15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    The – DDD

[Photoshop CS] Afbeelding vervagen behalve het onderwerp.

Ik zit hier te pielen met photoshop.. (opgepast ik ben een prutser met die software)…

En nu wil ik iets wat volgens mij relatief simpel is.

Ik heb een foto met daarop een onderwerp. Omdat de achtergrond niet relevant is, wil ik deze vervagen. Nu lukt het me prima om een uitsnede te maken en vervolgens de rest van de achtergrond te vervagen.

Maar wat ik eigenlijk wil is dat de achtergrond vanaf het onderwerp tot op een zekere afstand van het onderwerp steeds meer vervaagt. En ik krijg dat dus gewoon niet voor elkaar. Al wat zitten te zoeken op internet, maar omdat ik niet zo in de terminologie zit is het lastig te vinden wat ik zoek.

Let op ik zeg vervagen, ik bedoel dus geen blur. Ik wil zeg maar die ruitjes die aangeven dat een deel doorzichtig is steeds beter kunnen zien hoe verder ik van mijn uitgesneden onderwerp af kom.

Iemand suggesties?

Overigens ben ik op de hoogte van het werken met lagen in Photoshop, en ik vermoed dat daar ergens mijn oplossing ligt.

Bijdrager
    Vleer

Inderdaad, 2 lagen maken. Op de onderste zet je je orginele foto, op de bovenste de geblurde foto met een radial gradient masker.

Bijdrager
    buxx

Of even een snelmasker maken, zit in je gereedschap pallet. Dan kun je delen van de foto uitsluiten van de bewerking.
    http://www.knol-surft.nl/content/view/22/35/

Bijdrager
    AppleFlap

Je kan gewoon 1 layer houden hoor, je pakt de Elleptical Marquee Tool en pakt een feather van 30 ofzo, dan hou je shift ingedrukt en selecteer je (kan een voor een omdat je shift ingedrukt houd) alles om het voorwerp heen.
    Dan ga je (met je selectie nog open) naar Filter > Blur > Gaussian Blur en kies je een factor (moet je zelf maar weten ;)).
    Dat zou moeten werken.

Het selecteren hoeft niet zo heel precies hoor:) en door die Feather word het gelijdelijk steeds vager (je selectie zal er een beetje rond uitzien, maar hij gaat door die Feather ook nog ver buiten je selectie verder met vervagen).

Groeten & Succes

Wouter

Bijdrager
    Richele

Kijk even hier: http://av.adobe.com/russellbrown/HocusPocusFocusSM.mov
    en laat je niet misleiden door het eerste stuk waar het effect op een letterkaart wordt losgelaten, daarna wordt het heel interessant.
    Ten overvloede: Russel Brown is de creatief directeur van Adobe en heeft op zijn site nog veel meer leuke tips en trucs staan die op een leuke wijze gepresenteerd worden. succes

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Als ik het goed begrijp wil de topicstarter niet blurren maar een verloop naar transparant maken.

Bijdrager
    The – DDD

Inderdaad een verloop naar transparant….

Maar ik ben er al achter hoe ik dat kan bereiken. Ik heb zitten klooien met maskers…

-Masker op foto toevoegen die alles verberg, vervolgens het onderwerp er onderuit krassen. (Lekker ver inzoomen om de randjes strak te krijgen.) Daarna met een airbrush kwast het verloop naar transparant aangemaakt. Erg tijdrovend. Maar het resultaat is goed genoeg.

Maar het zal vast mogelijk zijn om het masker in 1 handeling te bewerken zodat die vervaging optreedt terwijl het onderwerp 100 procent zichtbaar blijft. Zat zelf te denken aan een glow toepassen op het masker. Zit ik op de goede weg?

Bijdrager
    marloez

onderwerp selecteren, selectie omdraaien –> doezel (feather) instellen –> op backspace rammen –> klaar! (toch?) :?

Bijdrager
    The – DDD

Zal het vanavond is proberen.:D

Bijdrager
    Freek.

