12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    levidhuyvetter

PhoenixBIOS in AHCI-Mode plaatsen voor Hackintosh.

Ik ben bezig met het installeren van hackintosh op m’n Compaq Presario 2100. Ik volg deze tutorial :

http://tonymacx86.blogspot.com/2010/04/iboot-multibeast-install-mac-os-x-on.html

De eerste stap is het instellen van je bios, de cd-rom drive als prioritaire opstarteenheid instellen is me al gelukt maar ik vind nergens de settings om m’n bios in AHCI-Mode te plaatsen.

Bijdrager
    Wiki Post

Bijdrager
    johnkeates

Daar hebben we hier niks mee te maken.

Maar om je vraag te beantwooren: als het niet bij je storage configuratie zit, kan het niet.

Het probleem is dat jouw PC een cheap ass model is waarbij alles vastgezet is zodat de b-merk onderdelen die er in zitten altijd werken. Gezien je ook niet weet dat AHCI niet een ‘mode’ is waar je BIOS in kan ‘zitten’ denk ik dat je beter gewoon een Mac kan kopen. Over het algemeen zijn nieuwere PC’s standaard met SATA controllers in AHCI mode configureerd.

Bijdrager
    levidhuyvetter

Je schrijft : “denk ik dat je beter gewoon geen Mac kan kopen” waarschijnlijk moest het zijn “denk ik dat je beter gewoon een Mac kan kopen” ? Wel ik heb een iMac, de computer waar ik hackintosh op wil zetten is gewoon een oude laptop waarop ik het eens kan proberen.

Bijdrager
    csteelooper

LOL… johnkeates zal inderdaad ‘een mac bedoeld hebben… Maar voor de rest snijdt zijn post hout: als je laptop het niet aan kan (dus: als je de storage controller niet als zodanig kunt configureren) dan ga je bedrogen uitkomen – het gaat je dan dus niet lukken met de Compaq. Sowieso is het vaak lastiger om met oudere hardware een Hackintosh te bouwen… Als je wilt dat je Hackintosh goed werkt – voorzover dat kan – dan heb je wel héél specifieke hardware nodig…

Bijdrager
    G-Force

Ziet er uit als een oude laptop. Die heeft dan vast niet eens een SATA schijf dus dan valt er helemaal geen AHCI in te stellen. Daarbij kan je met zulke oude processors helemaal geen recente versies van Mac OS X draaien, Tiger zou misschien nog wel kunnen. Maar Tiger hackintosh is enorm brak…

Bijdrager
    youp.c
    csteelooper op 11 maart 2011

Als je wilt dat je Hackintosh goed werkt – voorzover dat kan – dan heb je wel héél specifieke hardware nodig…

Deze opmerking is dus op werkelijk niets gebaseerd. Vrijwel elk modern moederbord, dus beschikkend over ahci-schijfmodus, met sata hardeschijf, sata optische drive en losse videokaart, valt aan de gang te krijgen. Natuurlijk niet 1-2-3 het nodig zoek en klooiwerk naar de juiste drivers/kernels e.d., maar neem nu bijvoorbeeld mijn hackintosh: barebone MyCom computer, met niet-ondersteunde nvidia chipset werkt al meer dan een jaar zonder KP op snow leopard.

Bijdrager
    youp.c

Als je wilt dat je Hackintosh goed werkt – voorzover dat kan – dan heb je wel héél specifieke hardware nodig…

Deze opmerking is dus op werkelijk niets gebaseerd. Vrijwel elk modern moederbord, dus beschikkend over ahci-schijfmodus, met sata hardeschijf, sata optische drive en losse videokaart, valt aan de gang te krijgen. Natuurlijk niet 1-2-3 het nodig zoek en klooiwerk naar de juiste drivers/kernels e.d., maar neem nu bijvoorbeeld mijn hackintosh: barebone MyCom computer, met niet-ondersteunde nvidia chipset werkt al meer dan een jaar zonder KP op snow leopard.

Bijdrager
    johnkeates

Het is weldegelijk zeer specifieke hardware die je nodig hebt. Wat je in Nederland kan krijgen is c.a. 10 soorten hardware (waarbij elke fabrikant misschien een andere naam en kleur en bios voor z’n moederbord verzint), terwijl er toch echt honderden verschillende soorten zijn. Neem bijvoorbeeld de CPU’s, je moet toch echt een CPU die SSE4 heeft nemen wil je storingsvrij kunnen werken. Natuurlijk kan je een kernel hacken met een translator voor AMD cpu’s die SSE4 sowieso al kunnen emuleren, maar dan kan je bijv. sommige software gewoon niet draaien om dat die directe SSE4 vereisen, wat je gewoon niet kan emuleren.

Dan heb je dat het moederbord een SATA chipset met AHCI moet hebben, wat weer een flinke filter is op alles wat er bestaat qua hardware. Dan zit je nog met video, je kan alleen Nvidia, ATI of Intel gebruiken. De matrox kaarten werken (werkten) gewoon niet. De Matrox mac kaarten ook niet, want die werken dan weer alleen in OF of EFI omgevingen van Apple. Als we dan toch bezig zijn, oudere Intel chipsets hebben soms wel AHCI, maar werken toch niet om een of andere duistere reden (zal wel slecht geïmplementeerde SATA controller zijn) als je geen externe AHCI capable SATA controller hebt. Dan is het probleem met dual GPU’s er nog, en SLI/CrossFire, wat ook niet kan en soms een KP veroorzaakt.

