30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 42)
  • Q:
    Bijdrager
    Glenn

Photoshop of aperture?

Ik zoek een goed programma om foto’s te bewerken maar ik ben aan het twijfelen tussen Photoshop Elements of Aperture
    of zijn er nog andere goede programma’s?

Groetjes Glenn.

Geblokkeerd
    Anoniem

Waarom twee keer?

Bijdrager
    demandiebakt

ieder zijn ding, maar ik vind zelf apperture een fijn programma, misschien zijn er mensen die dit met goede redenen kunnen verwerpen, echter ik vind het makkelijker werken dan photoshop.

Bijdrager
    Lesliedec

ik denk dat je het verschil moet maken tussen bewerken en bijwerken….

In Photoshop kun je bij wijze van spreken van een foto van een koe er een van een paard maken…met Aperture kun je hoogstens de kleur van de koe wat aanpassen…

Bijdrager
    Taconew

Persoonlijk heb ik veel meer met Ps als met Aperture, het is echt afhankelijk van wat je nu precies wil gaan doen met de foto’s. Een simpele aanpassing is heel goed te doen met Aperture, maar wil je de volledige afbeelding gaan aanpassen dan kom je weer uit bij PS (vormen aanpassen, objecten mooi verwijderen, stijl aanpassen). Wat hiernaast ook belangrijk is dat is het budget… Ben je niet van plan veel geld uit te geven kies dan voor Aperture.

Probeer anders eens een versie te downloaden (demo versie) van alle 2 de programma’s en ga eens lekker knoeien! je merkt snel genoeg welk programma je beter vind aanvoelen.

Inactief
    Anoniem

In Photoshop doe je fotobewerking
    In Aperture doe je fotobeheer (met wat minimale aanpassingstools)
    Het is niet echt te vergelijken en vullen elkaar meer aan dan dat ze overlappen.

Bijdrager
    iJoost

Eigenlijk is zo’n vraag niet zo gek zinnig. Je kunt op je vingers natellen dat de Photoshop-gebruikers Photoshop zullen zeggen en de Aperture-gebruikers Aperture. Daar hebben ze immers hun geld aan uitgegeven. En je investeringen moet je nu eenmaal beschermen. Toch?;-)

Bijdrager
    filenox

Aperture moet je vergelijken met Lightroom, niet met Photoshop. :?

Bijdrager
    z

@iJoost:
    in dat geval is de vraag wel zinnig maar de antwoorden niet…

Buiten dat ik denk dat de antwoorden hierboven duidelijk zijn.

Bijdrager
    brambalk

Je moet je eerst afvragen wat je wilt doen om een goede keuze te kunnen maken.

Wil je alleen foto’s bewerken? Bijvoorbeeld foto’s van een iets sjiekere camera? Dan kun je het beste een keuze maken tussen Photoshop Lightroom en Aperture. Beiden zijn uitstekende fotobewerkingsprogramma’s die ook nog de organisatie voor je bijhouden.

Wil je ook zelf gaan tekenen, schilderen, logo’s maken en alles wat niet meer direct met foto’s te maken heeft? Dan kun je het beste gaan voor Photoshop Elements. Aperture is voor dergelijke dingen eigenlijk niet gebouwd (het kan wel, overigens… alleen niet zo fijn en goed als PE)

Photoshop Elements 7 is overigens de simpele variant van Photoshop CS4. Het is niet hetzelfde programma, maar meer een aparte uitgeklede versie. CS4 is voor de professionals gemaakt en kan ook 3D en video bewerken. Let wel: dat klinkt leuk, maar is behoorlijk hardcore en niet bepaald consumentvriendelijk.

Kun je daar iets mee?

Bijdrager
    McShamus

Photoshop en Aperture zijn niet te vergelijken. Twee totaal verschillende programma’s.

Aperture is fotobeheer en basale bewerkingen zoals kleur, contrast, helderheid, et cetera. Photoshop kan dat natuurlijk ook wel, maar dat is maar 1 promille van het totaal.

Als je software voor kleine bewerkingen zoekt kun je beter kijken naar Aperture/Adobe Lightroom/Zoombrowser van Canon/iPhoto en ik geloof dat Nikon ook iets dergelijks heeft.

Voor ingewikkelder bewerkingen kun je beter uitwijken naar Photoshop/the Gimp/Paintshop.

Inactief
    Anoniem

Ik denk dat Photoshop meer kan dan Aperture..

Zoals al gezegt aperture is voor het bijwerken. PS voor het bewerken.
    Maar in photoshop heb je ook nog een de mogelijkheid tot bijwerken.

Ik zou zeggen. Photoshop.:)

Bijdrager
    Glenn

Bedankt voor de reacties.
    Dan zal het Photoshop worden.

Inactief
    Anoniem
    ”sanne’s

Ik denk dat Photoshop meer kan dan Aperture..

Zoals al gezegt aperture is voor het bijwerken. PS voor het bewerken.
    Maar in photoshop heb je ook nog een de mogelijkheid tot bijwerken.

Ik zou zeggen. Photoshop.:)

Aaargh….
    Wat zegt men nou.
    Het heeft twee verschillende functies.
    Photoshop kan geen bestandsbeheer doen enzo.
    Het is maar net welke functionaliteit hij nodig heeft.
    Aperture is niet voor het bijwerken. Aperture is voor de opslag en beheer en kan eventueel ook nog wat beheren.

