9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    B-arts

Photoshop CS: bewaren voor web =>zwakke kleuren

Yo,

Als ik in Photoshop CS, RGB beelden wil opslaan ‘voor web’, zijn deze beelden erg flauw van kleur.
    Het contrast vermindert en het kleur wordt nogal blauw-grijs.
    Iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen?

Bijdrager
    Zout

in welk formaat wilde je het bewaren?

Bijdrager
    B-arts

Ik wilde deze gaan bewaren in jpg-formaat.

Bijdrager
    Zout

dan maakt hij het idd platter, hoe minder uitspattingen qua kleur hoe kleiner het bestand namelijk. Voor foto’s is dat over het algemeen niet zo erg, maar voor kunst ofzo wel. Logo’s wil je graag ook in de echte kleuren laten zien. Als er niet te veel kleuren in zitten zou ik voor een PNG-8 kiezen, let wel op dat je de transparantie niet aan zet, daar heeft Internet Explorer problemen mee. Je kunt ook voor PNG 24 kiezen. Maar je bestanden worden dan weer wat groot. Probeer anders een Jpeg te maken zonder safe for web, maar gewoon met bewaar als (safe as…), dan doet hij dat kleuren effect ook niet is mijn ervaring.

Bijdrager
    B-arts

Ik heb dit geprobeerd, maar het maakt weinig verschil uit vrees ik. Als ik ‘bewaar voor web’ kies, ziet het ‘origineel’ er evenmin goed uit van kleur???

Bijdrager
    awi

bewaar je de bestanden met kleurprofiel of zonder? bekijk je ze op een win of mac?

het kan zijn dat je bijvoorbeeld adobe rgb hebt ingebed en dat wordt waarschijnlijk niet begerpen op een win machine.

Een optie kan zijn eerst de beelden te converteren naar s-RGB (wat erg lijkt op native windows kleur) en dan zonder icc profiel op te slaan vanuit photoshop, dan komen ze er wel redelijk uit te zien op ene windows bak.

Bijdrager
    B-arts

Ik werk met een Mac G5. Ik heb de instelling ‘cie-rgb’ geselecteerd!

Bijdrager
    dBook

Dit probleem heb ik ook gehad. Is echt een colormanagement probleem en geen formaatprobleem. Dit kan een aantal factoren hebben. Googlen op ‘save for web’ en ‘mac’ of iets dergelijks kan je op verschillende sites brengen die dit probleem volledig beschrijven.

Ik heb allereerst mijn foto’s omgezet naar sRGB via ‘convert to’ s-RGB profile (niet ‘assign to’)
    Dit hielp niet echt, daarna heb ik mijn monitor opnieuw gecalibreerd. Als je foto’s voor webgebruik gaat ‘saven’ moet je bij het calibreren de gamma niet op 1,8 zetten (wat aangeraden wordt voor mac-gebruikers) maar op 2,2. (dit is wat doorgaans windows-mensen op het web zien). Daarna ging het bij mij een stuk beter. Ik heb het nog niet uitgebreid kunnen testen, maar ik zou even op het Internet kijken. Het is iig een bekend probleem.

Bijdrager
    Erik

De Photoshop ‘save for web…’ optie voert geen kleurbeheersing naar je scherm uit in het ‘preview’ venster, iets wat wel gebeurt als je naar het beeld kijkt in het gewone document venster.

Afhankelijk van je gebruikte kleur-instellingen kan dat verschil groter worden.

Hoe dan ook, het bestand wordt er niet door aangepast, het geldt alleen voor dat preview venster tijdens het bewaren voor web.

PS. Als je web-afbeeldingen aanmaakt, kan je overigens het beste sRGB als kleurruimte gebruiken.

Gezien je opmerking werk je nu in AdobeRGB(1998) of iets dergelijks groots?

Erik

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.