13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    RHCAS

Photoshop – Monitor instelling

Redelijk nieuw met Photoshop:
    In photoshop kan je onder > weergave> instellen proef (zie bijlage) voor verschillende instellingen kiezen. Mijn vraag is welke instelling is de “standaard” instelling bij het gewoon werken in Photoshop. Monitor RGB lijkt mij de juiste keuze.

Bijdrager
    nickybbb

Ja. Zonder kalibratie van je scherm heeft het weinig nut om op scherm kleur te bepalen, je zou alleen met ervaring sommige kleuren kunnen weten en meten (b.v. huidskleur).

Bijdrager
    RHCAS

Bedankt, kalibreer ding staat op de “aankooplijst”, lijkt me erg nuttig.

Bijdrager
    polansky

En als je niet zelf print gewoon sRGB.
    Monitor RGB is niet de juiste keuze.

Bijdrager
    computer space

Zet kleuren proefdrukken alsjeblieft uit als je niet weet op welk apparaat je gaat printen. Dus weg met dat vinkje.

Kleurinstellingen doe je onder “Kleurinstellingen”, niet in het menu dat je laat zien. Dat is voor proefdrukken.

Bij voorkeur zet je hier de WERKRUIMTE op sRGB, of indien je een wide gamut scherm hebt op AdobeRGB. Apple heeft NOOIT een AdobeRGB afdekkend scherm gemaakt, dus op ingebouwde/losse Apple displays is deze optie zinloos. sRGB kiezen dan. LED monitors zijn eigenlijk ook altijd max sRGB, muv de laatste Dell U2713H, die schijnt AdobeRGB af te dekken (wel 1000 euro).

Op de monitor gebruik je dezelfde preset, of je calibreert naar die preset (calibreren dus door op knopjes van je MONITOR te duwen waarbij de spectrameter kontroleert of je onder een deltaE van 2 zit). De nieuwe iMacs (2012) worden sRGB gecalibreerd, Eizo, Nec en Dell bieden vaak uitstekende precalibraties in sRGB en AdobeRGB, vaak ook beter dan 9 van de 10 mensen voor elkaar krijgen met calibreerding! Monitorprofielen zo veel mogelijk vermijden.

En als je er niks van weet, laat dat calibreerding dan lekker voor wat het is. Je kunt dan beter vertrouwen op een scherm waar de makers er wel verstand van hebben, opnieuw bijv Dell, Eizo, Nec.

En heb je een TN monitor: vergeet de hele kleurweergave dan gewoon, zet werkruimte op sRGB en kijk maar waar je terecht komt.

Bijdrager
    RHCAS

Bedankt voor jullie input. Ben nieuw op het gebied van Photoshop – moeilijk maar leuk programma – en zou het zonden vinden als ik uren bezig ben en later blijkt dat door een instelling van monitor of een PS-setting de kleuren niet kloppen.

Computer space zegt:”Zet kleuren proefdrukken alsjeblieft uit als je niet weet op welk apparaat je gaat printen. Dus weg met dat vinkje.”

Echt uitzetten gaat volgens mij niet, het komt automatisch “aan” in “tijdelijk CMYK” – zie bijlage.

Ik heb een iMac uit 2011: zie bijlage
    /uploads/community/6a04063831b80d37743b48d5a9c804e41f67e13f_0.png
    Ik neem aan dat ik dus de instelling onder Sys.voorkeuren> Beeldschermen>Kleur kan controleren. Ik heb hier het profiel >Adobe RGB(1998) gekozen. Dit is het zelfde profiel als mijn instelling op mijn Canon Fotocamera.

Nu net ook de kleurinstelling gevonden in Photoshop – moet deze “Instelling” werkelijk op Noord-Amerika staan? zie bijlage.

Kortom mijn instelling is vast nog niet goed, input blijft welkom.

Lees net een artikel over de Spyder4elite om monitoren te kalibreren. Is er iemand die dit gebruikt? Tevreden of zijn er goede alternatieven ?
    O ja, een goede A3 kleuren printer – wie heeft er ervaring?

Groet en bedankt
    Marco

Bijdrager
    RHCAS

Sorry verkeerd plaatje bij Nu net ook de kleurinstelling gevonden in Photoshop – moet deze “Instelling” werkelijk op Noord-Amerika staan? zie bijlage.

Moet deze zijn:

Bijdrager
    computer space

Noord America slaat enkel op de US Web Coated (SWOP)
    Hier is drukwerk meestal in Fogra 27 of Isocoated.
    Druk je niks af met offset, dan maakt het al helemaal niet uit.

Bijdrager
    computer space

Welk scherm heb je?

Bijdrager
    RHCAS

Ik heb een iMac.

Bijdrager
    RHCAS

Maar ik bedoel – deze instelling.

terwijl er ook europa instellingen zijn
    /uploads/community/c3f065c6e724676c941bf674073846de1da627e8_0.png

Moeilijk onderwerp en ik kan er niets van vinden in de 2 photoshop boekjes die ik heb en de 15 bladen.

Bijdrager
    RHCAS

terwijl er ook europa instellingen zijn

Bijdrager
    MouseMighty

Als er europese profielen zijn waarom dan ├╝berhaupt nog de US variant gebruiken???

Stap 1: Wat wil je (allemaal) gaan uitvoeren vanuit Photoshop? Drukwerk? Web?
    Stap 2: Moet je dat allemaal wel zelf willen doen?
    Stap 3: Kijk eens hier: http://www.onemorething.nl/community/?q=kleurmanagement

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.