7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    lord anubis

photo.app, waar komen de trefwoorden vandaan& hoe Findertag's gebruiken in Photo

Iemand bekend met foto’s taggen? Ik heb Lightroom maar dat gebruik ik voor foto’s. Photo.app voor al het andere.

Ik wil Tag’s gebruiken in Photo.app en wil natuurlijk de finder tag’s gebruiken, maar ik zie wel trefwoorden maar daar staan alleen maar onzin woorden in of zelfs website namen die nooit bekeken zijn. Zal wel ergens vandaan komen.

Dus twee vragen.

Hoe kan ik foto’s in Photo.app Taggen

En waar kan ik de trefwoorden lijst in het systeem vinden?

Bijdrager
    KarelWillem

Hier wordt wat uitgelegd over de ‘trefwoorden’ in Foto’s.

https://support.apple.com/nl-nl/guide/photos/pht8d0ad5198/mac

(Het blijft een vreselijke naam voor een foto-app b.t.w.)

Bijdrager
    Milez

<p class=”cite”>KarelWillem op 5 augustus 2019 om 16:44</p>
    (Het blijft een vreselijke naam voor een foto-app b.t.w.)

Precies! Net zoals Numbers, Pages en eigenlijk ook Word. Namen die een gewoon woord zijn maken Google-searches altijd extra uitdagend. Ze hadden er minstens iets onnozels van kunnen maken door er pakweg een “i” of een “Pro” of iets anders voor te plakken.

Bijdrager
    KarelWillem

Dat aanplak ‘i’-tje zijn ze (helaas) stevig aan het afbouwen, en dat maakt de communicatie er i.d.d. niet eenvoudiger op.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>lord anubis op 5 augustus 2019 om 13:38</p>
    Hoe kan ik foto’s in Photo.app Taggen

Open het infovenster met ⌘I of in het menu Venster. Selecteer dan één of meer foto’s en je kunt in het infovenster trefwoorden toevoegen door te klikken waar er staat „Voeg een trefwoord toe” en wat te typen.

Typ je een deel van een woord dat je al eerder gebruikt hebt, dan zal (na een korte vertraging) een lijstje met mogelijkheden tevoorschijn komen, zodat je eventueel daarin kunt klikken.

En waar kan ik de trefwoorden lijst in het systeem vinden?

Trefwoordbeheer, ⌘K of in het menu Venster.

Bijdrager
    lord anubis

Heren bedankt voor de reacties.

Maar ik weet hoe de trefwoorden te gebruiken, maar dat zijn niet de tag’s van de finder.

De trefwoorden lijst, zijn hier zo allemaal onzin woorden waar ik niets aan heb. Ik heb de hele lijst doorlopen maar er zit niet een woord bij die ik voor een afbeelding kan gebruiken. Ik kan de tag’s overtypen, maar ja dat is dubbel werk

@Jacco – Ik vroeg waar ze staan in het systeem, niet in Photo’s.

Ik heb woorden zoals skincare,  bubbles. Volgens mij is dit de eerste keer in mijn leven dat ik skincare in typ, oké nu twee keer dus.

Misschien een eerste SwiftUI compleet project die alles van Photo’s inleest en dan finder tag’s laat toewijzen. Zoiets als Pixave maar dan wederom met Finder Tag’s

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Misschien had je wat meer nadruk moeten leggen op dat je op zoek bent naar waar dit alles achter de schermen te vinden is:) Tags in de Finder en trefwoorden in Foto’s zijn hetzelfde concept, alleen een andere naam — en de twee zijn niet aan elkaar verbonden. Dat laatste is voor jou denk ik het belangrijkste om je te realiseren: een trefwoord op een foto levert geen bijbehorende tag in de Finder op, en omgekeerd.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.