9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    JG OMT

Photos neemt te veel ruimte in op harde schijf

Dag,

Mijn Mac is vol en maakt daar melding van. Als ik in mijn storage kijk, zie ik dat 8,6GB van het geheugen wordt ingenomen door Photos. Ga ik naar Photos dan zie ik dat daar 645 foto’s in staan. 8,6GB Lijkt mij een beetje veel ruimte voor slechts 645 foto’s. Kunnen er ergens verborgen bestanden staan of kan er een endere reden zijn dat Photos zo veel ruimte in beslag neemt…?

Groeten,

Joris

Moderator
    Night

Foto’s zijn niet alleen de foto’s in de Foto’s app, maar alle bitmap-bestanden op je Mac.

Bijdrager
    JG OMT

Ok, kan je uitleggen wat dat betekent? Kan ik de ruimte die die innemen verkleinen?

Bijdrager
    JG OMT

Hmm, ik heb nu alle foto’s uit Photos verwijderd en hij geeft nog steeds aan dat Photos 8,6GB groot is… Ik begrijp er steeds minder van geloof ik:-)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Wat Night bedoelt is dat het kopje „Foto’s” bij schijfgebruik niet alleen de foto’s zijn die je in het programma Foto’s hebt staan, maar álle afbeeldingsbestanden op je computer (vermoedelijk afgezien van vectorafbeeldingen).

Bijdrager
    JG OMT

Dank je voor je uitleg, dat is helder.

Dit zou overigens wel betekenen dat van de 121GB op mijn Mac 50GB in gebruik is door mijn Mac zelf aan Systeem, iOS zaken en foto’s. Dat lijkt mij erg veel. Of moet ik dat anders zien…?

Daarnaast vind ik het opmerkelijk dat ik 650 foto’s van mijn Mac verwijder maar dat dat 0,0 ruimte oplevert op de disk.

Bijdrager
    mowat

Heb je ze gewoon uit het programma verwijderd of volledig van je mac ?

Misschien zitten ze nog in de prullenbak van photo’s of van de mac ?

Dan blijven ze natuurlijk dezelfde ruimte innemen op je mac en is het verschil inderdaad 0,0.

Moderator
    Night

Vergeet niet dat je ook de prullenbak in Photo’s zelf moet legen. Ik weet verder niet hoe je je systeem hebt ingericht, maar als je ook foto’s in iCloud hebt staan, en bijvoorbeeld je desktop en zo ook, dan staan die afbeeldingen ook nog ‘onzichtbaar’ op je Mac.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Inderdaad, als je ze normaal verwijdert in Foto’s dan worden ze naar de prullenbak daarvan verplaatst, en pas dertig dagen later daar weer uit verwijderd. Totdat dat gebeurt zal er dan natuurlijk geen verschil in schijfgebruik zijn. Wat de ruimte voor het systeem betreft:

$ du -ch /bin /etc /sbin /usr /Library /System

2,5M /bin

0B /etc

1,0M /sbin

51M /usr/bin

28K /usr/standalone/firmware/iBridge1_1Customer.bundle/Contents/_CodeSignature

0B /usr/standalone/firmware/iBridge1_1Customer.bundle/Contents/Resources/Firmware/usr/local/standalone

[snip HEEL VEEL meer regels]

1,1M /System/Library/Caches

8,6G /System/Library

8,7G /System

31G total

Oftewel: de genoemde mappen (/bin, /etc, enz.) nemen samen al 31 GB in, en dan heb ik nog een aantal systeemmappen weggelaten omdat ik vermoed dat die niet zo groot zullen zijn, en heb ik ook /Applications buiten beschouwing gelaten omdat het moeilijk is om te zeggen hoeveel daarvan gerekend wordt tot het besturingssysteem zelf.

O ja, en dan zijn die 31 GB échte gigabytes (van 1024³ = 1.073.741.824 bytes elk) en niet de gigabytes die de Finder gebruikt, van 1.000.000.000 bytes elk. Zoals de Finder het weer zou geven, is het 33 GB.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.