21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    Lia Keizer

Photoshop CS4 NL wil niet meer opstarten na update Mojave

Photoshop CS4 werkte tot nu toe prima, maar na de update naar Mojave start de app op maar wordt direct afgebroken.
    Ik heb gekeken in Systeemvoorkeuren, beveiliging&Privacy, toegankelijkheid en heb daar Adobe Photoshop CS4 aan gevinkt dat het de computer mag besturen. Dit n.a.v. een forumtopic in het Engels op support.apple.com
    Maar Photoshop start nog steeds niet door.
    Ik heb ook javascript en flash player geïnstalleerd.

Wie kan mij helpen?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 week, 6 dagen geleden door  Lia Keizer.

Bijdrager
    McJohn

Werk CS4 uberhaupt wel met Mojave? CS5 is namelijk onstabiel…

Bijdrager
    Shmoo

Stukje software is toch al gauw 9 jaar oud?

Bijdrager
    nomac

Al eens geprobeerd met opnieuw op te starten na de aanpassingen in de systeemvoorkeuren?

A List of Apps Having Problems Running in macOS Mojave

Bijdrager
    sedikit

Op Roaringapps (  https://roaringapps.com/apps ) staat dit. Misschien zou het wel moeten kunnen (m.b.v. het advies van nomac):

Bijdrager
    Shyos

Zou je niet gewoon een nieuwere versie gebruiken…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Photoshop verwijderen met de un-installer en opnieuw installeren kan ook helpen.

Welke Mac heb je trouwens? Als het een recent model is met de “Metal” technologie dan is het aan te raden eens aan een recentere versie van Photoshop te denken zoals CC 2019. Dan kun je de GPU gebruiken voor bepaalde taken.

Bijdrager
    Lia Keizer

Ik gebruik Photoshop niet heel veel en vindt een maandelijks bedrag te hoog, vandaar nog deze oudere versie. Tegenwoordig kun je alleen nog naar de betaalde CC versie.

Ik heb mijn computer opnieuw opgestart maar dat gaf geen oplossing.
    Daarna Photoshop opgestart met de shift-, control-, option- en commandtoets ingedrukt, gaf ook geen oplossing.
    Mijn Mac is een MacBook Pro 13inch van 2016.

Bijdrager
    Shyos

Als je het niet vaak gebruikt kun je evengoed een ander programma aanschaffen zonder maandelijks bedrag. Alternatieven genoeg.

Bijdrager
    Lia Keizer

Klopt, maar wij werken met RAW bestanden, en die kun je lang niet in alle programma’s verwerken.

Bijdrager
    bartvdv

Waarom wou je dan perse upgraden naar Mojave.

Bijdrager
    KarelWillem

Lia Keizer op 4 december 2018 om 06:48
    Klopt, maar wij werken met RAW bestanden, en die kun je lang niet in alle programma’s verwerken.

Goedkope oplossing: Affinity Photo

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 5 dagen geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Affinity Photo is inderdaad een goed alternatief voor PS. Ik heb geen overdreven veel ervaring met dit programma maar aangezien CS4 uit 2008 is (en in 2010 werd vervangen door CS5) en Affinity Photo begin dit jaar nog is bijgewerkt zit er vast een groot verschil tussen de gebruikte foto technieken van dit programma en CS4.

Bijdrager
    Roosje

De tip van KarelWillem zou ik ter harte nemen. Werk zelf naar volle tevredenheid met Affinity Photo en Designer.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Heb net Photoshop CS4 geïnstalleerd op een MBP 2013 met Mojave. Werkt gewoon.  Verschil is denk ik dat jij PS er al op had staan, en toen ge-update bent naar Mojave. Dit was een clean install van Mojave, vervolgens Photoshop en Bridge CS4 erop gezet met installer die gewoon nog online staat bij Adobe.

