13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    SvS

Photoshop rare letterspatiëring

Photoshop CC 2019 (en ook 2018) maakt rare sprongen met letterspatiëring als ik fontgrootte met 1 pnt vergroot en dan nog een keer 1 pnt groter. Dan zijn er hier en daar extra ruimte tussen de letters. Why? Waarom kan het niet gelijkmatig, verhoudingsgewijs evenveel spaties als bij 1e regel? Ik loop hier al veel langer tegenaan.

ps let niet op verschrikkelijke design van het plaatje, nu gaat dit puur om spaties-kwestie.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

M’n eerste gedachte is dat dit ligt aan hinten, maar daarvoor is het gat tussen de H en de I en tussen de N en de G wel erg groot in het derde voorbeeld. Het lijkt me ook niet zo waarschijnlijk dat dit het probleem is omdat zowel de rechterkant van de H en de linkerkant van de I netjes op een pixel staan, maar de rechterkant van de N doet dat niet.

Het zal wel aan de font-engine liggen (het stuk software dat de letters ook echt tekent), waarvoor Adobe z’n eigen gebruikt in plaats van die van het besturingssysteem, maar wat die precies verkeerd doet zou ik niet weten.

Bijdrager
    SvS

Hinten – weer wat geleerd, dank je.

Bij oudere versies van Photoshop was ik dit niet tegengekomen. Het is echt van 2018 en 2019. Heel raar. En dus ook ergerlijk. Misschien moet ik teksten eerst ‘outline’ maken alvorens ik het vergroot, maar dan is het omslachtig als er daarna nog tekstcorrecties volgen.

Bijdrager
    KarelWillem

Photoshop CC 2018

Ik kan je probleem niet dupliceren dus.

Heb je dit met elk font, of specifiek met het font uit je voorbeeld?

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 2 dagen geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    SvS

Fakt Semibold. Maar ook met source sans pro, en wellicht wel meer. Ik heb bij letterpalet meer opties uitgeprobeerd, zoals ligaturen uit/aan, tekstspatiëring, spatiëring tussen twee tekens op Optisch, Metrisch en op 0 geprobeerd. Bij allen doet dit voor.

Mijn voorbeeld is in webplaatje RGB, Fakt SemiBold, 40pt. En dan met pijltjetoets 1 punt omhoog in letterpalet. Waarom doet dit alleen bij mij voor.

Bijdrager
    SvS

Gevonden!

FRACTIONELE BREEDTEN moet aangevinkt worden. Jee…

Bijdrager
    KarelWillem

Dan verandert het bij mij ‘fractioneel’, maar dan zeker nog niet in die mate zoals het er bij jou uit zag.

Bijdrager
    SvS

Wel slordig, vreemd inderdaad.

Bijdrager
    koen

Misschien komt dit omdat PS geen DTP maar een fotobewerking applicatie is? Of zeg ik nu iets heel doms? 🧐

’Faux vet’ is trouwens een mooie term.

Bijdrager
    SvS

Nee, hoor. Er zit wel kern van waarheid in. Maar voor web/socialmedia doeleinden is ‘PS-only’ wel handiger. Voor drukwerk moet je je inderdaad tot andere applicaties wenden.

Bijdrager
    KarelWillem

koen op 11 april 2019 om 12:51
    Misschien komt dit omdat PS geen DTP maar een fotobewerking applicatie is?…

Nou nee. En dat je voor ‘drukwerk’ persé iets anders nodig hebt dan Photoshop is ook onzin.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 2 dagen geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    SvS

Hmm, hoezo onzin? En dat voor een ervaren graficus, KW?

Vectorafbeeldingen en teksten komen beter tot hun recht als je dat in opmaakprogramma opmaakt.

Dit hierboven ging trouwens om een webplaatje.

Bijdrager
    KarelWillem

Jouw opmerking was een veralgemening van het feit dat Photoshop niet voor drukwerk geschikt zou zijn.

En dàt is dus onzin. Duizenden in Photoshop gemaakte advertenties zijn aan me voorbij gegaan de afgelopen jaren bijvoorbeeld. En die kwamen niet van de minste bureau’s af.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.