan er later jammer genoeg één is uitgevallen). Met een tussenpoze van drie weken, kwamen we zater- en zondagen samen. 10:00 tot 16:00. De reacties (we hebben een enquête gehouden) waren positief.

Tegenwoordig geef ik vaak privé-les of aan kleine goepen. Alleen, nu vraag ik er wèl geld voor :wink:

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.