Als ik het goed begrijp zoek je eigenlijk een manier van vervagen waarbij je een scherptediepteverloop krijgt. Dus niet gewoon de hele achtergrond onscherp maar verlopend.

Het linkje is een beetje lastig maar misschien heb je hier iets aan:
    -> Zoekresultaten Google.
    -> Download ‘[PDF] Adobe Photoshop CS Tips and Tricks’ (4e hit van boven).
    -> Ga naar pagina 43 t/m 45 (hoofdstuk Werken met Vage lens ).

Succes.

Bijdrager
    The – DDD

Hoe verder va mijn onderwerp, hoe transparanter. Dat is wat ik wil doen.

Dat masker waar ik het over had was eentje waarmee ik de doorzichtigheid als een aparte laag kon toevoegen.

Bijdrager
    sally

In een laagmasker maak je zwart wat transparant moet zijn en wit wat helemaal niet tranaparent moet, en alle grijstinten daartussen..? Je raad het al. Dus wat is je probleem?

(je kunt eventueel beginnen met een selectie, dan het laagmasker toevoegen, dan is die selectie alvast wit. Het omgekeerde selecteren en dan met een radial gradient het grijswaardenverloop maken in het masker.

Als de vervaging de vorm van de selectie moet volgen vraagt dat wel iets meer vernuft.
    Dat kan ik veel sneller doen dan het uitleggen. Denk bijvoorbeeld aan de feather van marloez, maar dan in het masker werken.
    Kom je daar uit?

Ps; Background layer werkt niet. Dubbelclicken om er een gewone laag van te maken.

Edit: ik heb vreemd genoeg de een na laatste post van The – DDD niet gezien. Sorry voor overbodigheid.

Bijdrager
    hansenonline
    ”Richèle”

Kijk even hier: http://av.adobe.com/russellbrown/HocusPocusFocusSM.mov
    en laat je niet misleiden door het eerste stuk waar het effect op een letterkaart wordt losgelaten, daarna wordt het heel interessant.
    Ten overvloede: Russel Brown is de creatief directeur van Adobe en heeft op zijn site nog veel meer leuke tips en trucs staan die op een leuke wijze gepresenteerd worden. succes

volgens mij gaat het hier na de leeskaart die je ook bij de oogarts krijgt over het geen de topic starter wil. scherpte diepte komt later aan bod. je werkt met alpha channels en die selecteer bij lensblur.

Bijdrager
    sally

Hij heeft het over transparantie, zoals hier met een blauwige ondergrond.
    Het is wel belangrijk dat je in het masker meteen een grijswaardestap maakt.
    (grijs tegen het wit van de selectie, want als dat ook geleidelijk gaat is het niks)

Dit is trouwens mevouw Apple (Fiona) die haar Mona Lisa blik oefent (lukt nog niet echt)

De snelste methode voor het verloop is misschien deze:
    Je moet dus de preciese selectie bewaren (of oproepbaar hebben vanuit een aparte laag). Dat is sowieso het meeste werk.
    (Dan eventueel eerst het wit in het masker selecteren en de selectie wat groter maken, vullen met wit). Als je dat gedaan hebt, kun je het bestaande wit / zwart masker gaussian blurren om een contour volgend verloop te krijgen.
    En dan weer de oorspronkelijke preciese selectie in het masker laden en vullen met wit.

Bijdrager
    The – DDD

En hier het eind resultaat.

Jammer genoeg ben ik afgestapt van het vervagings idee. Was lekker aan de knutsel en heb een stevige rip-off gedaan van de plaatjes in de Apple screensavers.

Een keynote als mov… heb hem op mijn mac share gezet maar hij maakt er een zip van?? Nah ja, als er een .mac kenner is, als je de directe url weet, ik hoor het graag.

(ongezipt 5.7 mb)

http://homepage.mac.com/jeroen.leenarts/.cv/jeroen.leenarts/Sites/.Public/probeersel.mov-zip.zip

Ik probeer overigens wat dingen uit http://www.presentationzen.com eigen te maken, vandaar de ietwat vreemde(??) slides.;)

Wel weer een stuk wijzer geworden met photoshop door deze vingeroefening.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.