6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    Jordy

Persoon achter de stem van de Nederlandse Siri gevonden?

Hoi iedereen,

Ik was net aan het luisteren en kijken naar de video’s van de Digitale Werkplaats van Google. De stem van de man kwam mij telkens heel bekend voor, maar ik kon er niet mijn vinger op leggen, totdat ik iets tegen Siri zei!

Ik vind de stemmen echt extreem erg overeenkomen met de mannelijke stem van de huidige Nederlandse Siri en was benieuwd of jullie deze overeenkomst ook horen xD

Video:

Moderator
    Night

Ze lijken ongetwijfeld op elkaar. Maar denk je nu écht dat Apple een stem uit de keuken van ‘voice-assistant’-concurrent Google zou gebruiken? Kennelijk is de overeenkomst puur gebaseerd op een goede verstaanbaarheid door articulatie, intonatie, klank en toonhoogte. En dan gaan stemmen al aardig op elkaar lijken.

Moderator
    Night

Ze lijken ongetwijfeld op elkaar. Maar denk je nu écht dat Apple een stem uit de keuken van ‘voice-assistant’-concurrent Google zou gebruiken? Kennelijk is de overeenkomst puur gebaseerd op een goede verstaanbaarheid door articulatie, intonatie, klank en toonhoogte. En dan gaan stemmen al aardig op elkaar lijken. Daarnaast is de Siri-stem kunstmatig gemaakt en dus geen stem van een echt persoon.

Bijdrager
    Gemstone

Het is hem zeker wel. En ik als blind persoon, die vooral op zijn oren moet vertrouwen kan het weten. 😄

Bijdrager
    MDF

Oh maar het kan best zijn dat het dezelfde stem is.
    Men doet in dit geval beroep op een stemmenbank bij een professionele geluidsstudio waaruit men een stem ‘kiest’. Je kan dat zelfs online met voorbeluistering net zoals je bij de iTunes store een plaat kiest. En dat zijn in Nederland honderden stemmen die zo beschikbaar zijn. Elk met hun eigen klankkleur en timbre. Soms zijn dit acteurs, maar meestal ook gewone personen die ergens werken en beschikken over een goede stem. Ze zijn dan ‘beschikbaar’ voor als een geluidsstudio beroep op hun doet.

De teksten die moeten worden ingelezen spreken ze ofwel in bij een geluidsstudio, ofwel heeft de ‘stem’ thuis zijn eigen kleine opnameruimte met een professionele microfoon. Alle bestanden worden dan afgewerkt en aan de opdrachtgever (in dit geval Apple) bezorgd.

Maar het kan best dat je dezelfde stem ook hoort in reclame voor een bank, of een reisbureau of een chocolademerk.
    Een ‘stem’ werkt vrijwel nooit exclusief voor één enkele opdrachtgever…

Bijdrager
    Wankei

Beetje off-topic:

‘Wij’ in Vlaanderen kennen onze vrouwelijke siri-stem: Libelia Desplenter.  Zij werkte ooit voor Studio Brussel maar ook voor het spraaktechnologie bedrijf Lernout&Hauspie (al héél lang failliet) en was recent op TV. Fragmenten van door haar ingesproken teksten werden gebruikt door Apple maar ook door bvb Garmin ed.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.