7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    mackerjack

photoshop handeling 'leeg' opnemen

goedemiddag lezers

kent iemand een trucje om in een photoshop handeling de stap ‘uitsnijden met perspectief’ schoon te laten beginnen. als ik nu een handeling opneem en later weer afspeel staat het opgenomen kader klaar terwijl elke foto een eigen kader nodig heeft. uiteraard kan ik dit aanpassen door de 4 hoekpunten te verplaatsen maar dat is meer werk dan ‘vers’ beginnen. ik zou dus graag zien dat de volgende foto open staat en het gereedschap geselecteerd maar zonder kader.

Bijdrager
    polansky

Dat zal niet gaan, je neemt de handelingen op zoals je ze uitvoert. Handelingen in Photoshop is niet meer dan een macro.
    Helaas zijn een hoop functies nooit verder uitgebouwd terwijl handelingen op zich erg krachtig kunnen zijn. Als Photoshop nog ergens ruimte heeft voor een flinke verbetering dan is het wel op dit gebied.

Bijdrager
    koen

Nou, wie weet kan het nu wel: https://www.macrumors.com/2019/10/03/adobe-premiere-photoshop-elements-2020/

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door koen.
    Moderator
    Night

Je kan toch gewoon binnen PS een functietoets aanwijzen voor de (menu)optie?

Bijdrager
    mackerjack

dank voor de reacties.

@night: het gaat niet om het aanroepen van iets, het ‘probleem’ is dat een handeling-stap niet op nul te beginnen is.

ik heb al gekeken of de handeling te pauzeren is maar in pauze stand kun je niets doen behalve de boel weer verder laten lopen. ik denk dat het wel op te lossen is door een programma te schrijven die doet wat ik wil maar zover gaat mijn kennis momenteel niet.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het is zoals Polansky zegt. Elke handeling die je op neemt is uiteraard een handeling en is nooit “leeg”. Aangezien dit soort bewerkingen vragen om een selectie (de gehele foto of een deel) zal de eerste handeling deze selectie moeten zijn. Die moet er dus op zijn minst staan. Bij gewoon uitsnijden in het “afbeelding” menu is uitsnijden zelfs grijs als er nog niets geselecteerd is.

Wat je hooguit zou kunnen doen is meerdere ‘opnames’ maken van het zelfde maar dan met selecties die zo weinig mogelijk hoeven te worden aangepast naar gelang de foto. Dus je kiest er dan één uit een reeks die je namen hebt gegeven zoals “groot”, “klein”, “linksboven” etc.

Trouwens: Zelfs al zou je leeg kunnen beginnen, dan moet je zelf dus nog altijd de selectie uitvoeren. Daar zit dus helemaal geen tijdwinst in. Als het overigens alleen maar om uitsnijden met perspectief gaat en er geen reeks andere vaste handelingen op volgen heeft een opname helemaal geen nut.

Bijdrager
    polansky

Een andere optie die je zou kunnen overwegen is om een ‘stop’ in te bouwen. Dan kun je de handeling zelf uitvoeren om daarna verder te gaan op het moment dat je opnieuw op je actiescript klikt.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.