Alleen Adobe Camera Raw kwam niet mee, maar die plugin is ook nog gewoon te vinden bij Adobe support

Moderator
    Night

Je hebt nu dus een keuze: PS4 is dus gewoon nog te installeren en gebruiken, maar is sterk verouderd en wordt ook niet meer door Adobe ondersteund. Aan de andere kant kun je eens een kijkje nemen bij de buren met Affinity Photo. Dat is niet alleen goedkoper als de Adobe tegenhanger, maar ook moderner en beter toegesneden op de huidige versie(s) van macOS.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Ben benieuwd wat je precies verouderd vindt aan PS CS4? De tijd dat Adobe met belangrijke vernieuwingen kwam waardoor je per sé wilde upgraden om hier van te profiteren ligt al ver achter ons. Op de MBP waar we PS CS4 op gezet hebben staat Affinity Photo, maar wordt niet gebruikt.

Reden dat er CS4 op kwam, naast dat er een nog licentie voor was, is dat het dan kwa software overeenkomt met de vaste opstelling: MacPro met twee Eizo monitoren, Capture One als raw converter en PS voor de verdere afwerking van de beelden. Er is al jaren een goed uitgedachte workflow voor openen converteren, nabewerking, opslaan en naamgeving. Affinity Photo past daar niet in, plus dat het teveel (leer) tijd zou kosten om te switchen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Aangezien de TS aangeeft PS niet erg vaak te gebruiken zal het ook wel niet al te erg zijn dat CS4 verouderd is want dat is het dus wel.

Zo zal de camera RAW plug-in van CS4 bepaalde RAW formaten niet accepteren (vandaar de noodzaak voor een RAW converter) en mist het enkele bewerkingen. Zo kun je tegenwoordig b.v. nevel verwijderen wat CS4 echt niet kon. Ook ontbreekt in het filter menu “verscherpen” de optie “schokreductie” en er zitten nog meer verschillen in weet ik uit ervaring. CS4 is uit 2008 en dus haast 11 jaar oud. Het is dus logisch dat het achterhaalt is want Adobe heeft echt geen 11 jaar op zijn reet gezeten.

Jij hebt dus CS4 geïnstalleerd zeg je, maar heb je ook gewerkt met het huidige PS? Want alleen dan kun je zeggen of er verschil in zit.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Jij hebt dus CS4 geïnstalleerd zeg je, maar heb je ook gewerkt met het huidige PS? Want alleen dan kun je zeggen of er verschil in zit.

Nee, PS6 is de laatste versie waar ik mee gewerkt heb. Er zullen ongetwijfeld verschillen zijn maar zeker geen gamechangers, dat is eigenlijk wat ik wil zeggen. Die waren er vroeger wel. Bijvoorbeeld multiple undo’s, werken in lagen, adjustment layers, actions. Photoshop is overvol, zit vol met functies die ik zelf in ieder geval never nooit gebruik. Ik noem er een paar: “set measurement scale” “count tool” “new 3D postcard from layer” “notes”

Zo zal de camera RAW plug-in van CS4 bepaalde RAW formaten niet accepteren (vandaar de noodzaak voor een RAW converter) en mist het enkele bewerkingen.

RAW converter is aanwezig omdat die BETER is dan die van Photoshop (en lightroom). De plugin is wel geinstalleerd maar dat is puur voor het gemak zodat je een preview hebt ipv een NEF icoontje te zien krijgt.

Zo kun je tegenwoordig b.v. nevel verwijderen wat CS4 echt niet kon.

Tuurlijk wel. Zit alleen geen kant en klaar filter op wat je uit je menu kan kiezen maar er zijn verschillende technieken om nevel te verwijderen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik gebruik ook niet alles in PS maar alles wat met een paar muisklikken kan i.p.v. een reeks losse handelingen is meegenomen als je een hoop foto’s te bewerken hebt. Alleen snap ik niet hoe een bepaalde RAW converter beter kan zijn (converteren kan namelijk maar op één goede manier) dan een geïmplementeerd RAW formaat.

Bijdrager
    TheBigZ

hendrik ijzerbroot op 17 december 2018 om 00:24
    Alleen snap ik niet hoe een bepaalde RAW converter beter kan zijn (converteren kan namelijk maar op één goede manier) dan een geïmplementeerd RAW formaat.

Er kunnen wel degelijk verschillen zijn tussen diverse RAW converters.

RAW Converters Comparison

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.