4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    SmallMoney

Photoshop: Effecten veranderen na ‘Laagset verenigen’

Een vraag voor de echte PRO. Ik wil van mijn lagen-bestand een transparante PNG maken (voor het internet en andere RGB toepassingen). Op een aantal lagen heb ik verschillende effecten toegepast om een gaaf effect te krijgen. Echter, als ik een Laagset of aantal Lagen wil verenigen veranderen de effecten. Het maakt niet uit of ik het laag-voor-laag doe of de Set in Ć©Ć©n keer. Is er misschien een manier om de effecten om te zetten in pixels (net als bij tekst). Ik heb (bijna) alles geprobeerd, maar kom er niet uit. De onderstaande link verwijst naar een filmpje waarin jullie kunnen zien wat er gebeurd. Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?

Klik op de onderstaande link voor het filmpje (Quicktime)
    http://ofcoursecreations.nl/macosx.nl/PhotoshopScreenSnapz001.mov

Bijdrager
    sally

make layers
    is zeker een optie bij layer styles

Bijdrager
    Stadsman

Een paar ideetjes, kijk zelf even of ze werken
    Optie 1. Als je met CS3 werkt kun je van een groep/set een ‘smart object’ maken (ken nl term niet; mijn PS is in het Engels). Dit smart object is weer te rasteren net zoals een tekstlaag.

Optie 2. Deselecteer de achtergrond (niet zichbaar dus en alleen de geblokte achtergrond zichtbaar) en save als png zonder de lagen samen te voegen. Volgens mij bereik je dan ook het gewenste effect.

Laat even weten of dit hielp…

Groet

Bijdrager
    tiny

Als je kiest voor ‘Create Layers’ krijg je de melding dat sommige effecten niet gereproduceerd kunnen worden als afzonderlijke (gerasterde) lagen. Maar in mijn ervaring kan dat bijna altijd wel…

Ten eerste moet je voor Create Layers kiezen per laag en deze later weer samen voegen. Maak eerst ff een kopie van de Layer set voordat je hiermee begint. Je kan dan makkelijk vergelijken hiermee en je kan ook nog een laag over doen als je iets hebt verkloot.

Als je Create Layers kiest, maakt PS voor elk effect een aparte laag. Ook het origineel zet hij weg als aparte laag. Hij gebruikt dit origineel als clipping mask voor alles daarboven. Het eerste dat ik daarom altijd doe is een selectie maken op basis van de originele laag ( [command] – klik op deze laag in het lagenpalet), de eerste effectlaag selecteren en dan een masker toevoegen. Dit doe je voor elke effectlaag. Vervolgens kan je de lagen ‘ontclippen’ door met [option] te klikken op de dunnen horizontale scheidingslijn tussen twee lagen in het lagen palet. Als je dat met de eerste doet, gaat de rest vanzelf al mee.

Nu kan je elke laag vrijelijk bewerken en evt. een andere plek geven in de lagenvolgorde. Ook kan je bijvoorbeeld de highlights van een bevel (sorry, ik werk niet met PS in het Hollands) kopiƫeren voor een sterker effect.

Als je object er anders uit ziet na Create Layers, komt dit vaak door de Drop Shadow. De manier waarop PS de lagen rendert is helemaal niet handig. Als je het gedeelte waar het object zit afmaskert, is het vaak al een stuk beter.

In jouw filmpje, zie ik alleen wat subtiele shaduwveranderingen. Je kan dit fiksen door jouw lagen Gloed buiten en Gloed binnen te tweaken. Ik neem aan de de vertalers van PS ‘Bevel and Emboss’ omgemarteld hebben tot “Schuine kant en reliĆ«f” (Hoe krijgen ze het voor elkaar!). Als dat idd klopt, zal je daar meerdere lagen tegen komen. De highlight en shadow worden op aparte lagen weggezet. Als je de schaduwen in beeld weer terug wilt toveren, kan je dus ook nog met de schaduw van deze laag aan de slag.

Voor elke schaduwlaag kan je een aantal dingen aanpassen:
    – transparantie van de laag;
    – de blend mode (weet niet hoe dit heet in het Hollands: pop-up bovenin het lagenpalet, waar in jouw filmpje ‘normaal’ staat. Ik durf niet te bedenken hoe ze de blend modes vertaald hebben :| );
    – Fill (nl: vul);

Vervolgens kan je een laag dupliceren voor een sterker effect (evt. de transparantie wat naar beneden als het te donker wordt) en de laag vervagen om het effect breder in oppervlakte te maken. Comineren kan natuurlijk ook: laag dupliceren, en dan alleen de onderste laag wat vervagen.

Ik hoop dat je je wat door mijn lange verhaal hebt kunnen worstelen maar bovenal hoop ik dat je er wat aan hebt. Met deze tips zou het echt moeten lukken. Succes!

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.