7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    japieee

Photoshop en Finder – een tweetal vragen

Hallo mac fanaten!

Ik heb laatst Photoshop CS2 geinstalleerd en toen de tryout over was met AppZapper weer van m’n computer afgegooid. Nu heb ik ergens in een diep en donker archief van het web de tryout van CS1 gevonden (vind ik persoonlijk veel fijner werken @ Intel Mac) en die geinstalleerd.

Nu zijn er twee kwesties die bij mij een oneindige irritatie opwekken en die ik graag zou verhelpen. Een poging to zoeken in het forum gaf me geen resultaat, dus dan maar nieuw draadje.

De eerste kwestie gebeurt wanneer ik een JPG’tje heb opgeslagen die ik in Photoshop maakte. Als ik dit JPG’tje dubbelklik in Finder opent-ie ALTIJD Photoshop. Ik doe dan Open With… -> Preview en dan zet ik dat als default, maar dat lijkt-ie alleen bij dat bestand te doen. Of beter gezegd, alleen dat bestand wordt dan met Preview geopend, alle andere ‘Adobe JPG’tjes’ worden nog steeds met Photoshop geopend. JPG’tjes die ik via het internet gedownload heb (of van m’n camera of whatever) opent-ie wel gewoon in Preview. Hoe kan ik zou zorgen dat alle jpg’tjes, gif’jes, png’jes etc. door Preview worden geopend? Ongeacht welk programma ze maakte?

En dan de tweede kwestie, ook een kwestie tussen Photoshop en Finder. Als ik op een beeldbestand rechtermuis -> Open With… doe, staat daar een ellelange lijst (plaatje) vol automatische features en die wil ik graag weg hebben. ook hier heb ik geprobeerd een oplossing voor te vinden, maar ik kom niet verder.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    sedikit

Oplossing voor je eerste probleem:
    -click op dat jpg-bestand
    -finder/archief/toon info
    -“0pen met” kies “voorvertooning”(preview)
    -click “wijzig alles” aan

Tweede probleem: oplossing weet ik niet, maar die staat ergens, weet ik, in het archief. dus zoeken.

Bijdrager
    LarsH

Had dit probleem ook…
    ergens in een adobe mapje op je mac staan die acties…
    je kunt ze:
    a) deleten
    b) in een zipje zetten mocht je ze later nog willen gebruiken

ff zoeken op een van die acties dan vind je ze vanzelf…
    (oh wacht, ze staan in de photoshop map onder samples, droplets)

Bijdrager
    japieee

@ sedikit en LarsH

Jullie zijn mijn helden! Bedankt!

Bijdrager
    dannikon

En mijn helden ook! Heb het lange lijstje met exe’s gelukkig weggekregen! Bedankt.

Bijdrager
    wenkie
    ”dannikon”

Heb het lange lijstje met exe’s gelukkig weggekregen.

En hoe krijg je de rest in die lijst weg of bouw je deze opniew op, heb hier bvb. twee keer voorvertoning, firefox enz. staan en nog een aantal progs. die ik in die lijst weg wil:?

Bijdrager
    LarsH
    ”wenkie”
    ”dannikon”

Heb het lange lijstje met exe’s gelukkig weggekregen.

En hoe krijg je de rest in die lijst weg of bouw je deze opniew op, heb hier bvb. twee keer voorvertoning, firefox enz. staan en nog een aantal progs. die ik in die lijst weg wil:?

Op de een of andere manier weet je mac welke progamma’s een bepaald bestandstype kunnen openen. Als je dus een volledige backup op een externe harde schijf hebt staan herkent osx dit ook en kun je hiermee je bestanden openen. Enige optie denk ik: delete de kopie.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.