7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Edwin

Permissies 'Public' en 'Drop Box" folder

Ik heb mijn ~/Public/Drop Box folder per ongeluk verwijderd (en bewust uit de Time Machine weggelaten). Ik wil graag de originele permissies weer terug kunnen zetten. Via de Terminal.app is dit gelukt en alles werkt naar behoren; iedereen kan lezen uit de Public folder en iedereen kan alleen bestanden wegschrijven in de ‘Drop Box’ folder zonder deze te kunnen lezen.

Echter via de File Sharing opties is niets te zien. Stel ik het hier opnieuw in dan staan de permissies niet zoals in de terminal is aangegeven. Kan iemand mij laten zien wat de standaard permissies zijn zoals Apple dit heeft ingesteld?

Bijdrager
    JaNiintendo

Dan staan ze toch in de prullenmand? En je kon ook gewoon cmd+z doen toen je ze per ongeluk gewist hebt.

Bijdrager
    qazwsxedc
    Niels-MacBook-Pro:~ niels$ ls -l ~/Public<br />
    total 0<br />
    drwx-wx-wx+ 3 niels  staff  102 31 aug  2009 Drop Box<br />

Zo staat ie bij mij.

Bijdrager
    michelvdb

Map Public: drwxr-xr-x
    Map Public/Drop Box: drwx-wx-wx

Bijdrager
    iep

De permissies die je in terminal ziet zijn de lokale permissies. Die gelden voor iedereen die lokaal op die machine werkt en zijn niet van toepassing op filesharing. De permissies voor filesharing zijn totaal anders, die staan echt helemaal los van de permissies die je in de terminal ziet. Voor de permissies van filesharing zul je bij de filesharing opties moeten zijn. Daar kun je ze zien en aanpassen. Ik heb hier voor de Public map 3 accounts ingevuld staan:
    – mijn eigen username: read + write
    – de gebruikersgroep “staff”: read only
    – de gebruikersgroep “everyone”: write only (dropbox)
    Ik weet niet zeker of de laatste nou default is, volgens mij heb ik deze aangepast en stond de default op read only.

De permissies van de lokale map zoals je die in terminal ziet worden al door de anderen boven mij gegeven.

Bijdrager
    michelvdb

write only is helemaal correct en default. Je mag enkel wat in de drop box werpen (write), je mag niet zien (read) wat er in ligt.

Bijdrager
    Edwin

@iep, je hebt helemaal gelijk dat dit verschillende permissies zijn, even niet aan gedacht. Ik zal dit inderdaad toch via de File Sharing interface moeten regelen (die dat op de achtergrond in Samba zal aanpassen).

Dank allen voor het tonen van de instellingen.

@JaNiintendo, ik kwam er pas weken later achter en de Trash was al lang geleegd.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.