21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    den elias

Phising? Help

Dus vandaag kreeg ik een e-mail van: no-reply @ apple-customer.com
    Hierbij beweert men dat er op mijn account is proberen is in te loggen. Voor zover ik weet heb ik deze mail gekregen op mijn e-mail waar ik niet eens een Apple account heb. Daarna moet ik op confirmation klikken … twisted:

Zou dit een scam zijn? En hoe report ik dit aan Apple?:)

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik vermoed van wel, hier staat wat je allemaal kan doen om het te testen en waar je het moet melden https://support.apple.com/en-us/HT4933

Bijdrager
    sedikit

In voorkomende gevallen meld ik het altijd, wanneer er geen andere mogelijkheid is, aan Phishtank (onderdeel Universiteit Leuven):
    https://www.phishtank.com/
    -registreren
    -inloggen
    -Submit(links-boven)
    -via email (het handigst)
    -nooit meer last

Bijdrager
    essiw

Zodra een “bedrijf” je een e-mail stuurt met een link, waarbij je moet inloggen e.d. moet je het al wantrouwen. Indien mogelijk zou ik altijd naar de website zelf gaan zonder op die link te drukken. Helaas sturen normale bedrijven (ING) ook dit soort mails soms… In dit geval lijkt het me idd phishing aangezien je een mail krijgt op een e-mail waar geen apple account is aan gekoppeld, en het feit dat je op confirmation moet drukken wat ze nooit vragen.

Bijdrager
    GoeieDag
    sedikit op 07 maart 2015

-nooit meer last

En wat kan de Universiteit Leuven eraan doen? Schieten ze de scamers dood of zo?

Bijdrager
    MrBelloNLD

adware medic al eens gedraaid?

Bijdrager
    sedikit
    GoeieDag op 07 maart 2015
    sedikit op 07 maart 2015

-nooit meer last

En wat kan de Universiteit Leuven eraan doen? Schieten ze de scamers dood of zo?

Ik neem aan, dat je vast wel weet wat ik vermoed, dat Phishtank de provider van de phishing-mail op de hoogte stelt. Dus “nooit meer last” van de afzender, via deze provider. Bedoeld ter bescherming van anderen. Grappig…. :grin: dat deze vraag bij jou kennelijk alleen bij deze boodschapper(ik dus) brandt. Want…Vraag jij je dat hier ook af?:
    [email protected]
    [email protected]
    [email protected]
    [email protected]
    [email protected]
    enz.enz.?
    Ik heb er geen verstand van Goeiedag, misschien dat je het antwoord op je brandende vraag hier vindt:
    http://www.phishtank.com/faq.php
    of misschien hier:
    http://www.howstuffworks.com/

Bijdrager
    MacTS

Natuurlijk is dit phishing. Je beweert zelfs op dat email-adres geen Apple-account te hebben… En dan gaat er nog geen lampje branden? Ze zitten te azen op achteloze gebruikers als jij (sorry).

Bijdrager
    tarmac58

bij mij ziet zo’n mail er zo uit. niks om op te klikken

Bijdrager
    GoeieDag
    sedikit op 07 maart 2015

Ik heb er geen verstand van…

Voor iemand die er geen verstand van heeft, weet je altijd weer hele verhalen in elkaar te zetten.
    Afijn, het enige wat Phishtank doet is een database aanleggen. Het voorkomt geen enkele phishing mail. Het filtert er niks voor jou uit. Dus dat “nooit meer last”, vergeet het maar.

