21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    Little_Meanie

Photoshop CS Boeken

Hoi iedereen, dit is mijn eerste post op MacOSX forum. Aangezien ik mij binnekort een Powerbook wil aanschaffen en mij wil verdiepen in het Apple OS is deze site een grote informatiebron voor mij. 8)

Hier komt mijn vraag:

Ik wil mij serieus verdiepen in de Photoshop CS wereld, weet iemand wat een goed (compleet) boek daarvoor is? Er zijn zoveel boeken op de markt dat ik niet weet wat kiezen. En als je die boeken dan doorgenomen hebt, weet je dan echt iets van Photoshop of is de oefening en creativiteit belangrijker dan de theorie?

Nog klein vraagje: is het wat goe werken met Photoshop op een Powerbook 12″ of is het scherm daarvoor te klein?

Bijdrager
    Deskman

Welkom (dat in ieder geval). Photoshop heeft zo veel mogelijkheden, afhankelijk of je het gebruikt om kunst te maken, foto’s op kleur te corrigeren of om maar een beetje te knutselen. Als je Photoshop hebt zit er een uitgebreide hulpfunctie bij en er is een enorme hoeveelheid tutorials te vinden op internet. Boeken moet je niet mee beginnen volgens mij.

Het scherm van de 12″ is niet zo heel groot maar heeft evenveel pixels als de 15″ Je kunt er (later) altijd een extra en groter scherm aan hangen.

Koop wel gelijk een muis of een tabletje bij je mac. Photoshoppen met een stuurvlakje is vreselijk lastig (maar het went)

Succes ermee!

Bijdrager
    lsmisch

Mijn zoon heeft een ibook 12″ die hij gekocht heeft van een student aan het st Lukas in Gent,die er dus veel op gephotoshopt heeft.
    Ik zelf vind het iets te klein.
    Boeken zijn altijd interessant maar het meeste dat ik nu van photoshop ken is,heb ik zelf zitten zoeken en op de duizenden photoshop tutorials die er te vinden zijn op het internet.
    Dus een ibook is te doen als je jonge gezonde ogen hebt,doch ik ben van plan om mij binnen afzienbare tijd een mac te kopen met een groter scherm.(imac G3/768mb/15″)

EDIT:Ik ben duidelijk niet de enige die nog op is,desk

Bijdrager
    Freek.

Ik zag schitterende tutorial van één van de mede-makers van Photoshop. Uitleg met beeldschermfilmpjes. Echt goed. Weet niet meer hoe die beste man en z’n site heten. Ik zoek het na dag en dauw even op en zal de link hier plaatsen.
    Photoshop is ook lezen maar vooral veel doen, op je plaat gaan en bij anderen kijken.

Bijdrager
    JobKuipers
    ”lsmisch”

Dus een ibook is te doen als je jonge gezonde ogen hebt,doch ik ben van plan om mij binnen afzienbare tijd een mac te kopen met een groter scherm.(imac G3/768mb/15″)

Volgens mij is het scherm van een iMac G3 niet veel groter dan dat van een 12″ iBook. De iBook heeft namelijk een 12″ viewable scherm terwijl de iMac G3 (met 15″ CRT-scherm) maar een viewable scherm van 13,8″ heeft. Dat is het grote verschil tussen CRT en LCD-schermen. Bij CRT is de viewable afmeting altijd kleiner dan de schermafmeting (dus 15″ is geen 15″) terwijl bij een LCD de hele diagonaal ook viewable is. Misschien iets om nog even over na te denken.

Groet,
    Job

Bijdrager
    JobKuipers
    ”FreekMac”

Ik zag schitterende tutorial van één van de mede-makers van Photoshop. Uitleg met beeldschermfilmpjes. Echt goed. Weet niet meer hoe die beste man en z’n site heten. Ik zoek het na dag en dauw even op en zal de link hier plaatsen.
    Photoshop is ook lezen maar vooral veel doen, op je plaat gaan en bij anderen kijken.

Volgens mij bedoel je Russel Brown heeft inderdaad gave tutorials en handige scripts op zijn site staan.