Bijdrager
    Glenn

Maar ik kan toch ook mijn foto’s in iPhoto via Photoshop bewerken of is dat niet mogelijk?

Inactief
    Anoniem

Jup dat is heel goed mogelijk.

Bijdrager
    mollie319

ik gebruik Aperture met aardig wat plugins, sinds dat mogelijk is geworden in 2.x versie van Aperture.
    Naar volle tevredenheid!
    Deze plugins zijn er ook voor photoshop, maar door ze in Aperture te gebruiken, heb ik een ‘one stop shop’

Als je echt zwaar wilt bewerken van foto’s, heb je toch echt Photoshop nodig, kom je niet omheen.

Overigens kun je in Aperture aangeven dat Photoshop je externe editor is, en als je dan iets wilt bewerken doe je dit in Photoshop, als je het vervolgens opslaat, ga je weer verder in Aperture (beheer etc.)
    Ik gebruik hier Photoshop Elements voor (meer dan genoeg voor mijzelf of Pixelmator)

Groeten,

Marcel

Bijdrager
    Nietzman
    ”iJoost”

Eigenlijk is zo’n vraag niet zo gek zinnig. Je kunt op je vingers natellen dat de Photoshop-gebruikers Photoshop zullen zeggen en de Aperture-gebruikers Aperture. Daar hebben ze immers hun geld aan uitgegeven. En je investeringen moet je nu eenmaal beschermen. Toch?;-)

Precies, we gaan hier ook echt niet toegeven dat Vista Gods geschenk aan de mensheid is, dan staan we knap voor lul met onze overpriced machines.

Bijdrager
    Glenn

en wat kan je zoal met die plugins doen en waar haal je die dan?

Bijdrager
    TheM4inframe

Bij photoshop krijg je Bridge enzo bij, dit is de organiser voor Photoshop, maar dan in 2 apparte programma’s die zeer nauw samenwerken

Bijdrager
    filenox
    ”Glenn”

http://www.google.be/search?hl=nl&q=info+photoshop+plugins&btnG=Google+zoeken&meta=

:x :x

Bijdrager
    iJoost
    ”Nietzman”
    ”iJoost”

… Daar hebben ze immers hun geld aan uitgegeven. En je investeringen moet je nu eenmaal beschermen. Toch?;-)

Precies, we gaan hier ook echt niet toegeven dat Vista Gods geschenk aan de mensheid is, dan staan we knap voor lul met onze overpriced machines.

Ik hou in elke geval m’n mond… en geniet van m’n Mac. Cheers!

Bijdrager
    rogier visser fotografie

Ik gebruik aperture met photoshop

denk dat vergelijk beter of lightroom of aperture.

ik werk met beiden
    enige plus van lightroom is de presets.
    voor de rest zeker aperture, gebruiksvriendelijk en duidelijk

Bijdrager
    mollie319
    ”Glenn”

Ik gebruik Niksoftware plugins o.a.
    Zijn wat aan de prijs, maarja, ze zijn dan ook wel erg goed.
    Er is een aparte voor zwart/wit (Silver Efex Pro) en pro kleuren effecten filter zoals Color Efex Pro
    Je vindt de Niksoftware plugins hier: http://www.niksoftware.com/index/en/entry.php

Je kunt hier bijvoorbeeld zien, op m’n eigen website, wat je met dit soort plugins kunt doen:
    http://www.LandB.nl

Groeten,

Marcel

Bijdrager
    MouseMighty

Vertel nou eerst even wat je ermee wil gaan doen? Voordat je een veel te duur pakket op programma aanschaft. Waar fotografeer je mee? Als je nu je foto’s in iPhoto hebt dan stel je waarschijnlijk (no offense) niet zoveel eisen. Dan zeg ik koop dan Photoshop Elements om “leuke” kadertjes rond je foto’s te plakken etc. etc.

Bijdrager
    Glenn

Ik trek vooral foto’s als ik op vakantie ga.
    Nu bewerk mijn foto’s met iPhoto maar ik zou wel graag mijn foto’s beter willen bewerken dan met iphoto kan.

Bijdrager
    MouseMighty

Photoshop Elements… meer heb je niet nodig, kan wel mag ook van mij kost ook gelijk een sloot meer poen. Waarom betalen voor feature’s die je toch niet gebruikt?

Bijdrager
    Glenn

Misschien kan je met Aperture ook andere dingen die je met Photoshop elements niet kan en die ik toch ook goed kan gebruiken.

Bijdrager
    McShamus
    ”Glenn”

Ik trek vooral foto’s als ik op vakantie ga.
    Nu bewerk mijn foto’s met iPhoto maar ik zou wel graag mijn foto’s beter willen bewerken dan met iphoto kan.

Okay, dus je wilt wel fotobeheer (bibliotheek) maar met betere bewerkingsmogelijkheden dan dat je met iPhoto hebt. Nou, dan kom je dus op Lightroom/Aperture/Zoombrowser/iView/Bridge i.c.m. Photoshop (zwaar)/BibblePro.

Keus genoeg, zou ik zeggen.

Zelf ben ik zwaar fan van Lightroom.

Bijdrager
    MouseMighty

Kijk fotobeheer is wel een essentiƫel onderdeel. Althans de vraag is of de TS dat wil (net als in iPhoto of samen met iPhoto).

”Claude

De wijze man/vrouw is niet de man/vrouw die de juiste antwoorden geeft, maar hij/zij die de juiste vragen stelt.

:wink:

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 42)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.