9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    rbuizert

Personen zoeken in Mac OS Foto's app

Is er iemand die mij kan vertellen of (en hoe) het mogelijk is om geforceerd naar personen te zoeken in de Foto’s App? Naar mijn weten kon je voorheen (in iPhoto?) naar onbekende gezichten zoeken en daar namen aan koppelen.

Volgens mij is de optie verdwenen, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

• Dit onderwerp is gewijzigd 5 maanden, 3 weken geleden door  Pete.Z. Reden: Even een o toegevoegd in de titel.... fot’s app kende ik niet ;-)

Bijdrager
    Macgb

Uit de help-functie:

Personen identificeren en namen toewijzen in afzonderlijke foto’s
    Klik dubbel op een foto om deze te openen.
    Voer een van de volgende stappen uit:

Kies ‘Weergave’ > ‘Toon namen bij gezichten’. Klik op de naam (of op ‘naamloos’) onder een gezicht, typ een naam en druk op de Return-toets (of kies een naam die tijdens het typen verschijnt).
    Klik op de infoknop  in de knoppenbalk. Klik op de knop met het plusteken  , sleep desgewenst de cirkel naar het gezicht, klik in het veld ‘Naam’, typ een naam en druk op de Return-toets.

Je kunt meerdere keren op de knop met het plusteken  klikken om meerdere gezichten op een foto te identificeren. Om de naam die je aan een gezicht hebt toegevoegd te verwijderen, klik je op de knop met het minteken  op de persoon.
    Klik dubbel op de foto om deze te openen en scrol omlaag naar ‘Personen’. Klik dubbel op de foto onder ‘Personen’, klik op ‘Voeg naam toe’ in de knoppenbalk en typ een naam in het veld ‘Naam’ (of kies een naam die wordt weergegeven terwijl je typt). Klik op de knop ‘Volgende’ en klik vervolgens op ‘Gereed’.

Als je dat voor één of meerdere gezichten doet in één foto, zal Foto’s daarna vanzelf je database scannen voor overeenkomsten en die na enige tijd tonen onder “personen”

HtH, maar mogelijk wist je deze al..

• Deze reactie is gewijzigd 5 maanden, 3 weken geleden door  Macgb.

Bijdrager
    rbuizert

Hoi Macgb,

Deze wist ik inderdaad al en gebruik ik ook, maar af en toe kom je foto’s tegen waarop toch nog een ‘naamloos’ persoon gevonden wordt. Dat betekent dat er dus wel gezichten/personen worden herkend, maar nog geen naam aan gekoppeld is. Hier zitten ook personen bij die ik al in mijn lijstje heb staan. Er staat mij iets bij dat je dat kon forceren.

Ik zou dus graag nogmaals willen zoeken naar ‘naamloze’ personen. Als zoekopdracht ‘naamloos’ invoeren werkt helaas ook niet.

Moderator
    Night

En een smart album aanmaken met het criterium “Face is not %”? (sorry, mijn systeem is Engelstalig)

Het ‘%’-teken is een wildcard in de Foto’s SQL database. Dus het komt er op neer dat je alle foto’s zoekt met personen die niet in je Foto’s database opgenomen zijn.

Bijdrager
    rbuizert

Hoi Night,

Die heb ik nog niet geprobeerd. Ga ik proberen en laat het weten!

Bijdrager
    Macgb

Naar mijn weten kon je voorheen (in iPhoto?) naar onbekende gezichten zoeken en daar namen aan koppelen.

Volgens mij is de optie verdwenen, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Nog even gespeurd bij Apple. Deze functie is inderdaad verdwenen.

• Deze reactie is gewijzigd 5 maanden, 3 weken geleden door  Macgb.

Bijdrager
    rbuizert

@night: ik heb het geprobeerd, maar dan krijg je ook foto’s waarop geen personen staan. Het heeft mij wel verder aan het denken gezet om mogelijk via de database verder te snuffelen.

@macgb: Dank voor het verder speuren. Jammer dat deze functie verdwenen is.

Moderator
    Night

Ik weet niet hoeveel personen je al hebt laten herkennen, maar je kan anders ook een opsomming maken in een smart album met de zoekexpressie Face is not (eerste naam uit de lijst) en dan op het plusje drukken en wederom dezelfde zoekexpressie Face is not (volgende naam uit de lijst), etc. etc.

Uiteindelijk blijven dan alleen de foto’s over van gezichten die niet eerder benoemd zijn.

Bijdrager
    rbuizert

@night: dank voor je aanvulling. Ik heb het nog even geprobeerd, maar met +/- 100 personen is dat wel een flink klusje. Als variatie heb ik wel zitten spelen met bevat niet en dan gedeeltes van namen, maar dan kun je net zo goed het % teken gebruiken. De resultaten zijn ongeveer hetzelfde.

Dan maar een keer op een regenachtige dag nog eens lekker klikken…..

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.