Groet,
    Job

Bijdrager
    Richie79

Ik heb een keer Photoshop 7.0 WOW book van mijn klasgenoot geleend en het was een goed boek, duidelijke tutorials met plaatjes er bij. Ik weet wel dat je nu de Photoshop CS WOW book hebt maar hij was toen ik voor het laatst keek nog niet uit maar nu denk ik wel. Je kunt hem checken op bol.com.

Bijdrager
    Freek.
    ”JobKuipers”
    ”FreekMac”

Ik zag schitterende tutorial van één van de mede-makers van Photoshop… …Weet niet meer hoe die beste man en z’n site heten. Ik zoek het na dag en dauw even op en zal de link hier plaatsen…

Volgens mij bedoel je Russel Brown heeft inderdaad gave tutorials en handige scripts op zijn site staan.

Groet,
    Job

Inderdaad Job, die bedoelde ik. Sta net in de startblokken om de link te posten, is ie er al! :)

Bijdrager
    JobKuipers
    ”FreekMac”

Inderdaad Job, die bedoelde ik. Sta net in de startblokken om de link te posten, is ie er al! :)

Hij staat bij mij in mijn bookmarksbar dus vandaar dat ik hem zo bij de hand had. Maar dat is toch het leuke van zo’n forum, niet?

Nog een fijne dag,

Groet,
    Job

Bijdrager
    sally

Ik ben wel voor boeken, zeker voor beginners:
    Bovendien hou je je scherm vrij voor Photoshop.
    De Wow-boeken, en Scott Kelby (down and dirty) geven een leuk beeld van wat er allemaal wel niet kan.
    Een meer serieus boek voor de professionele fotograaf. Mooi uitgegeven en niet duur:
    Martin Evening: Adobe Photoshop … For Photographers

De Bible raad ik af
    Omdat Deke McClelland wel heel lollig en goed kan schrijven maar dat gaat vervelen en hij komt veel te weinig met inspirerende voorbeelden (lelijk werk)
    Ga eerst eens lekker bladeren in een grote boekhandel..

En denk aan de taal…
    Nederlandse vertalingen zijn vaak een ramp (zeker als je met een engelstalige Photoshop werkt.).

Bijdrager
    Buzz
    ”Deskman”

Het scherm van de 12″ is niet zo heel groot maar heeft evenveel pixels als de 15″ Je kunt er (later) altijd een extra en groter scherm aan hangen.

Dat klopt niet helemaal. Even de resoluties van de portables op een rijtje:
    12″ iBook: 1024 x 768 = 0.79 Megapixel (MP)
    14″ iBook: 1024 x 768 = 0.79 MP
    12″ PowerBook: 1024 x 768 = 0.79 MP
    15″ PowerBook: 1280 x 854 = 1.09 MP
    17″ PowerBook: 1440 x 900 = 1.30 MP

Ik gebruik mijn 12″ PowerBook ook regelmatig met Photoshop en Illustrator, maar dan wel op een 19″ extern CRT scherm op 1280 x 1024 of 1600 x 1200. Ideaal! Zo’n scherm kost nieuw zo’n 300-450 Euro.

Op het 12″ schermpje van de PowerBook is het behoorlijk zoeken als je bijvoorbeeld krasjes of vlekjes wilt bijwerken op een 5 megapixel digitale foto. Op 100% zoom zie je maar zo’n 16% van je foto tegelijk, als je de menus, etc. niet meerekent. Ook is kleurcorrectie nogal lastig, omdat op het kleine TFT schermpje de kleuren nogal afhankelijk zijn van de kijkhoek.

Bijdrager
    JobKuipers
    ”Buzz_D”
    ”Deskman”

Dat klopt niet helemaal. Even de resoluties van de portables op een rijtje:
    12″ iBook: 1024 x 768 = 0.79 Megapixel (MP)

Dat klopt dus wel, want de 15″ waarover gesproken wordt is een iMac G3 en geen PowerBook. En een iMac G3 scherm heeft wel degelijk een resolutie van 1024 x 768 pixels en dus een gelijke resolutie als die van de 12″ iBook.

