3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    OReason

Photoshop, kleuren veranderen bij opslaan.

Hee,

Ik heb een leuke wallpaper met verschillende kleuren. Nu wil ik een gedeelte van die wallpaper als een apart plaatje en daar maak ik verschillende versies van (ik veranderd bij elk plaatje 1 klein stukje kleur). Ik werk met Konfabulator en nu wil ik dat plaatje precies op hetzelfde stuk bij m’n wallpaper zetten zodat alles “normaal” lijkt. Maar bij verschillende acties verandert het plaatje naar de andere versie met een klein verschil. (wow veel tekst) Ik hoop dat je t een beetje begrijpt.

Mijn probleem is nu als ik een stukje uit de wallpaper haal en die aanpas en die weer opsla (met “Save as”, niet exporten voor web ofsow), dan veranderd Photoshop de kleuren een beetje. Zelfs als ik niks aanpas, en alleen een stukje “crop” en opsla, veranderd de kleur al. Waar ligt dit aan? Moet ik m op een andere kleur mode zetten oid?

Bijdrager
    MacBeer

De kleurmode moet in RGB staan. Ik vermoed dat je werkt in CMYK.
    RGB is de kleurruimte van je monitor, en als je werkt met beelden die op een monitor (of beamer en tv) komen dan werk je in RGB.

RGB kan alle kleuren weergeven die je oog kan zien. Theoretisch volgens mij wel meer, maar ons oog ziet niet alle kleuren. CMYK daarintegen gebruikt men voor het drukken. Met drukinkten kun je net niet alle kleuren nabootsen die je ziet, vandaar dat somige kleuren veranderen wanneer je omschakelt naar CMYK.

Bijdrager
    OReason

Bedankt! Ik geloof dat ik ze wel op RGB had staan, al mijn plaatjes. Maar ik ga het nog eens proberen. En ik vond ook nog iets over kleur profielen (in t engels dan), kan t daar mee te maken hebben?

Ik laat wel weten of mijn probleem opgelost is.

Edit:
    Probleem opgelost, bedankt!

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.