14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    riji

Photoshop Elements 2020 kopen bij Adobe of in Appstore?

Wij hebben hier Photoshop Elements 13 op de iMac.
    Deze 32-bits versie zal het niet meer doen na een clean install van Catalina.

Hoe kopen we nu best de PE 2020 versie: via de Appstore of de website van Adobe?

De prijs is bij beiden ongeveer gelijk (110 appstore, 100 Adobe website), maar enkel via de website van Adobe zie ik een upgrade mogelijkheid aan ongeveer 82 euro.  De prijs moet niet bepalend zijn als er belangrijke andere voordelen zijn.

Bijdrager
    Shmoo

Los van het feit dat het complete oplichting is die Adobe Photoshop Elements versies, zijn ze best wel vaak links en rechts op te pikken voor prijzen tussen de 60 en 80,- bij allerlei winkels.

Je kunt denk ik veel beter je geld steken in Pixelmator Pro en daar mee leren werken. Dan krijg je een app die gemaakt is voor je macOS en die op alle mogelijke facetten inspeelt, zoals Metal en Machine Learning. Plus, deze app krijgt richting de toekomst nog een hoop patches en updates.

https://www.pixelmator.com/pro/machine-learning/

Bijdrager
    TheBigZ

Koop waar het goedkoopste is. Adobe registreert je als gebruiker, ongeacht waar je gekocht hebt. Als je eenmaal het pakket eerder gekocht hebt, krijg je het aanbod voor een nieuwe versie met korting.  Je hoeft natuurlijk zeker niet ieder jaar te upgraden. Ik heb Photoshop Elements jaren geleden gekocht, en gebruik het nog af en toe op een oudere Mac.

https://www.bol.com/nl/p/adobe-photoshop-elements-2020-engels-mac-download/9200000119715119/

Bijdrager
    pruus

Of overweeg Affinity Photo. Is een prima pakket, goede ondersteuning en voor een prima prijs. Probeer de proefversie. Ik ben afgestapt van het Adobe platform ivm het prijs systeem. Als je Illustrator capaciteiten nodig hebt, kun je bij Affinity ook terecht. Oké, niet de top. Maar goed voor productiewerk.

Bijdrager
    Roosje

Mijn advies is ook kies voor Affinity Photo.

Bijdrager
    Balsjer

Affinity Photo, ook ik kan het van harte aanbevelen, prima software en ook nog eens betaalbaar. Adobe was altijd prima, maar sinds dat Creative Cloud abonnement ben ik afgehaakt.

Bijdrager
    SvS

Ik kan me alleen maar aansluiten bij bovenstaande twee opties. Goodluck!

Maar Elements is toch een eenmalige aanschaf ipv abonnement? Zo ja, dan zijn de twee bovengenoemde opties veel goedkoper!

Bijdrager
    Shmoo

Elements is een uitgeklede versie van Photoshop. En een stukje software dat als het goed is geen updates krijgt of Apple moet al iets serieus slopen tijdens een update van macOS.

Je koopt dus eigenlijk voor laten we zeggen 99,- euro een app die meteen ‘afgeschreven’ is voor toekomstige updates. Zoiets is crimineel, punt.

Ook is het niet fair om Affinity Photo met Elements te vergelijken want dat is een belediging naar Affinity. Affinity Photo is een vergelijking naar de echte Photoshop, niet naar de uitgeklede Elements versie.

De reden waarom ik aangaf dat de TS beter Pixelmator Pro kan kopen is simpelweg omdat je voor, wat kost het, zo’n 42,- euro een app koopt die niet alleen gemaakt wordt enkel voor macOS en alle toeters en bellen die Apple daar in stopt maar ook een product koopt waar je zeker van bent dat je voor die 42,- nog heel wat ondersteuning + nieuwe features krijgt richting de toekomst. De jongens van Pixelmator ondersteunen hun software extreem lang en breed. Deze app is nog relatief nieuw dus er zit nog heel wat moois aan te komen.

Koop je Affinity Photo op dit moment dan zit je waarschijnlijk in de laatste cycli van hun eerste generatie. Ik zie niet dat het Affinity team nog twee jaar deze software gaat ondersteunen zonder betalende upgrade door te voeren. Kijk ook naar hoe traag de laatste updates tot stand kwamen. Daar betaal je dan 54,- voor…. wat trouwens een aantal jaar geleden een geweldige prijs was want dit is een app die makkelijk 99,- kan gaan kosten bij een volgende generatie- al zie ik ze ook wel overstappen op abonnementsvormen.

Bijdrager
    riji

Alvast allemaal bedankt voor deze adviezen.

De app is voor mijn vrouw en die is niet tuk op veel nieuws te moeten leren…

Zo denk ik dat, komen van PE, wat zal meest herkenbaar zijn: Affinity of Pixelmator?

Zij doet daar nu ook niet zo’n moeilijke zaken mee, maar ik herinner mij dat het kunnen werken met “lagen”, belangrijk is. Is dit bij beiden makkelijk?

Bijdrager
    SvS

Bij beide apps kun je “free trial” installeren en kan ze met allebei even stuntelen voordat ze een keus maakt. Bij Affinity is alles beetje anders en dus zijn videos kijken (vimeo) wel handig. Beide apps werken met lagen, idd. Onmisbaar!
    Ik neig, met wat ik nu lees van Riji, naar Pixelmator. Wat minder ingewikkeld.

Bijdrager
    Shmoo

Als je iets nieuws gaat proberen dan is er altijd een leercurve. De vraag zal niet zijn of dit gaat lukken maar veel meer of je nog de wil hebt om daar aan te beginnen. Wanneer je ouder wordt zijn termen als veranderingen en aanpassingen allemaal iets mijn er stoer dan vroeger.

Pixelmator Pro is heel erg anders waar Affinity toch best wel qua UI in de richting van Photoshop zit. Pixelmator heeft echt een uniek UI dat geen enkel andere app heeft. Dat maakt het wat lastiger maar aan de positieve kant, er zitten heel wat functies ingebakken die het bewerken van foto’s eenvoudiger maken. Soort van presets waar je alleen maar op hoef te drukken en dan worden acties uitgevoerd waar je normaal veel verstand van moet hebben.

https://www.pixelmator.com/tutorials/

Bijdrager
    riji

@Shmoo

Een van de ingebakken functies heeft ons voor Pixelmator Pro doen kiezen.

Praktisch vraagje: wat moeten we nu bestellen in de Appstore:

wellicht gewoon PM Pro 43,99 euro

of toch PM Pro Upgrade bundle 54,99 euro ?

Bijdrager
    Shmoo

Gewoon alleen Pixelmator Pro voor €43,99.

De upgrade bundle is eigenlijk bedacht voor mensen die de gewone (oude) Pixelmator al hadden gekocht. Zij krijgen dan een beetje korting op de Pro versie alleen die functie werkt niet goed binnen de Mac App Store waardoor mensen juist duurder uit zijn.

Bijdrager
    riji

OK, wordt vandaag gekocht.

Klaar, iedereen bedankt.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.