Groet,
    Job

Bijdrager
    Buzz

Ok… Dan is er misschien iets gewist, want ik reageerde op het tweede postje van Deskman, en de iMac G3 kwam pas in de derde post van Ismisch ter sprake….
    :?

Bijdrager
    JobKuipers
    ”Buzz_D”

Ok… Dan is er misschien iets gewist, want ik reageerde op het tweede postje van Deskman, en de iMac G3 kwam pas in de derde post van Ismisch ter sprake….
    :?

Je hebt gelijkt Buzz_D sorry hiervoor… :innocent:

Bijdrager
    Deskman

Niks gemist. Ik had het er laatst over met een PB 12″ gebruiker die me dit vertelde. Ik lieg in commissie en heb het niet nagekeken. Mea Culpa.

Het externe scherm blijft echter een goede optie. Klein PBtje voor onderweg, groot scherm voor thuis. En je hoeft niet gelijk een Apple 20″ te kopen.

Bijdrager
    JobKuipers

Dat ben ik wel met Deskman eens. Een goede (grotere monitor) voor thuis is wel heel erg fijn, zeker ook vanuit ergonomisch standpunt. (Betere werkhouding dan naar je laptop scherm turen.

Groet,
    Job

Bijdrager
    Little_Meanie
    ”sally”

De Bible raad ik af
    Omdat Deke McClelland wel heel lollig en goed kan schrijven maar dat gaat vervelen en hij komt veel te weinig met inspirerende voorbeelden (lelijk werk)

Allereerst, iedereen bedankt voor de snelle en vele reacties!!! :D

Op het internet vond ik vele positieve reviews over dit boek, misschien toch maar niet kopen dan. Ik zou zowiezo een engelstalige versie kopen omdat mijn Photoshop ook in het Engels is.

Zoals velen zeggen weet ik dat er vele tutorials staan op het internet. Die wil ik dan ook gebruiken als ik wat meer gevordert ben met Photoshop. Maar om te beginnen is een boek beter vind ik, zo kan ik snel iets opzoeken en moet ik niet telkens van internet terug overschakelen naar Photoshop.

Bijdrager
    Roggie

Ik heb zelf Photoshop CS for Photographers van Martin Evening.
    Veel (554 blz) goede tips en uitleg over de dingen die je het meest gebruikt in Photoshop met op elke pagina mooie kleurenafbeeldingen om alles te verduidelijken. Uitgegeven bij Elsevier/Focal Press, ISBN 0 240 51942 6

Bijdrager
    Little_Meanie

Nog een paar vraagjes:

Is het de moeite om te wachten tot Photoshop CS2 uitkomt en daar dan een boek van te kopen of duurt het nog een eind voor die boeken zullen verschijnen?

Heeft de iBook 12″ dezelfde kwaliteit van scherm als de Powerbook 12″? En wordt de iBook niet erg snel vuil, heb er eentje gezien in de winkel (demomodel) en die was al helemaal zwart geworden rondom het toetsenbord en zo.

Bijdrager
    Deskman

PS2 zal nieuwe functies hebben, maar als je nog niks kent dan maakt het niet veel uit. Het duurt meestal wel even voordat de leuke boeken ook helemaal up-to-date zijn. Daar zou ik niet op wachten. Tegen de tijd dat je alle functies die je gaat gebruiken onder de knie hebt is CS3 al in aantocht.

Meer info bijCreativepro en MacWorld

Iets wat de Belgen hier maar moeten beantwoorden: bedenk je goed of je een AZERTY of een QWERTY toetsenbord wilt hebben. Een los keyboard is zo gehaald, maar een voor je PB omruilen valt niet mee. En er zijn er die gek worden van AZERTY.

Bijdrager
    Little_Meanie
    ”Deskman”

Iets wat de Belgen hier maar moeten beantwoorden: bedenk je goed of je een AZERTY of een QWERTY toetsenbord wilt hebben. Een los keyboard is zo gehaald, maar een voor je PB omruilen valt niet mee. En er zijn er die gek worden van AZERTY.

Ik werk al heel mijn leven met Azerty, dus bij mij wordt het een Azerty Powerbook 8)

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.