8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    dasuperman

photoshop cs slices save for the web: bestandsgrootte

Als we een pic in PSD slicen en doen dan save for the web geeft PSD bv aan dat het totaal 40 kb is, maar als we dan naar de map met images kijken is deze ongeveer 2 keer zo groot. RAra hoe kan dat? We hebben al heel wat instelingen bekeken en de help doorgespit maar kunnen geen oorzaak vinden. We zoeken snel een oplossing want de website die we aan het bouwen zijn wordt op deze manier dubbel zo groot en de pagina;s laden traag. Iemand bekend met dit probleem?

Alvast bedankt

Bijdrager
    Berend

ik weet dat het bij microsoft zo is dat de data op de schijf altijd groter is..
    hij gebruikt bepaalde pakketjes zeg maar en die zijn van een bepaalde grote..
    zodra hij dus voor die bestanden 5 pakketjes moet gebruiken om die data in op te kunnen slaan neemt dat 5 x die grote in..
    daarom is ruimte op de schijf altijd wat groter als de eigenlijke grote van het bestand.
    of dit in osx ook zo is.. zou ik niet weten..
    misschien is dat een oorzaak.

Bijdrager
    viv

:) als je een bestand selekteerd en met appeltje-i de informatie oproept
    dan staat daar de file groote die het op de hardeschijf inneemt, en tussenhakjes de werkelijke groote van het bestand.

Het verschil zit hem in het vullen van sectoren op de HD.
    In het kort: hoe groter de schijf, hoe meer ruimte kleine bestandjes innemen.
    een van mijn jpgjes geeft Size 16 kb on disk (10.518 bytes – werkelijke grootte)
    dat is met een 20 GB schijf. het valt misschien wel mee met de plaatjes voor jullie site :)
    of was dat niet het probleem:o

Bijdrager
    chilli dude
    ”Berend”

ik weet dat het bij microsoft zo is dat de data op de schijf altijd groter is..
    hij gebruikt bepaalde pakketjes zeg maar en die zijn van een bepaalde grote..
    zodra hij dus voor die bestanden 5 pakketjes moet gebruiken om die data in op te kunnen slaan neemt dat 5 x die grote in..
    daarom is ruimte op de schijf altijd wat groter als de eigenlijke grote van het bestand.
    of dit in osx ook zo is.. zou ik niet weten..
    misschien is dat een oorzaak.

haha maar dan nemen ze niet 2keer zoveel ruimte in:D onzin.

Bijdrager
    chilli dude

en op mac ook niet 2keer zoveel…

Bijdrager
    tennapel

In de bestandgrootte wordt het ‘voorvertonings’ plaatje dat je ziet op je desktop of in de finder meegenomen. Als je vervolgens het bestand bijvoorbeeld met FTP op een remote webserver zet is het bestandformaat weer ‘normaal’.

Als je in Photoshop ‘save for web’ doet wordt er niet zo’n voorvertoningsicoon gemaakt, dat altijd zo’n 37kB groot is. Je ziet in voorvertoning in de finder dan ook niet een verkleinde weergave van je bestand met ‘save for web’, probeer het maar eens.

Bijdrager
    chilli dude

Het is zo dat de schijf bij FAT en NTFS in sectoren gesplit wordt. Elke sector is bijvoorbeeld 32KB of 64KB groot. In een sector kan maximaal 1 bestand aanwezig zijn, en de meeste bestanden zullen meerdere sectoren innemen.

Neem een bestand van 100KB als je 64KB sector-grootte hebt. Dan gebruikt deze dus twee sectoren, wat neerkomt op 128KB disk space. Je ‘verliest’ daardoor dus 28KB; die kun je niet gebruiken. Deze verspilling noemt men ‘Slack’, en neemt toe naarmate je sectorgrootte hoger is en je veel bestanden hebt. Vooral als je veel kleine bestanden hebt, tikt dit aardig aan.

In Windows heb je zoals als “Size” en “Size on disk”. Dat kun je zelf uittesten door de eigenschappen van een bestand of directory te nemen…

Bijdrager
    dasuperman

bedankt voor jullie uitleg. Ik heb nog wat testjes gedaan: wat tennapel zegt snijdt het meeste hout, denk ik.

Als ik zelf goed in Dreamweaver had gekeken, had ik gezien dat Dreamweaver dezelde grootte voor de slices weergeeft als PSD!!! Dus het moet wel met die voorvertoning te maken hebben.

Wat ik nu ook weet: hoe meer slices hoe trager hij laadt in een browser, althans op een pc, op de mac merk ik niet zo veel van traagheid.

Thnx.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.