11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    bartvd

photoshop: imac traag..??

hallo,

Als ik met photoshop cs5 en lightroom werk wordt mn imac ernstig traag. vaak wachten, strandballetje..
    Ik werk met grote bestanden, raw, dus hij heeft natuurlijk langer de tijd nodig.
    Ik heb een imac 2.8 met 3 gig.
    Zou het helpen als ik meer Ram geheugen neem. Het gekke is echter dat er altijd zon 900mb aan ram vrij blijft als ik met foto’s werk.
    Of kan t zijn dat in instellingen in photoshop of lightroom over het hoofd zie?

bedankt
    Bart

Moderator
    unSOUND

Het ligt er ook maar net aan WAT er traag gaat. Lang niet alle bewerkingen en filters zijn geoptimaliseerd… Ik zie vaak dat Photoshop maar 1 van de aanwezige 8 cores pakt voor het berekenen van een bepaald filter.

Bijdrager
    Ro_Datsun

Hoe heb jij de jpg-voorvertoning staan?

Ik moet bij Lightroom 3.4 ook een paar seconde wachten tot het voorbeeld geladen is. Ik heb de voorvertoning op volledige grootte staan. Ik heb de jongste iMac met 4GB aan RAM. Ik heb wel het idee dat het aan RAM kan liggen. Ik wil sowieso in het najaar 8GB extra plaatsen.

Bijdrager
    bartvd

mn hele computer wordt traag. even switchen naar voorvertoning bijv. of mail.
    Hij heeft t er allemaal erg druk mee.
    Lightroom vind ik ziezo traag, scrollen gaat niet lekker met raw bestanden. ook duurt t steeds even voordat de voorvertoning scherp is.

Bijdrager
    bartvd

@ ro datsun
    bij mij staat de voorvertoning op jpg normaal.
    is volledig sneller?

Bijdrager
    McLoe

3 GB geheugen is krapjes hoor. Zet er 8 in, dat gaat een wereld van verschil maken. 16 is natuurlijk nog beter;-)

Nuttige links:
    http://macperformanceguide.com/PhotoshopCS5-performance.html
    en
    http://macperformanceguide.com/OptimizingPhotoshopCS5-Intro.html

Bijdrager
    Ro_Datsun

Volledig is juist trager..

Als ik die artikelen goed begrijp verbruiken LR en PS gigantisch veel geheugen door een soort bug?

Bijdrager
    bartvd

McLoe 1 uur geleden #
    3 GB geheugen is krapjes hoor. Zet er 8 in, dat gaat een wereld van verschil maken. 16 is natuurlijk nog beter

ik heb een imac van early 08.. daar kan helaas maar 4 gig max in zo schijnt t.
    kan er dus 1 gig bij doen. maar omdat de ram monitor aangeeft dat er steeds 900mb Free Ram is, vraag ik me af of die extra gig dan nut heeft. Dan heeft ie straks 1900mb free ram:)

Moderator
    unSOUND

Dan draait Photoshop waarschijnlijk als 32 bits, dan kan hij maar maximaal 2100 Mb pakken.

Bijdrager
    bartvd

ja idd.. zal m s omzetten. stond op 32 bit omdat niet alle plugins werkten in 64 bit.

Bijdrager
    guru

heb ongeveer zelfde probleem ; als ik LR afsluit lopen andere progs gedurende 5 tal minuten traag , het is alsof LR nog iets aan het verwerken is .
    OSX 10.5.8
    iMac 2.8GHz /2GB 800MHz .

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.