Bijdrager
    sedikit

Voor iemand die er geen verstand van heeft, weet je altijd weer hele verhalen in elkaar te zetten.”
    Ja, allicht, ik pak mijn antwoord een beetje met plezier in. Wat kun je anders, op zo’n spijker-op laag-water-enigszins-lichtelijk- rancuneuze reactie. En je vergeet daarbij ook nog eens goed te lezen. Ik schreef: “Dus “nooit meer last” van de afzender, via deze provider. Bedoeld ter bescherming van anderen” Dat betekent dus (zucht) GoeieDag, dat de mail natuurlijk bij jou al binnen is, maar dat je het verzenden naar anderen verhindert (via b.v. Phishtank).
    Volgens mij ben je (vaak bij mij) de draad kwijt en ga je maar wat roeptoeteren. Het is voor mij het sop van de kool niet waard. Ik wilde de TS helpen, kun je je dat voorstellen GoeieDag? Dat was alles.
    Allemachtig, wat laat jij je kennen. Hoe oud ben je?!
    Goeie Dag Verder!

Bijdrager
    Targaryen

Heb je niet toevallig dit adres als secundair adres ingesteld? Dan krijg je wél e-mail van Apple of een e-mailadres dat niet gelinkt is aan Apple rechtstreeks. De e-mail ziet er in elk geval betrouwbaar uit (zelfde font, geen tikfouten, zelfde e-mailadres als het origineel).

Geblokkeerd
    Anoniem

@targaryen, die van @tarmac58 is een echte mail haha.

Bijdrager
    den elias

Hoe upload je een screenshot op deze thread? Dan kunnen jullie het zien

Bijdrager
    sedikit

-Zet dat screenshot op je bureaublad.
    -Ga naar het venster waarin je wilt reageren
    -Click in “Jouw reactie” op Img:

-browse naar je screenshot
    -“Voeg toe”
    -Wel eventjes wachten. Het duurt even!!

Bijdrager
    jf
    MrBelloNLD op 07 maart 2015

adware medic al eens gedraaid?

Al gelezen wat er in de beginpost staat?

Bijdrager
    Targaryen
    Usain op 07 maart 2015

@targaryen, die van @tarmac58 is een echte mail haha.

:-P

Bijdrager
    GoeieDag

Sedikit, het is simpel: het heeft geen enkele zin het ergens op te geven want de phisher kan er niet mee tegen worden gehouden.

Bijdrager
    sedikit
    GoeieDag op 08 maart 2015

Sedikit, het is simpel: het heeft geen enkele zin het ergens op te geven want de phisher kan er niet mee tegen worden gehouden.

Het is inderdaad simpel: leg mij en de andere bezoekers dan maar uit waarom het geen zin heeft om o.a. hier relevante phishing te melden:

[email protected]
    [email protected]
    [email protected]
    [email protected]
    [email protected]
    enz.enz.

Zijn ze daar dan dommer dan jij en ik? Zou het kunnen zijn (ik herhaal dat nog maar een keer), dat de provider van de afzender op de hoogte wordt gesteld, en dat de afzender daar geblokkeerd wordt, of andere acties ondernomen worden? Dat dus (ik herhaal het maar weer) deze phishing niet nogmaals ook naar anderen verstuurd wordt? Natuurlijk heeft het voor jou en/of mij geen zin meer: de phishing-mail is al binnen.

Bijdrager
    essiw

^Het enige wat dat doet is dat de mail in je spam-box terecht komt. Je kan niet zomaar mails van een ander tegenhouden behalve als je e-mail provider of jijzelf dat doet.

Bijdrager
    sedikit

@essiw, (zucht) Als je goed leest heb ik het nergens over, dat ik de mails tegenhoud
    Ik zeg dat de “meldposten” (zie mail-adressen hierboven) zorgen dat de verzender en/of zijn phishing-mails bij zijn provider geblokkeerd worden. Dus (als het goed is!) dat de mail die je ontvangen hebt, niet nòg eens verstuurd zal worden (naar anderen). Althans: Dat is mijn vermoeden. Want anders hebben die “meldposten” toch geen zin? Dat beweer je n.l.
    Wat doen die “meldposten” dan wel/niet volgens jou?
    Nog een misverstand: hoezo beheren bovenstaande meldposten mijn inbox en/of spambox?…..Dat doe ik en/of mijn provider. Niemand anders!!

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.