Al met al moet je dus gewoon een 775, 771 of 1156/1336 socket moederbord hebben met een intel chipset voor de beste ervaring. nForce chipsets worden voor nieuwere bordjes niet meer gemaakt dacht ik, dus zit je aan de nieuwere intel chipsets only.

Bijdrager
    csteelooper
    youp.c op 11 maart 2011

Deze opmerking is dus op werkelijk niets gebaseerd. Uhm… Jij hebt kennelijk andere ervaringen dan ik, en dit is wat men op InsanelyMac zegt. Dacht je nou werkelijk dat ik niet eerst mijn oude WinDoos om heb gebouwd tot Hackintosh voor ik een iMac kocht? Voor mij zou de Hackintosh de ideale stap zijn geweest naar de feitelijke iMac. Maar bij mij heeft ’t nooit gewerkt… Ze houden op InsanelyMac ook niet voor niets een complete Wiki bij over welke hardware wel of niet (goed) werkt.

youp.c op 11 maart 2011

Vrijwel elk modern moederbord, dus beschikkend over ahci-schijfmodus, met sata hardeschijf, sata optische drive en losse videokaart, valt aan de gang te krijgen.

Nee dus… Kijk maar eens in de Wiki. Videokaarten vormen tegenwoordig niet zo’n heel groot probleem meer, maar vooral draadloze netwerkkaarten zijn een crime…

youp.c op 11 maart 2011

Natuurlijk niet 1-2-3 het nodig zoek en klooiwerk naar de juiste drivers/kernels e.d., maar neem nu bijvoorbeeld mijn hackintosh: barebone MyCom computer, met niet-ondersteunde nvidia chipset werkt al meer dan een jaar zonder KP op snow leopard.

Mooizo…

Bijdrager
    youp.c

Ik baseer hetgene wat ik typ op mijn ervaringen en ervaringen van andere op verschillende fora/sites (netkas.org, tonymacx86.com, hackintosh.nl/kexts.com, insanelymac.com…) en dit zijn mijn conclusies, in

csteelooper op 12 maart 2011

Dacht je nou werkelijk dat ik niet eerst mijn oude WinDoos om heb gebouwd tot Hackintosh voor ik een iMac kocht?

Lees s.v.p. alles wat ik typ:

youp.c op 11 maart 2011

Vrijwel elk modern moederbord

Laten we ook niet vergeten dat een forum een forum blijft, InsanelyMac is niet heilig; het is wellicht een van de grootste hackintoshfora, maar ook een met veel beginners en wannabe-experts.
    Het echte brein, d.w.z. ontwikkelaars van custom kexts en bootloaders, werkt voornamelijk op eigen of professionelere sites, zoals netkas.org, en meer afgezonderd van de grote massa.

Mijn nadruk, lag meer op het feit dat er geen zéér specifieke hardware moet worden gebruikt om OS X te kunnen draaien/aan de gang te krijgen; ik zei niet probleemloos; sommige dingen gaan nooit werken; zoals IDE en bepaalde wifi- of lan-chips; voor beide kan je voor onder de 20€ een OS X-compatibele PCI-E card inpluggen of een wifi usb dongle en een extra (compatibele) nvidia kaart gaat je ook niet de kop kosten. Ik noem dat geen specifieke hardware; ik noem dat wat extra investeringen en het blijft dan nog steeds een goedkope manier om kennis te maken met Mac OS X. Extreem goedkope aldi-computers met versleutelde bios en laptops daargelaten het gaat hier over de gewone moderne huiskamer-computers.

Daarnaast beschikt vrijwel elk modern moederbord, eentje die je vandaag zal kopen, de mogelijkheid om de AHCI-modus te gebruiken. Het probleem zit erin dat men vaak wel een (goedkope) hackintosh wil, maar er niet de moeite voor overheeft als het niet meteen werkt. Dat is ook de reden waarom er snel wordt gezegd werkt niet/niet ondersteund.

Een pluspunt van hackintosh is dat je een oude apple behuizing/apple product een nieuwe levenskans kan geven; denk aan oude iMacs (G3, G4), PowerMac Cube of PowerMac G5; hier een filmpje van een hackintosh in iMac G4 behuizing met Snow Leopard 10.6.3: http://www.youtube.com/watch?v=RUrRQydWW2Q

N.B. Ik wil hiermee hackintosh niet de hemel in prijzen en zeker niet Macs afkeuren, maar enkel zeggen dat het zeker niet zo onmogelijk is zoals het lijkt en zoals het hier vaak wordt beschreven, mits je moderne onderdelen gebruikt.

Bijdrager
    G-Force

InsanelyMac is in zekere zin best wel “heilig” want daar is het allemaal begonnen, toen het nog OSx86 Project heette. Jammer dat het nu barst van de “noobs” dan.

Wat brengt dat eigenlijk weer herinneringen omhoog, lekker prutsen met Deadmoo’s tiger-flat.img.:cool:

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.